Annons

Vilken filmskanner använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 9000F för påsikt och mellanformat. Till småbild används Plustek 7400 från Kjell & Co för 1800:-- men använder VueScan då medföljande program är crippleware (8 bitar per kanal).

Jag använder en Nikon Coolscan 4000 ED. Har dock haft stora problem med mjukvaran från Nikon, fungerar inte alls med W7 64 bit, men hjälpligt med W7 32 bit. Lite komplicerat att det bara finns Firewire, inte USB. När det fungerar blir resultatet bra, men oj vad man får arbeta med retuschering, det är damm överallt! Man glömmer snabbt vad bekvämt det är med helt digitalt.....
Finns det ett bättre alternativ till Nikons programvara?

/Anders

Vuescan eller Silverfast är de två ledande skanningsprogramvarorna och båda bör fungera bra med din Coolscan.

Själv använder jag en Minolta Scan Dual III och Vuescan vilket fungerar bra bortsett från att det tyvärr är lite instabilt, men med tanke på ålderskillnaden, skannern är från 2002 och jag kör den mot en Macbook Air från 2011, så är det godkänt. Jag skannar så att jag får med så mycket information som möjligt i filen utan att det klipper och sedan blir det kurvor för hela slanten och ev. dammretuschering och färgkorrigering.

Jag har även en gammal Polaroid Sprintscan 35+ som jag använde innan jag skaffade Minoltan, anledningen till att den blev pensionerad är att den bara har SCSI-anslutning. I övrigt var den helt ok.

Jag använder en Nikon Coolscan 4000 ED. Har dock haft stora problem med mjukvaran från Nikon, fungerar inte alls med W7 64 bit, men hjälpligt med W7 32 bit. Lite komplicerat att det bara finns Firewire, inte USB. När det fungerar blir resultatet bra, men oj vad man får arbeta med retuschering, det är damm överallt! Man glömmer snabbt vad bekvämt det är med helt digitalt.....
Finns det ett bättre alternativ till Nikons programvara?

/Anders

Jag kör fortfarande med nikons mjukvara, men kör i xp-mode i w7-64 p. Men annars är det vuescan eller silverfast som gäller. Den senare har jag provat i w7.

Nikon Coolscan 8000

Jag använder en Nikon Coolscan 8000 köpt begagnad på nätet. Programvaran är vuescan. Fungerar jättefint ihop.

Enda nackdelen är att jag får klippa mina 6x7-negativ 2+2+2+2+2 för att de ska få plats i filmhållaren, vilket inte är optimalt med negativfickorna som bara har fyra rader.

Exempel kan du se på mina bilder här på fotosidan, på oblandat.se och på flickr.

Lycka till med ditt köp!

Jag använder en Nikon Coolscan 8000 köpt begagnad på nätet. Programvaran är vuescan. Fungerar jättefint ihop.

Enda nackdelen är att jag får klippa mina 6x7-negativ 2+2+2+2+2 för att de ska få plats i filmhållaren, vilket inte är optimalt med negativfickorna som bara har fyra rader.

Exempel kan du se på mina bilder här på fotosidan, på oblandat.se och på flickr.

Lycka till med ditt köp!

Haha, jaha, kul, jag var inne på din flickr-sida typ för några dagar sen. Vilken liten värld foto-världen är :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto