ANNONS
Annons

Vilken hårdvara använder du när du bildbehandlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med det villkoret så skulle jag fortfarande sitta med min Pentium 133MHz. Hårddiskar ska inte krascha, då är det nåt fel.

...

Jag tror snittlivstiden för en hårddisk fortfarande är 5 år, "median time to failure".

Jag har för närvarande nio hårddiskar i drift om jag räknar in NASen och då borde två diskar om året paja så jag har bättre statistik än snittet. Sen har jag lika många som backupdiskar on och off site.

Dator / NAS är alltid igång.

Jag tror snittlivstiden för en hårddisk fortfarande är 5 år, "median time to failure".

Jag har för närvarande nio hårddiskar i drift om jag räknar in NASen och då borde två diskar om året paja så jag har bättre statistik än snittet. Sen har jag lika många som backupdiskar on och off site.

Nja, jag hänger inte riktigt med i dina beräkningar, men jag sköter datorer, servrar och backuper på jobbet med totalt kanske 70-80 hårddiskar. Senaste året kan jag påminna mig en (1) hårddiskkrasch. Året innan kan jag inte minnas någon disk som pajade.

Nja, jag hänger inte riktigt med i dina beräkningar, men jag sköter datorer, servrar och backuper på jobbet med totalt kanske 70-80 hårddiskar. Senaste året kan jag påminna mig en (1) hårddiskkrasch. Året innan kan jag inte minnas någon disk som pajade.

Om man inte uppgraderar hårdiskar utan kör dem tills de kraschar är mean time to failure 5 år enl tillverkarna när jag kollade för några år sedan.

Parallell: Om folk jobbar två år i snitt på ett bolag är det 50% som slutar varje år.

Tja, jag har aldrig haft en datorkrasch på 20 år = 100% ok, men så har jag ingen NAS. Jag tolkade din text som att du bytte dator när nån av datorns egna disk pajar, dvs. vartannat år. Läser man istället ihop dina inlägg så kan man tolka det som att du byter dator när du ändå beställer en ny disk till din NAS?

Jag har jobbat med datorer sedan 80-talet och hårddiskarna håller betydligt längre än 5 år i snitt, oavsett vad tillverkarna säger.

Det jag noterat är dock att moderna billiga NAS-enheter har betydligt mer frekventa diskkrascher än vanliga stationära datorer. Otur? Fel märke? Vem vet...

Själv bildbehandlar jag alltid på stationär Windows-dator. Min huvuddator börjar bli lite ålderstigen men då den var ny var det en bra spec med i7, 16GB RAM, dubbla SSD och 2TB mekanisk disk.

Laptop använder jag bara på resa och då mest till att tagga och sortera bilder. De laptops jag har är rätt så klent specade och det är rätt trögt med LR på dem. Spar redigeringen till jag fått över allt i "huvuddatorn".

Jag tycker det känns som att efter en lång period av ständigt sjunkande priser och ökade prestanda så har utvecklingen vänt lite. En bra dator kostar idag rätt mycket pengar och prestandavinsterna har mattats av. Valutaförändringar spelar förstås in men även det faktum att allt färre använder stationära datorer påverkar också.

Om man inte uppgraderar hårdiskar utan kör dem tills de kraschar är mean time to failure 5 år enl tillverkarna när jag kollade för några år sedan.

Parallell: Om folk jobbar två år i snitt på ett bolag är det 50% som slutar varje år.

Jag har använt datorer (PC) sedan början på 90-talet och bara varit med om en diskkrasch som berodde på att en dator (inte min) gick i golvet när den var igång. Sannolikheten är väldigt låg men man måste ändå ta höjd för att det kan inträffa.

Egenbyggd Pc

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB Processor

HyperX Fury 240GB intern SSD

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance RAM

ASUS GeForce GT 730 Silent 2GB Grafikkort

Toshiba 1TB 7200rpm 32MB intern HDD

WD 2TB Extern HDD

plus lite till

Senast ändrad:
Tja, jag har aldrig haft en datorkrasch på 20 år = 100% ok, men så har jag ingen NAS. Jag tolkade din text som att du bytte dator när nån av datorns egna disk pajar, dvs. vartannat år. Läser man istället ihop dina inlägg så kan man tolka det som att du byter dator när du ändå beställer en ny disk till din NAS?

Svårt att vara konsekvent över många år men sist hade jag två diskar som pajade i nasen och de resterande flyttade jag till desktoppen och då passade jag på att bygga jag ny dator och köpa nya diskar till NASen som ändå behövde expandera. Gången före det pajade en disk i desktoppen. Samtidigt, nyligen växte jag ur diskutrymmet så jag uppgraderade jag en 3TB till 8TB...utan att bygga ny dator, den var inte gammal nog och iom bytet får inte 3TB gå färdigt sina fem år så den lär inte krascha som offline backupdisk så jag förstör statistiken.

Kollade just min tillverkare och de skriver inte längre att mean-time-to-failure är 5 år för deras diskar utan att komponenterna är byggda för en livslängd på fem år.

Enligt ett test (första jag hittade när jag googlade) har WD en årlig kraschrisk på 3-4%.

https://arstechnica.com/information...ty-to-the-test-shows-not-all-disks-are-equal/

De lovar dock bättre än så.

SSD kommer starkt och snart har man råd att köpa stora SSD, moores law är på vår sida.

Tyvärr har den Windows 8, numera 10. Eftersom jag använder datorn kanske var tredje månad har det hänt flera gånger att datorn blir kidnappad vid uppstart på vandrarhemmet 21.30 på kvällen och sedan låst för uppdateringar allt från 5 minuter till flera timmar. Skitkul Microsoft. Lutar åt Apple nästa laptop av den anledningen. Hatar egentligen Mac men Windows har blivit riktig dynga senaste två versionerna. Rätt åtgärd så länge är att starta datorn och låta den uppdatera innan resan ens påbörjas.
Se över brandväggens inställningar. Det kan hända att du har hål i den.

Jag har jobbat med datorer sedan 80-talet och hårddiskarna håller betydligt längre än 5 år i snitt, oavsett vad tillverkarna säger.

Det jag noterat är dock att moderna billiga NAS-enheter har betydligt mer frekventa diskkrascher än vanliga stationära datorer. Otur? Fel märke? Vem vet...
NASar brukar väl vara igång i stort sett dygnet runt medan persondatorer stängs av när de inte används (modulo en del som aldrig stänger av sina datorer, förstås).

Brukar tillverkarnas MTBF vara kalendertid eller drifttid?

Senast ändrad:
Vilka är "tillverkarna"? Jag tror aldrig jag har sett någon uppge så extrema mtbf-siffror som bara fem år för en hd. Och jag skulle definitivt aldrig komma på idén att köpa en så bedrövlig produkt.

Däremot är det inte ovanligt med tillverkaruppgifter på t ex 130 år mtbf (Seagate Barracuda). De är givetvis väldigt teoretiska och ska tas med en nypa salt.

Jag uppgraderade nyss pga låg prestanda i Lightroom. Gick då från en ultraportabel Microsoft Surface Pro3 i5, 8gb RAM och 256gb SSD till en MSI Stelth i7 (6th gen), 16gb DDR4, GTX 1060 6gb, 256gb SSD, 2TB snurrdisk, 4k-skärm med 99% RGBs.

Extremt nöjd med den senare då jag ej använder extern skärm. 15,6" 4k-skärm är en fröjd.

Jag tror det var raw-bilderna från min nya Fuji X-T2 i kombination med högupplöst skärm och slö grafikprocessor som gjorde arbetet på Surface Pro3 outhärdligt. Bilderna från min gamla Nikon D7000 gick betydligt bättre, även om det också kunde ta lite tid. Framförallt vid generering av smart previews.

Senast ändrad:
NASar brukar väl vara igång i stort sett dygnet runt medan persondatorer stängs av när de inte används (modulo en del som aldrig stänger av sina datorer, förstås).

Jag kör med WD Red, de ska klara kontinuerlig drift.

Vilka är "tillverkarna"? Jag tror aldrig jag har sett någon uppge så extrema mtbf-siffror som bara fem år för en hd. Och jag skulle definitivt aldrig komma på idén att köpa en så bedrövlig produkt.

Däremot är det inte ovanligt med tillverkaruppgifter på t ex 130 år mtbf (Seagate Barracuda). De är givetvis väldigt teoretiska och ska tas med en nypa salt.

"Tillverkarna" syftar på de vanliga hårddisktillverkarna.

WD själva skriver att komponenterna är specade för att hålla i 5 år och att de inte längre mäter mean time to failure, utom för SSD.

WD själva skriver att komponenterna är specade för att hålla i 5 år och att de inte längre mäter mean time to failure, utom för SSD.

Precis. MTTF (som till skillnad från MTBF - där definitionen är tid mellan fel/reparation- används för utrustning som inte lönar sig att reparera) kan ju vara 50 år medan elektronikkomponenterna i sig kan ha en livslängd på fem år.
Man räknar med ytterligare en faktor - pålitligheten (reliability) - som i sin tur är sannolikheten att en produkt kommer att fungera under angivna villkor för en bestämd tidsperiod.
R(T)=exp(-T/MTBF) där R är reliability och T är tidsperioden i timmar.
Sannolikheten att en disk med MTTF 500 000 timmar ska hålla i fem år är med den formeln c:a 92%.
Om man (teoretiskt) byter alla komponenter varje gång innan deras livslängd går ut är sannolikheten bara 37% att disken håller 500 000 timmar. R(500 000)=exp(-500 000/500 000) = exp(-1) = 0,3678. Källa: Xycom

För att återknyta till ämnet är min redigeringsdator ett eget hopplock från januari 2010 i ett Cooler Master full Tower.
- ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 moderkort
- Intel Core i5 750 2,66 MHz 8 Mb S-1156 processor
- Cooler Master Silent Pro ATX 12V 2.3 700W Power supply
- Intel X25-M 80 GB SSD för operativ (Windows 7/64 Professional)
- SSD 240 GB Intel 335 för Lightroom och några andra programvaror
- Corsair 16 GB 1600 MHz CL8 internminne
- ASUS Geforce GTX 960 4 GB (onödigt påkostat grafikkort eftersom det inte påverkar Lr-prestandan)
- Åtskilliga TB på några snurrdiskar, mest WD green.
- Dell 2209WA Ultrasharp
- En ytterligare Samsungskärm

Som tur är har den inte gått i kontinuerlig drift om nu komponenterna annars skulle nått "end of life" efter fem år.

Senast ändrad:

Min huvuddator på jobbet står på dygnet runt liksom min min stationära dator här hemma. Sedan har jag servrar på jobbet som förstås också är på dygnet runt. Kunder har jag en del som stänger av, andra som låter det stå på kontinuerligt.

Jag kan påminna mig ett par kraschade hårddiskar på mina kunders dator-diskar de senaste 5-6 åren.

När det gäller NAS (som i antal är betydligt färre än vanliga datorer) så har jag säkert över tio kraschade diskar under samma period. Dessa diskar har suttit i Seagate, Buffalo och Lacie chassin. Något "skumt" är det med NAS-enheterna. Kanske är det att formatet är så kompakt som gör att värmen blir högre än i en stationär dator??

Tillverkarnas uppgifter tror jag brukar vara drifttid, men jag är inte säker. Läser sällan sådant.

Själv bildbehandlar jag alltid på stationär Windows-dator. Min huvuddator börjar bli lite ålderstigen men då den var ny var det en bra spec med i7, 16GB RAM, dubbla SSD och 2TB mekanisk disk.

Laptop använder jag bara på resa och då mest till att tagga och sortera bilder. De laptops jag har är rätt så klent specade och det är rätt trögt med LR på dem. Spar redigeringen till jag fått över allt i "huvuddatorn".

Jag tycker det känns som att efter en lång period av ständigt sjunkande priser och ökade prestanda så har utvecklingen vänt lite. En bra dator kostar idag rätt mycket pengar och prestandavinsterna har mattats av. Valutaförändringar spelar förstås in men även det faktum att allt färre använder stationära datorer påverkar också.

Jag har också varit med sedan tidigt 80-tal. Jag hade en av de försat IBM-datorerna med en fantastisk 10 Mb disk i Göteborg.
Den senaste branschundersökningen jag sett är medellivslängden på en hårddisk 5-6 år.
Hårddiskar brakar ihop med ojämna mellanrum fast de går sönder förr eller senare.
Så om jag bara hade mina bilder på en enda disk skulle jag vara orolig.

Jag har också varit med sedan tidigt 80-tal. Jag hade en av de försat IBM-datorerna med en fantastisk 10 Mb disk i Göteborg.

Hårddisk! Det var lyxigt!

Första datorn var en ABC 80 där lagringen skedde genom att ansluta en kassettbandspelare! Sedan tog jag över farsans Apple IIc - det var verkligen ett lyft - lagring i form av två 5,25" disketter! Då kunde jag ha program på en diskett och data på en annan - grymt! :)

Slut på OT för den här gången!

Den senaste branschundersökningen jag sett är medellivslängden på en hårddisk 5-6 år.

Nyttjandegraden lär nog spela roll. Server storage körs betydligt hårdare än i en desktop och de brukar dö snabbare trots att de har en robustare konstruktion. Servrar som är 5 år gamla skrotas pga för dålig prestanda.
Har aldrig haft HDD haveri i en desktop, men väl i laptops där snurrdiskarna dött efter 2-3 år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar