Hej Lucas,
tack för utförlig och väl genomförd test. Testa även kundservicen - det finns ett garanti att kunden ska vara nöjd så naturligtvis ska du få ett felfritt bok.
Print-on-demand är hantverk kombinerad med massproduktion, de kan blir fel - tricket är att rätta till det utan krångel. Åtminstone bindningen, trycket ha du ju redan själv förberedd optimal genom att omvandla dina bilder till rätt CMYK profil via PBD.
Traditionellt framkallade bilder bunden i en bok upplever de flesta fotografer som jag frågade bättre än digitalt tryckta böcker - och de kommer säkert att blir de vanliga tekniken framöver. De är billigare och enklare att massproducera än t. ex. trådinbundna böcker i print on demand digitalt tryck.
Jag tycker att boken tappa dock lite av den "äkta bokkänslan" när man jobba med framkallade bilder.
Så jag personligen anse att digitaltryck även framöver är ett bra alternativ om bokens innehåll är en mix av text och bilder (släktbok, reseskildringar, morfars liv samlade i en bok osv).
En ren FOTO-bok som är framkallad, med lite eller ingen text blir jättebra om labbet gör ett bra jobb när sidorna framkallas. Tyvärr kan man inte framkalla några vanliga bilder hos den tänkta labbet och använder dom som proof, eftersom pappret och hela processen för en fotobok skiljer sig lite från vanlig framkallning.
Inom några månader kommer de finnas böcker från tyska företaget
www.saal-digital.de tillgänglig i Sverige. De är populär bland Tyska fotografer och Saal ha samma enkla princip att kunden betalar bara om han är nöjd med produkten, vilket är en jätteviktig förutsättning för att kunna samarbeta med dom. De håller på med en ny mjukvara och om den är ok. så blir den översatt till svenska.
Orginalmjukvara som finns nu på deras sida är på engelska och riktig dålig, de är en anledning att Saal inte finns i Sverige än ;-)
De är jätteviktig att hitta ett företag som inte automatisk korrigera kundens bilder. De flesta som jag ha testad eller pratade med auto-korrigera vilket är en Dealbreaker.
Du som använda dig av Kjells Moduler kan snart få ett tillägg för Saals böcker så att du kan enkelt jobba i Photoshop.
Känslan för den färdiga boken som du saknade lite kommer du framöver enkelt hitta genom att ladda upp dina färdig designade sidor på en ny sida, (faktisk ett helt nytt koncept) som är snart officiellt online.
Ideen är att du kan ladda upp dina boksidor, automatisk genereras en online blädderbok. Utvecklad för professionella fotografer men öppen för alla som gilla att framställa sina boksidor i att fristående program.
Du (och alla andra som är intresserad) är välkommen att testa.
Skapa ett konto och utforska fritt, de är rätt så enkelt att komma igång. Saker som fungerar redan idag är uppladdning av dubbelsidor, sen kan man ge sin personliga visningssida ett egen design och bläddra i boken.
OBS. De kan hända att uppladdade bilder och även konto försvinner, men om senast 2 veckor ska de funka stabilt.
www.online-albumproofing.com
Sidan kommer att finnas översatt i minst 5 språk och förhoppningen finns att den få så manga användare som genererar beställningar att bokproducenterna är lyhörd när sidans representant kommer med önskemål för förbättringar i produktionen eller framför kundens reklamationer osv.
Framöver kan du välja bland flera leverantörer som producera din bok.. Detta kombinerad med vettig kundservice, många verktyg och information för att enkelt kunna designa en bok och relevant info om fördelar & begränsningar hos de olika leverantörer är förhoppningsvis ett vinnande koncept.
Ta gärna kontakt med mig - du är välkommen som betaltestare. för en Saal-bok när beställningsfunktion är klart. De gäller ven dig Jonas, jag är skyldig dig en bok eftersom jag fick originalet av din fina
Svalbard bok som visningsexemplar på fotomässan.
//Volker