Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmscanner??

Produkter
(logga in för att koppla)

npet

Aktiv medlem
Hej alla!

Planerar att köpa en filmscanner för att skanna dia och diverse svartvitt. Min budget ligger på ca 5000 kr.

Någon som har rekommendationer om scanners man ska satsa på? Vilken scanner använder ni själva och vad tycker ni om den?

// npet

Jag har en Minolta Dimage Scan Dual II som jag tycker fungerar alldeles ypperligt! Den kostar ca 4500 kr och är en av det bästa filmscannrarna i denna prisklassen.

Filmscanner?

Jag hade nog också rekommenderat Minolta Dual Scan II. Men om man har en lite större budget då? Vilken rekommenderas i tiotusen-kronors klassen? Nikon LS40 Coolscan IV ED eller Canon FS4000US?? För de kostar ju nästan exakt lika mycket ..

Men,

hur är det med Nikon Coolscan 8000ED?
Någon sade att filmmatningen till småbild är lite vinglig, den var inte helt bra.
Jag blev rek. att köpa den mindre, 4000, för småbild.
Är det någon som vet?

adam

Jag har en Minolta Scan Dual II. Kan varmt rekommendera den precis som Gnurra ovan. Fungerar bäst med dia, pappersnegativ tar myyycket lång tid att scanna in.

/Mikael

Jag är inte så kunnig på Minolta-prylar..
Men tar den även mellanformat?

Och hur lång tid är "lång tid"?
Har man ett uppdrag och ska lev. till kund, kanske det lönar sig att "lämna bort" det?

adam

Minolta Scan Dual II tar endast småbildsformat och med en adapter även APS-format.

För varje bild görs en prescan. Focus kan behöva justeras, vilket gör att du får räkna med 2st prescan per bild. Varje prescan tar (beroende på upplösning) upp till någon minut. Själva incanningen tar med största upplösningen 1 - 1½ minut för dia och kanske 3 minuter för färgbilder.

Du får även räkna med en del efterarbete, med att ta bort ev. dammkorn etc. Tid tar det...

Jag har valt att inte lämna bort det, men det beror säkert på att det är ju min hobby att hålla på med bilder.

/Mikael

Min fotohandlare rekomenderade en acer 2740 framför Minoltas Dual Scan och jag är nöjd med den. Den har något sämre upplösning än Minoltas Dual Scan, men i gengäld har den inbyggd rep- och dammborttagning. Dessutom ansluts den till ett medföljande scsi-kort. Scanningstiden beror på vald upplösning. Pris runt 6000-7000:- beroende på handlare.

/Maverick

Nikon Coolscan IVED

Hej

jag har använt en Coolscan IVED under ca ett halvår. Jag gav ca 7500:- för den. Den levererar mycket bra scanningar. Kan varmt rekommenderas! Är någon intresserad så kan jag visa scannade bilder, skicka ett mail till mig så ordnar jag det.
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar