Annons

Vilken färg på väggarna i mörkrummet?

Produkter
(logga in för att koppla)

hosoi

Medlem
Håller på att bygga ett mörkrum och undrar vilken färg på väggarna som lämpar sig bäst? Svart, grått, ljust eller mörkt?

Vitt! Du skalll ju se något.

Svart kan vara bra att ha precis runt förstoringsapparaten så du inte får onödigt med ströljus vid kopieringen.

Väggarna i mörkrummet ska vara ljusa: vita eller svagt gula rekommenderas. Bankom förstoringsapparaten (och i taket ovanför om den läcker ljus uppåt) ska det vara svart för att inte eventuellt ljusläckaga ska studsa runt.

Om man håller rummet i en ljus färg absorberas inte mörkrumsljuset, utan man får en "behaglig" arbetsmiljö som inte slöjar papperet.

Det finns till och med en speciell färg för mörkrumsarbete med variabelkontrastpapper som togs fram av Volvo i samarbete med Beckers.
Det är en gul färg som heter någonting i stil med:
SL150R20Y. Jag skall se om jag hittar den korrekta beteckningen.

Jag har för mig att den optimala färgen är samma färg som den mörkrumsbelysning man använder. Rött/gröngult eller vad man nu har.
Tanken bakom detta är att det är just den färgen som är bäst på att reflektera det ljus som trots allt finns.

Men jag har inte prövat. Mörkrumsgrejerna ligger fortfarande nedpackade pga. tids- och lokalbrist.

Vad jag har läst mig till så ska färgen stämma överrens med mörkrumsbelysningen. Kanske inte så snyggt men allt ev reflekterat ljus från förstoringsapparaten blir ofarligt för papperet.

Jag har fått för mig att det viktigast är att ha en matt färg. Se'n må den vara gul, orange, vit eller svart - jodå, jag har sett det också. Men OM förstoringsapparaten läcker ljus så är det reflekterade ljuset från en helmatt yta negligerbart medan en blank yta kan ge ett reflekterat ljus i det närmaste jämförbart med det från en spegel.
Us

Ett litet citat från Ansel Adams "The Negative":

Use a paint that is waterproof and washable on all interior walls and the ceiling. A light color will make efficient use of the safelight illumination as well as providing a pleasant environment. I personally favor a light neutral color (about 70 percent reflectance) for walls and ceiling. White ceilings are best for the use of reflecting safelights, such as the highly efficient sodium units. However, walls near the enlarger should be flat black to mimimize reflection of enlarger light onto the printing paper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar