ANNONS
Annons

Vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!

Jag tar upp en fråga som varit uppe förut men vill ha lite färska svar. Om ni får välja mellan att fota med Ilford HP5 400ASA eller Kodak Tri-X 400ISO, vilken skulle du/ni välja?

Själv gillar jag bägge men har bestämt mig för att köra med en för att få bäst rutin på en 400ISO-film. Är just nu tryggast med HP5 men om Tri-X har mer att ge vill jag helre köra med den. Så kom och säg din mening i denna fråga.

/David.

Jag föredrar Ilford HP5 framför Tri-X, men mest fotar jag med Ilford XP2, som jag gillar mycket. Jag gillar dock inte det tokhöga priset på den. :D

Det blir väl som att välja mellan grekiska och italienska oliver? Funkar bra med båda. Om HP5+ håller 400 ISO vet jag inte. Men nya Tri-X gör det knappt. Hur upplever du själv att de håller känsligheten, du som kör med båda?

Det blir väl som att välja mellan grekiska och italienska oliver? Funkar bra med båda. Om HP5+ håller 400 ISO vet jag inte. Men nya Tri-X gör det knappt. Hur upplever du själv att de håller känsligheten, du som kör med båda?

Jag har inte uppmätt ISOt själv, men får nog säga att Tri-x ligger däromkring. Den funkar bra i svåra och mörka ljussituationer, när man exponerar efter 400ISO. Kanns som en bra allround-film.

Vad det gäller HP5 har jag alltid exponerat efter 400ISO och fått några av mina bästa negativ både mellanformat och småbild. Kan vara lite svår om det är mycke mycke starkt ljus som i södra Europa under sommaren men annars mycke bra allround-film.

Vilken föredrar du Graal?

MVH David.

Jag föredrar Tri-X. Kanske inte för att den är "bättre", men för att jag lärt mig den. Och för att jag använt Tri-X sedan ca 1971-72.

Du kanske borde nämna att den trix som finns i dag knappast har något mer än namnet gemensamt med den trix som fanns förr ;)

Den nya trix är mycket lik den gamla tmax 400 i tonalitet och karaktär. Den har ett finare korn än den gamla trix, men inte heller samma "tryck" och vackra korn som fanns i den gamla.

HP5+ är mycket mer lik trix som den var förr, personligen tycker jag att det är den filmen som mest liknar den gamla trix.

Jag hade också använt trix från 70-talet och gillade den ända tills kodak gjorde en helt ny film som man kallade trix för en 6-7 år sedan.

Nu är det ingen hemlighet att jag personligen inte gillar den nya, jag tycker att den är för menlös för en film med traditionellt korn (som den knappast heller är). Och vill jag ha en t-korns film väljer jag den nya tmax 400 som är en fantastiskt fin film om man vill ha en neutral gråskala och fint korn.

Men min personliga favorit när det gäller allmänfotografering är numera fuji neopan 400 som är mer traditionell i gråskala och korn tycker jag.

Det blir nog HP5 men den är lite dyrare så man vet alldrig. Får se när jag beställer. Återkommer om vad jag köpt.
Go kväll!
David.

Du kanske borde nämna att den trix som finns i dag knappast har något mer än namnet gemensamt med den trix som fanns förr ;)...
Skrev jag inte att den nya Tri-X inte håller 400 ISO? Kanske du missade det? Och vad gäller korn/kontrast/tryck och annat så beror det minst lika mycket på hur filmen framkallas.

Det jag menar är att om man snackar om trix förr och nu snackar man om två helt olika filmer. Jag vill tom påstå att tex neopan 400 är mer lik den trix som fanns förr än vad den nuvarande trix är. Kontraststyra genom framkallning kan man givetvis göra, jag gör det hela tiden när jag nattfotar tex. Men det du kan påverka med framkallningen är främst filmens totalkontrast, alltså ganska lite av hur mellantoner återges och vilket tryck man får i mellanregistret. Alla tkorns filmer (inklusive trix i sin nuvarande tappning) har en "snällare" gråskala. Sedan om du kollar kornet på den gamla så var det runt medans den nya har ett stickigare.

Sedan är det givetvis en smaksak vad man gillar, men personligen tycker jag att den nya trix är en ganska menlös företeelse.

Film

Har idag hämtat Ilford HP5 film 120-spole några rullar. Så det blir att fortsätta med det.
MVH David.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar