ANNONS
Annons

Vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ärvt en massa film som jag nu nästan är klar med att skanna in. Jag skulle vilja veta vad filmen heter så jag kan söka och kolla lite vad de kommer från för slags kameror etc.
Är inte säker på att den översta kommer från en kamera, kan vara från någon kurs i mörkrum.
Understa är ju 2 sorters vanlig 35mm? Den med extra hål är riktigt irriterande då den inte går att skanna i Nikonskannern, utan måste köras i flatbädd. Vilka är de andra?

Mvh
Fredrik

Bilagor

• 2 alla olika reflekterande dokument003_1 red 400.jpg
    2 alla olika reflekterande dokument003_1 red 400.jpg
    71 KB · Visningar: 281
Den översta ser ut att vara ett 9x12 neg som passar till en storformatskamera. Men riktigt säker är jag inte, mät negativets proportioner så får du reda på det.

Filmen under är en 120 film och 6x6 mellanformat som passar till bl a Hasselbladkameror.

Film nr 3 upp i från är 126 film som passar till s.k Instamatickameror, populära på 60 och 70-talet. Ingen vidare kvalité på 126 filmen.

Om proportionerna mellan filmerna stämmer så är det 127-film på andra raden och inte 120-film. Används i bl.a Yashica 44 m.fl kameror.

126 och 127 film. Bilderna är tagna runt 70-talet med dessa med någon slags enklare kameror, så det stämmer bra.

Tack! Då har jag lite att gå på när jag söker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar