Annons

Vilken filmskanner använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

thughab

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder, hur gör du för att scanna din film? Har du exempel? Ett forum för att komma fram till vad som är smidigast och ger bäst resultat!

NIKON Coolscan LS50. Mycket bra för det den är avsedd för, dvs småbildsfilm och monterade dia.

Plustek Opticfilm 7600i SE

Prisvärd, tillräckligt bra o snabb (ca 1min vid 3200dpi) o med en del kloka finesser såsom IR-teknik. Scannar med hjälp av medföljande SilverFast där jag använder mig av auto-kontrast-knappen för att istället lägga på kurva i PS. Fungerar lättare o smidigare för mej även om detta går att göra direkt i SilverFast.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2664219.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2544727.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2451084.htm?set=mp

Jag använder scannern i locket på min Canon MG8150. Klarar att scanna upp till 4800 dpi vilket är onödigt mycket. Hälften räcker gott, dvs 2400, vilket ger en upplösning motsvarande 8 mpixel i småbildsformat. Tid ca 2 min per ruta. Programvaran klarar dia och neg men man får ofta efterarbeta en del för att få till färgerna. Kodachrome är värst.
Den här bilden är scannad på detta sätt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2526870&target=_blank

Nikon coolscan LS50.
Mjukvaran är Vuescan eftersom Nikons scannerprogram lnte fungerar med Windows 7 64bit.
Fungerar mycket bra.

Jag har sedan många år två skannrar.
Den nu äldsta är en Acer ScanWit 2720S filmskanner för småbild inköpt 2001 som är ansluten via ett scsi-kort och så länge den fungerar så får jag behålla min desktop från 2007 med Win Xp eftersom scsi-kortet och drivrutinerna bara stödjer Win 2000 och Xp. Skannern har en upplösning på 2700 dpi, 32 bitars färg och Dmax 3,2. Den fungerar mycket bra men är en konstruktion från slutet av 1990-talet och jag körde den under Win 98 i många år. Skannerprogrammet heter MiraPhoto om jag minns rätt (är inte hemma just nu) och det är lättarbetat tycker jag.

Den andra skannern är en Canon Canoscan 8800F som jag använder till mellanformat och påsikt. I nödfall kan den användas att skanna småbild, men avfotografering i raw med en 6 Mp systemkamera, bälg och ett förstoringsobjektiv ger bättre resultat. Till 8800F har jag två program, Canons eget, ScanGear, och Silverfast SE. Min erfarenhet är att båda ger samma slutresultat men Canons program hittar på mindre dumheter på egen hand så jag föredrar det. Silverfast kan omotiverat ändra inställningarna mellan skanningarna så det måste man kolla hela tiden.

Det finns förmodligen ingen flatbäddscanner med lampa i locket som kan återge filmens kornstruktur på rätt sätt. Och upplösningssiffrorna är rena lurendrejeriet för dessa scannrar, Du får ut max 2400 dpi med de bästa flatbädsdcannrarna som har lamplock. Det krävs dedikerade filmscanners för att få ut faktisk högre upplösning och därmed göra kornstrukturen synlig på rätt sätt. Även realtivt billiga filmscannrar klarar av att ta fram kornstrukturen ganska bra. Men vill du ha en fin återgivning av framför allt skuggor duger inte dessa billiga filmscannrar heller. Då krävs betydligft dyrare filmscannrar. Ofta "klipper" det av tvärt i skuggorna (men ävern högdagrarna) om du inte har en kvalitéts scanner. Nikon Coolscan ligger väl på minimum 15.00-20.000 kr nya, de klarar en faktisk upplösning på ca 4000 dpi. Där någonstans tror jag man kan börja titta om man vill kunna göra utskrifter/printa av hög kvalitét. Har själv gjort pappersbilder med inscannade filer från Reflecta Crystalscan 7200 (den klarar kring 3200 dpi max), som är en ganska billig filmscanner. Men skuggorna blir inte bra. Lät göra två nya scanningar av samma negativ, som två personer med filmscannrar av högsta kvalitét (Nikon Coolscan 9000ED och Hasselblad Flextight) hjälpte mig med. Kornstrukturen blev i stort sett likvärdig med min egen billiga Crystalscan 7200, men framför allt skuggor återgavs på ett mycket bättre sätt med de dyrare scannrarna. Det var mera naturliga och mjuka övergångar (som man får i en mörkrumskopia) och klippte inte hårt som med min billiga Reflecta. Tror att detta med att det klipper i skuggor/högdagrar med billiga scannrar beror på scannerbrus. Mellantoner är annars fina. Så är du ute efter kvalitét motsvarande mörkrumskopior är det bara de dyrare filmscannrarna som ger bra resultat.

http://gelatin-silver.blogspot.com

ps. Bilden i länken till min blogg GSB 97 ser otroligt mycket bättre ut som mörkrumskopia, kan svara som skräckexempel på hur det kan bli i värsta fall pga problemen med att övergångarna i skuggor inte blir mjuka i billiga scannrar. Den är scannad med Reflecta Crystalscan 7200. Kanske kan man åtgärda sånt här med att scanna extremt mjukt och sedan arbeta mera med filen i datorn? Men jag har även provat det och det blir bara marginellt bättre.

Jag tänkte prova att köpra en D800 med ett vettigt macro, reprostativ och ett ljusbord.
Hoppas att det ska ersätta min coolscan 30ls, som är gammal och långsam :)

Jag tänkte prova att köpra en D800 med ett vettigt macro, reprostativ och ett ljusbord.
Hoppas att det ska ersätta min coolscan 30ls, som är gammal och långsam :)

Tror att det är en vettig lösning, om man kan använda D800:an till annat också :).
Då är man inte heller bunden till filmformat som med många filmskanners. Tid sparar man inte minst, vilket är en viktig faktor om man inte sätter skannermatning på nöjeskontot.

Tror att det är en vettig lösning, om man kan använda D800:an till annat också :).
Då är man inte heller bunden till filmformat som med många filmskanners. Tid sparar man inte minst, vilket är en viktig faktor om man inte sätter skannermatning på nöjeskontot.

Kameran och objektivet tänkte jag använda till annat också. :)

Jag använder Epson V750 med Silverfast. Presets för olika filmer är helt värdelöst. Jag försöker få till färgerna hyffsat i previewen i silverfast innan jag skannar i 3200dpi ( ger en fil på ca 170-200mb)

Sen är det bara att sätta igång i bildbehandlingsprogrammet, klona bort damm, och ställa färgerna, pjatta, efterbelysa, hudtoner osv osv osv.. och efter mellan 30min-2 timmar så är man klar, med EN bild. :) Jobbigt, men det går få till det och förhoppningsvis blir jag duktigare och duktigare så det kommer gå snabbare och snabbare att få till färgerna. :)

Jag använder Epson V750 med Silverfast. Presets för olika filmer är helt värdelöst. Jag försöker få till färgerna hyffsat i previewen i silverfast innan jag skannar i 3200dpi ( ger en fil på ca 170-200mb)

Sen är det bara att sätta igång i bildbehandlingsprogrammet, klona bort damm, och ställa färgerna, pjatta, efterbelysa, hudtoner osv osv osv.. och efter mellan 30min-2 timmar så är man klar, med EN bild. :) Jobbigt, men det går få till det och förhoppningsvis blir jag duktigare och duktigare så det kommer gå snabbare och snabbare att få till färgerna. :)

Ouch, och jag som har massor med dia, både egna och efter pappa. Fast man behöver ju bara lägga tid på de som är bra och då blir det helt plötsligt många färre att hantera :) eller :-( beroende på hur man väljer att se på det.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto