Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken filmscanner??
- Trådstartare npet
- Start datum
Olivlunden
Aktiv medlem
Filmscanner?
Jag hade nog också rekommenderat Minolta Dual Scan II. Men om man har en lite större budget då? Vilken rekommenderas i tiotusen-kronors klassen? Nikon LS40 Coolscan IV ED eller Canon FS4000US?? För de kostar ju nästan exakt lika mycket ..
Jag hade nog också rekommenderat Minolta Dual Scan II. Men om man har en lite större budget då? Vilken rekommenderas i tiotusen-kronors klassen? Nikon LS40 Coolscan IV ED eller Canon FS4000US?? För de kostar ju nästan exakt lika mycket ..
picturethis.se
Aktiv medlem
Men,
hur är det med Nikon Coolscan 8000ED?
Någon sade att filmmatningen till småbild är lite vinglig, den var inte helt bra.
Jag blev rek. att köpa den mindre, 4000, för småbild.
Är det någon som vet?
adam
hur är det med Nikon Coolscan 8000ED?
Någon sade att filmmatningen till småbild är lite vinglig, den var inte helt bra.
Jag blev rek. att köpa den mindre, 4000, för småbild.
Är det någon som vet?
adam
picturethis.se
Aktiv medlem
Jag är inte så kunnig på Minolta-prylar..
Men tar den även mellanformat?
Och hur lång tid är "lång tid"?
Har man ett uppdrag och ska lev. till kund, kanske det lönar sig att "lämna bort" det?
adam
Men tar den även mellanformat?
Och hur lång tid är "lång tid"?
Har man ett uppdrag och ska lev. till kund, kanske det lönar sig att "lämna bort" det?
adam
mikeon
Aktiv medlem
Minolta Scan Dual II tar endast småbildsformat och med en adapter även APS-format.
För varje bild görs en prescan. Focus kan behöva justeras, vilket gör att du får räkna med 2st prescan per bild. Varje prescan tar (beroende på upplösning) upp till någon minut. Själva incanningen tar med största upplösningen 1 - 1½ minut för dia och kanske 3 minuter för färgbilder.
Du får även räkna med en del efterarbete, med att ta bort ev. dammkorn etc. Tid tar det...
Jag har valt att inte lämna bort det, men det beror säkert på att det är ju min hobby att hålla på med bilder.
/Mikael
För varje bild görs en prescan. Focus kan behöva justeras, vilket gör att du får räkna med 2st prescan per bild. Varje prescan tar (beroende på upplösning) upp till någon minut. Själva incanningen tar med största upplösningen 1 - 1½ minut för dia och kanske 3 minuter för färgbilder.
Du får även räkna med en del efterarbete, med att ta bort ev. dammkorn etc. Tid tar det...
Jag har valt att inte lämna bort det, men det beror säkert på att det är ju min hobby att hålla på med bilder.
/Mikael
picturethis.se
Aktiv medlem
Det låter intressant!
Jag ska kolla upp den där maskinen...
Jag ska kolla upp den där maskinen...
Maverick
Aktiv medlem
Min fotohandlare rekomenderade en acer 2740 framför Minoltas Dual Scan och jag är nöjd med den. Den har något sämre upplösning än Minoltas Dual Scan, men i gengäld har den inbyggd rep- och dammborttagning. Dessutom ansluts den till ett medföljande scsi-kort. Scanningstiden beror på vald upplösning. Pris runt 6000-7000:- beroende på handlare.
/Maverick
/Maverick
picturethis.se
Aktiv medlem
Det där var en ypperlig hemsida!!!
tack för det tipset!
adam
tack för det tipset!
adam