Annons

Vilken extern hårddisk är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag behöver en extern hd (USB) för lagring/backup av digitala bilder. Den ska vara 250Gb, max 320.

Vilka har bäst rykte? Gillar Lacies Porsches variant men har hört att de ofta blir varma och kraschar. Min komme visserligen bara att kopplas in vid backup.

Hur är det med Western Digitals MyBook? Den ser himla schysst ut:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097875

Maxtor Onetouch är ju ett alternativ men lite dyr. Värd pengarna?
 
Efter mycket letande fastnade jag för två sånna här: Aludisc

De har fungerat mkt bra. Vet dock inte vad det sitter för disk i dem...

De blir varma som alla andra fläktlösa chassi.
Mer än en gång har det slagit mig att jag ska bygga ett eget chassi med fläkt för en till fyra diskar.

Men som sagt, de är hyffsat billiga och funkar bra.

Mvh // Martin | www.figjam.se
 
Jag har använt Lacies F A Porsche designade 250Gb hårddisk i snart ett år nu och har inte märkt några som helst problem med överhettning även om jag råkat glömt på den i flera dygn. Den är förhållandevis tyst och snabb. Dessutom är den ju billig just nu. Funderar på att köpa en till bara att ha som backup.
 
Martin F skrev:
Jag behöver en extern hd (USB) för lagring/backup av digitala bilder. Den ska vara 250Gb, max 320.

Vilka har bäst rykte? Gillar Lacies Porsches variant men har hört att de ofta blir varma och kraschar. Min komme visserligen bara att kopplas in vid backup.

Hur är det med Western Digitals MyBook? Den ser himla schysst ut:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097875

Maxtor Onetouch är ju ett alternativ men lite dyr. Värd pengarna?

Jag har en sådan Mybook du länkar till som jag använder som backup.

Funkar klockrent för mig och den blir inte alls varm.

990kr för 250GB är helt överkomligt.
 
Jag köpte nyligen en Western Digital MyBook 250gb och den är jag välldigt nöjd med.
Tyst och rätt så sval faktiskt, många små lufthål på sidan som säkert kyler endel.
Och sen är den rätt snygg med om det spelar nån roll. Vid överföring kommer
jag upp i ca 18-30mb/s beroende på filstorlek vilket jag tycker är helt ok.
990:- för 250gb på komplett.se
 
Jag har en mybook också, funkar finfint. Låter lite mer än Maxtor och iomegan jag har bredvid, men inte så det stör.

Har du möjlighet så välj firewire, avsevärt snabbare än usb. (vet inte om det finns till mybook, jag har för mig att jag bara har usb på min)
 
Rätta mig om jag har fel, men är inte USB 2.0 snabbare än Firewire 400?

Har för mig att jag har sett en spec som är såhär:

USB 2.0 - max 480 mbit/sec
Firewire 400 - max 400 mbit/sec
Firewire 800 - max 800 mbit/sec

Jag står lite i valet och kvalet vad jag ska välja för disk(FW eller USB). Jag har en iMac.

Någon som har något förslag?

/Johan
 
Ablo skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte USB 2.0 snabbare än Firewire 400?

Jo, på pappret, men eftersom USB-gränssnittet belastar processorn, så är skillnaden mot IEEE1394 (FW400) minimal, eftersom denna har eget chip som tar hand om kommunikationen.

Har du FW800 på din imac så är väl det att rekommendera en drive som har det interfacet.
 
I praktiken är nog Firewire snabbare och så tror jag inte det belastar processorn lika mycket.
Rätta mig om jag har fel!

Edit: Dritt! Jeppe var snabbare.
 
Jeppe skrev:
Har du FW800 på din imac så är väl det att rekommendera en drive som har det interfacet.

Tyvärr så har jag "bara" FW400 på min 20". FW800 finns bara på 24" modellen.

Kanske är bättre att köra FW då, precis som du säger.

Tack!

/Johan
 
Både USB- och Firewire-disk kommer fungera bra på din imac, men på alla diskar jag testat som både har USB och Firewire-anslutning så går det ganska markant mycket snabbare med firewire...
 
Jag sållar mig till skaran nöjda ägare av WD MyBook. Även Dustin Home är toppklass, har handlat av dem flera gånger, även reklamationer har hanterats föredömligt.
 
WD mybook här med..
Luftig.. ganska bred.. men känns stabilare värmemässigt än LaCien

Klantade mig lite i början dock, har inte formaterat om den från FAT32..
NTFS ska vara bättre på något vis?
Lite sent ute nu.. måste få tag i någon bekant som har en 100 gb över som jag kan låna en stund..
 
Jag hade tänkt mig antingen en WD MyBook eller en Maxtor onetouch III ..

Någon som har erfarenhet av dessa + medföljande backup programvara till en Mac?

Som jag har fattat det så är det väl "bättre" programvara med till Maxtor disken?
 
Vilken disk som är bäst blir nog svårt att svara på eftersom smaken är som baken.. :)

Mitt tips blir iaf en Samsung Extend 250gb
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75282
Min är iaf tyst och pålitlig, har haft den i ett och halvt år och den tuffar på fortfarande.
Att man får 3 års garanti istället för 2år som WD och Lacie erbjuder är också ett plus.
WD har 3 års garanti på sina interna diskar men erbjuder bara 2 år på de externa.
Btw, lufthålen som finns på My Book är för övrigt en morsekod. :)
 
Jag kör med MAXTOR 500GB - pluggad direkt i routern! Snabb så det förslår och oerhört smidig.
Nu använder jag PC, men det kan väl inte vara någon skillnad i det fallet.

Du kan tilldela kataloger på den för alla som är anslutna i nätverket och som du sa lägga in så att den automatiskt gör backup över de diskar eller kataloger du önskar varje dygn.

För mig som omväxlande jobbar med lappen eller stationär är en nätverksdisk ovärderlig.
Dessutom kan du plugga in skrivare samt en extern hårdisk till på den. rekomenderas varmt.

Den har den ett bra format så den går lätt att gömma/dölja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.