Jag använder en Acer 2740s, den testades i Fotos senaste nummer. De har väl lyckats sammanfatta för och nackdelar rätt bra tycker jag.
Den har lite problem med mörka partier i fotot, inte för att jag sett någon scanner som inte har problem med det. Det ska tydligen förekomma färgstick fast det har inte jag märkt något av, vilket kan bero på en massa andra saker. Vidare så är det lätt hänt i början att man råkar sätta en tumme eller finger mitt på diat när man ska plocka ur dessa ut hållaren. Hållarna tar för övrigt sex omonterade i remsa eller fyra monterade. Programvaran fungerar bra. Foto klagade över att det inte fanns USB anslutning. Jag tycker att scsi anslutningen är bättre, scsi kort medföljer.
Dock så är det väl så att den fungerar bäst under windows, det går att få den att fungera under mac men inte bra. Till unix/linux är det bara att vänta, för det finns inga programvaror till dessa.
Jag fick betala 6500:- för min scanner. Och mig veterligen så finns det bara en scanner till i konsumentprisklass, viklet för mig är under 10000:-, och det är Minolta Dual Scan II. Som fått bra kritik och det flesta tycks vara nöjda med den.
Mvh
Maverick