Annons

Vilken fotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Svenne

Ny medlem
jag menar förståss Terje!
Verkligen kul att vi alla fått någon att se upp till, rådfråga och avundas.

Jag är alldeles ny, både på forat o som fotograf och jag verkligen längtar efter att få rådfråga Terje om precis allting.

Jag läste att Terje skapar 12000 nya bilder varje år, det blir ju över 30 om dan. Är alla dina bilder perfekta direkt ur kameran eller behöver du använda fler filmer än en?

Skall lägga upp mina taffliga försök sedan så får vi se vad forat tycker. Men de kommer ju aldrig att bli lika bra som Terjes, aldrig en chans.

Tack för ordet.

Svenne skrev:

Jag är alldeles ny, både på forat o som fotograf och jag verkligen längtar efter att få rådfråga Terje om precis allting.

Jag läste att Terje skapar 12000 nya bilder varje år, det blir ju över 30 om dan. Är alla dina bilder perfekta direkt ur kameran eller behöver du använda fler filmer än en?

Skall lägga upp mina taffliga försök sedan så får vi se vad forat tycker. Men de kommer ju aldrig att bli lika bra som Terjes, aldrig en chans.

Tack för ordet.

Jag tackar så mycket för dina mycket vänliga ord, och önskar dig välkommen till min frågehörna med ytterligare frågor om allt du måste önska.

Exponerar någonting mellan 800 och 1000 rullar film varje år och sparar i genomsnitt 20,3 bilder pr rulle.

Det som är fascinerande med dagens snabba motorkameror (Nikon F5 med 8 bilder pr sekund...) är att det tar drygt fyra sekunder att göra slut på en rulle, 1 timme att få den framkallad, 2 timmar att montera och arkivera den och ett helt liv att använda...

Som sagt; välkommen till min frågehörna Svenne, och tack igen för dina vänliga ord.

fotohälsningar
Terje

Svenne skrev:

Så lagom roligt med tanke på att hela fotosidan numera börjar påminna om Terje fan-club. Visst, Terje är skitduktig, visst, han har lagt upp en fantastisk mängd bra bilder, men räcker det inte nu? Det finns en jäkla massa andra fotografer här på sidan som är värda uppskattning och uppmärksamhet, och i mina ögon är den här sidan mer till för massan än för den enskilda stjärnan.

Svenne skrev:

Kan du inte lika gärna låta bli då? Om du ändå gett upp på förhand? Att ta dåliga naturbilder låter som en tveksam hobby.

Jag tycker det är kul att Terje är medlem på fotosidan, jag tycker det är kul att Terje tar bra bilder, jag tycker det är kul att Terje delar med sig av sin kunskap i sitt forum, men jag tycker det är trist med onyanserad idoldyrkan.

Tack för mig.

//Bengt

Re: Re: Vilken fotograf!

wennerstrom skrev:
Jag tycker det är kul att Terje är medlem på fotosidan, jag tycker det är kul att Terje tar bra bilder, jag tycker det är kul att Terje delar med sig av sin kunskap i sitt forum, men jag tycker det är trist med onyanserad idoldyrkan.

Amen.:)

Jag läser fortfarande de olika forumen, och tycker vi kan försöka hålla en konstruktiv nivå.

Peka inte ut någon, inte mig och inte Svenne. Någon vill ha hjälp och synpunkter - och vi hjälper till.

Ok?

fotohälsningar
Terje
:)

Jupp, Jag är oxå böjd att hålla med. Gick in på forumet och tyckte att forumet kunde byta namn till terjeforum ;).

Liite väl hypad...

Jag tycker oxå att du, Terje är en bra fotograf och din bok - Naturen som fotomotiv. är en helt underbar bok som hjälpt mig mycket. Så den ska du ha ett stort tack för. Mycket lättläst och informativ. Härliga bilder innehåller den oxå.

Lånade den på biblioteket, men har insett nu att det är lika bra att köpa den.

Dessutom tycker jag att vissa medlemmar agerar efter principen "Bild av Terje = Betyg 5"

Visst är dina bilder jättefina, men kommentarer som "Skall lägga upp mina taffliga försök sedan så får vi se vad forat tycker. Men de kommer ju aldrig att bli lika bra som Terjes, aldrig en chans." är ganska töntiga. Då kan man ju lägga ner sin hobby direkt. Jag tycker inte man ska jämföra sina bilder med andras, utan själv bedömma om man är nöjd med sina bilder.

Om man har uppnåt önskat resultat med sin bild/bilder ska man ge sig själv en klapp på axeln.

Håller med dig fullständigt Terje, att vi ska försöka hålla en konstruktiv nivå på inläggen i forumet.

Dessutom är du ju skåning nu (som jag). Det ger ju dig extra pluspoäng. :D :p

Hälsningar

Jesper

Jag tyckte att Bengt hade en konstruktiv poäng i sitt (iofs onödigt sarkastiska) inlägg, därför höll jag med honom. Har själv varit inne på samma spår här.

Vad är mer destruktivt än att nedvärdera sina egna bilder och att inte tro på att man kan utvecklas? Jag tycker att man ska vara stolt och glad över sina bilder, oavsett vilken fotografisk nivå man befinner sig på. (Dock inte så stolt att man blir självbelåten och lat, då stagnerar man.)

Så kom igen Svenne, släpp respekten och lägg upp några bilder.:)

Jag har med blandade känslor följt denna diskussion och undrar om det inte är Svenne som är den store skämtaren. Är han verkligen en verklig person? Jag tvivlar.
Förövrigt tycker jag att också att det är trist att vi ånyo hamnar på personnivå, vilket absolut inte kan vara meningen eller någons intention. Jag menar, det är väl knappast Bruce Springsteen fel att han alltid får fem getingar av Måns Ivarsson eller U2’s fel att de alltid får grammisar eller Ärtsoppans fel att den serveras på torsdagar e t c. Det är bara så förbannat förutsägbart.

Håller med, Svenne kan vara ett falsarium, men han kan i så fall få personifiera alla fotografer som har samma självutplånande inställning. Inställningen är tyvärr inte ovanlig, tror jag. :(

Jag tycker nog att det är lite orättvist mot fotosidan i helhet med påståendet att det är en "Terje Fan-club" sida..I hans album mm är det Terje för hela slanten,och så ska det ju vara.. men det är frivilligt att gå in i enskilda album och frågeforum..

Precis som i mitt album och många andras så handlar det ju mycket om fotografen och vad denne har presenterat..
Terje ser sig själv som amatör och vill säkert så förbli..
mvh/gunte..

Hej
jag har betraktat diskussion från sidan ett tag och funderat. Falsarium eller ej, avseende Svenne, så undrar man ju en stund över fenomenet Terje. Han har på kort tid blivit nån form av ikon, en mästerfotograf som många vallfärdar till för hjälp, utlåtande mm. Ska det vara så... tvivlar.
Personligen har jag en del invändningar mot Terjes bilder men det törs man väl snart knappt yppa här.
Mvh
Johan
PS! 20,3 bilder per rulle måste vara någon form av rekord! 10% utfall har jag läst att de professionella räknar med. Jag antar att Terje räknar in ett antal dubletter i utfallet, detta förklarar också vitsen med höghastighets kameror.

Svenne skrev:

Tack för ordet.

vilken pessimist du är!!! vadå, aldrig en chans???
väntar med spänning på livstecken från dig, var är du??? HALLO!!!

julgus skrev:
Hej
jag har betraktat diskussion från sidan ett tag och funderat. Falsarium eller ej, avseende Svenne, så undrar man ju en stund över fenomenet Terje. Han har på kort tid blivit nån form av ikon, en mästerfotograf som många vallfärdar till för hjälp, utlåtande mm. Ska det vara så... tvivlar.
Personligen har jag en del invändningar mot Terjes bilder men det törs man väl snart knappt yppa här.
Mvh
Johan
PS! 20,3 bilder per rulle måste vara någon form av rekord! 10% utfall har jag läst att de professionella räknar med. Jag antar att Terje räknar in ett antal dubletter i utfallet, detta förklarar också vitsen med höghastighets kameror.

:D ska starta en fanclub för Terje... vill du bli medlem? Inte, varför inte då?????;)

Gepe skrev:

:D ska starta en fanclub för Terje... vill du bli medlem? Inte, varför inte då?????;)

Hej

Terje skall ha eloge och uppmuntran för sitt engagemang. Han har bidragit på flera sätt. Sedan kan man tycka att det blivit lite mycket på senare tid, kalla det jantelag eller vad som helst.

Mvh
Johan

PS Har hans bok som jag har läst och då o då bläddrar i. Helt ok även om allt (naturligtvis) inte faller mig i smaken.

DET RÄCKER NU!

Tycker det räcker nu! Tycker att det börjar bli lite pinsamt för mig som fotograf med alla dessa diskussioner om mig som person och fotograf.

Risken med alla dessa superlativer är att det föder en mothets... Jag är givetvis mycket tacksam för all den respons jag fått för mina bilder här på fotosidan. Jag är också tacksam för den mängd av e-post detta genrerat.

Men om diskussionerna fortsätter på detta sättet, tror jag det kan påverka inställningen från många till mina bilder - på fel sätt. Betygen försvinner och kommentarerna blir mer nonchalanta.

Om ni här på fotosidan har frågor till mig som fotograf och person, hänvisar jag till min fotohörna.

Ni får givetvis fortsatt komma med ros och även ris till mig och mina bilder. Men kan kan vi inte nu försöka hålla det inom vissa proportioner.

Jag försöker hålla en konstruktiv och vänlig linje till er alla, och hoppas ni kan ge den linjen tillbaks.

Tack för alla positiva omdömen, hoppas nu jantelag och annat dumt kan hålla sig långt borta...

fotohälsningar
Terje

Re: DET RÄCKER NU!

Terje skrev:
Tycker det räcker nu! Tycker att det börjar bli lite pinsamt för mig som fotograf med alla dessa diskussioner om mig som person och fotograf.

...

Jag försöker hålla en konstruktiv och vänlig linje till er alla, och hoppas ni kan ge den linjen tillbaks.

Tack för alla positiva omdömen, hoppas nu jantelag och annat dumt kan hålla sig långt borta...

fotohälsningar
Terje

Du har helt rätt Terje!
Jag tycker hela den här diskussionen ligger på en ganska låg nivå. Snacka om att göra en höna av en fjäder...
Om någon vill uttrycka sin beundran för Terje så är väl det här ett fritt forum för det...eller??
Ni borde istället inse hur värdefullt det är att en duktig fotograf som Terje orkar engagera sig i fotosidan trots alla påhopp han får stå ut med. Det finns givetvis väldigt många duktiga fotografer här på fotosidan, men jag tror att de flesta som vänder sig till Terje gör det eftersom han är (relativt) känd.
Det luktar svensk avundsjuka och jantelag lång väg om diskussioner som denna.
Stå på dig Terje, det finns fortfarande många här på fotosidan som uppskattar det du gör!

Svenne skrev:

...

Tack för ordet.

Kan hålla med om att Svenne begränsar sig själv lite väl mycket med den inställningen...(om det nu är en riktig person)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar