Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken filmscanner är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Åter en fråga som jag hoppas att flera har erfarenhet kring. Vilken scanner är bra i konsumentprisklassen? Fördelar och nackdelar. Jag är inte intresserad av referat från artilkar utan vill ha kommentarer från de som har praktisk erfarenhet.

Bra scannerprogram?
Snabbhet?
Kan ta hela filmstrip?
Färgdjup? m.m.

Jag använder en Acer 2740s, den testades i Fotos senaste nummer. De har väl lyckats sammanfatta för och nackdelar rätt bra tycker jag.

Den har lite problem med mörka partier i fotot, inte för att jag sett någon scanner som inte har problem med det. Det ska tydligen förekomma färgstick fast det har inte jag märkt något av, vilket kan bero på en massa andra saker. Vidare så är det lätt hänt i början att man råkar sätta en tumme eller finger mitt på diat när man ska plocka ur dessa ut hållaren. Hållarna tar för övrigt sex omonterade i remsa eller fyra monterade. Programvaran fungerar bra. Foto klagade över att det inte fanns USB anslutning. Jag tycker att scsi anslutningen är bättre, scsi kort medföljer.

Dock så är det väl så att den fungerar bäst under windows, det går att få den att fungera under mac men inte bra. Till unix/linux är det bara att vänta, för det finns inga programvaror till dessa.

Jag fick betala 6500:- för min scanner. Och mig veterligen så finns det bara en scanner till i konsumentprisklass, viklet för mig är under 10000:-, och det är Minolta Dual Scan II. Som fått bra kritik och det flesta tycks vara nöjda med den.

Mvh
Maverick

Inte som svar på ursprungsfrågan, men Vuescan funkar med 2740s och finns till både Mac och Linux.

Vad gäller ursprungsfrågan så tror jag att du kommer att få svårt att få svar från personer om har praktisk erfarenhet av mer än en av dessa apparater, så frågan spänner nog över ett lite väl vitt område.

Funkar det bra också? Enligt FOTO så verkade det inte fungera inom rimlighetens gränser på mac. Inte för att jag är så intresserad av mac men linux kunde ju vara intressant.

Mvh
Maverick

Jag använder Acer Scanwit 2720 s. Föregångaren till 2740. Har själv PC och Windows 95. Den medföljande programvaran Mira Photo är jag inte så förtjust i Prewiev bilderna blir väldigt små och det är svårt att ställa in så att inskanningen blir bra.

Jag skaffade nyss programmet Vuescan och det tycker jag ger ett klart lyft. Det programmet stöder t ex multipass som gör att diat / negativet skannas flera gånger (vilket ska göra att informationen blir bättre )

Sammantaget tycker jag att det är en mycket prisvärd skanner om den kompletteras med Vuescan. SCSI ser jag inte helelr som någon nackdel då ju kort medföljer i priset.

Thomas F

Jag använder Nikons Coolscan III eller LS-30 som den också heter. Är väldans nöjd med denna, men har inte provat någon annan. Vet att det har kommit ut en efterföljare som ska vara ännu bättre.
Min scanner kan ta filmstrippar eller ramade dior. Färgdjupet 36 bitar, mer på senaste modellen. Använder Nikons egna scannerprogram som medföljer.

Scanner tar bort det. Med mer eller mindre lyckat resultat skulle jag tro. Jag antar att det fungerar på ungefär samma sätt i alla filmscanners, i vilket fall som helst så ställer man in vilken typ av film som man skannar. Svartvitt, färg, färgdia, svartvit dia, svartvit raw och färg raw. Vad det sista innebär vet jag inte riktigt...än.

Mvh
Maverick

Raw-filer är filer som inga korrigeringar förutom de som måste göras i hårdvaran (t ex exponering) gjorts på.

Hej

jag har en Nikon Coolscan IVED. Fungerar mycket bra också enl test i Foto i jämförelse med konkurrenterna. Jag skannar både dia, neg (färg) o neg (mono) och blir mkt nöjd med resultatet. En skanner är ett klart bättre alternativ än en digitalkamera i konsumentklassen. Ett dia skannat med högsta upplösningen ger en bildfil på 36mb (IVED). Utskrivet med en högkvalitativ bläckståle skrivare så blir resultatet nästintill perfekt, ända upp till A3 storlek.

Med vänlig hälsning
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar