Annons

Tips på extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har du trådlöst nätverk hemma kan jag rekommendera en NAS. Ett hårddisk kabinett du kopplar till din trådlösa router. Dom finns även med plats för dubbla hårddiskar som kan kopplas i RAID och spegla varandra, dvs du har två identiska backuper. Fungerar superbra med ett backupprogram (finns gratis) som automatisk ser tillagda foton på din bärbara och kopierar dom till NASen. En knapptryckning så är det klart. Mycket bra om man har fler datorer hemma som kan komma åt samma filer. Jag har en stationär som man hellre jobbar med tyngre bildbehandling på och 2 laptops som också är uppkopplade. Du kan öven koppla ihop detta med din platt tv så du kommer åt hela ditt bildarkiv på tvn för visning. Sist men inte minst kan du även göra hårddisken åtkomlig från nätet så du kan t.ex. kolla dina bilder från vilken dator som helst med internetuppkoppling. Är du ute och reser kan du även koppla upp dig mot hårdisken hemma och skicka över dina bilder dit så ligger de hemma på din hårddisk och väntar när du kommer hem. Detta förutsätter en hyggligt snabb internet uppkoppling förståss om du ska skicka mycket data.
Kanske en lite mer avancerad lösning än du tänkt dig men väldigt smidig!

Mvh
Danne
 
Hej!

Har du trådlöst nätverk hemma kan jag rekommendera en NAS. Ett hårddisk kabinett du kopplar till din trådlösa router. Dom finns även med plats för dubbla hårddiskar som kan kopplas i RAID och spegla varandra, dvs du har två identiska backuper. Fungerar superbra med ett backupprogram (finns gratis) som automatisk ser tillagda foton på din bärbara och kopierar dom till NASen. En knapptryckning så är det klart. Mycket bra om man har fler datorer hemma som kan komma åt samma filer. Jag har en stationär som man hellre jobbar med tyngre bildbehandling på och 2 laptops som också är uppkopplade. Du kan öven koppla ihop detta med din platt tv så du kommer åt hela ditt bildarkiv på tvn för visning. Sist men inte minst kan du även göra hårddisken åtkomlig från nätet så du kan t.ex. kolla dina bilder från vilken dator som helst med internetuppkoppling. Är du ute och reser kan du även koppla upp dig mot hårdisken hemma och skicka över dina bilder dit så ligger de hemma på din hårddisk och väntar när du kommer hem. Detta förutsätter en hyggligt snabb internet uppkoppling förståss om du ska skicka mycket data.
Kanske en lite mer avancerad lösning än du tänkt dig men väldigt smidig!

Mvh
Danne

IT-chefen rekommenderade också NAS. Låter dyrt bara?

Jag har ingen stationär utan endast en laptop.
 
Fattigmans NAS

Visserligen är detta ingen snabb disk men för backup är hastighet inte den viktigaste egenskapen heller.
Vill också påpeka att jag inte har testat denna (är spekulant dock) så någon med mer erfarenhet får gärna kommentera.
WD MyBook World new edition 1TB LAN
 
IT-chefen rekommenderade också NAS. Låter dyrt bara?

Jag har ingen stationär utan endast en laptop.

Njaa, så farligt behöver det inte bli...
Tex denna för 1200kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131303
Den finns ju även i en variant med plats för en hårddisk för 700kr.
Till detta behöver du en hårddisk av valfri storlek, kanske en 1TB typ denna, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=409392 för 600kr. När du köper backup disk rekommenderar jag någon 5400rpm disk, oftast heter dom något med eco eller green och har strömsparfunktion.

Mvh
Danne
 
Visserligen är detta ingen snabb disk men för backup är hastighet inte den viktigaste egenskapen heller.
Vill också påpeka att jag inte har testat denna (är spekulant dock) så någon med mer erfarenhet får gärna kommentera.
WD MyBook World new edition 1TB LAN

WD som märke och MyBook/Studio/... och allt vad de olika serierna heter är bra, sitter med flera av dem men just nät varianten saknar jag erfarenhet av. Skulle dock själva sattsa på 2TB http://www.dustinhome.se/pd_5010257108.aspx eller 4TB om det är enda backup/lagrings disken och nyttja raid funktionen plus extra disk att skifta med.
 
Svar på hårddiskundran

Hej!

Köp en Seagate Free Agent (om nu den modellen finns kvar med det namnet längre)! Jag har en på 1TB, och den fungerar suveränt. Ingen fara med värmen alls. Den kan styras i vissa avseenden via ett särskilt tillbehörsprogram som följer med.

Ha det! / Staffan
 
250 GB eller 1TB

Tack för alla svar, nu ska jag köpa, men jag har tänkt om.

Jag behöver hjälp med vad jag ska välja, då jag tänkt sälja min PC för köpa Mac. Jag är således bara i behov av en backupdisk just nu för bilder och dokument osv. Inga direkt många filmer eller HD-upplösning för den delen. Detta kommer först i september och troligtvis ny dator då.

Så jag velar mellan följande alternativ:
1. Köper en billig (men inte dålig för det) extern hårddisk på endast 250 GB (så stor som mitt interna minne är och i dagsläget behövs inte mer)
2. En "rejäl" extern hårddisk på 1TB men den måste fungera för Mac också då, eller fungerar kanske alla externa hårddiskar för både systemen?

Om alternativ 2 så ska jag köra och kan köra NAS på Mac med?
 
Även SATA finns i EMC SAN stöd för system som snurrar 24/7 i kritiska miljöer...

-- Nicke

Javisst, så är det och vi kör både fc och sata på jobbet i våra san, men även de sata-diskarna är speciellt gjorda för just 24/7-drift, och skiljer sig därmed i konstruktion och materialval från de som vanliga konsumenter kan få tag i.

Priset skiljer sig också en del, har ingen exakt uppgift i huvudet men säg runt 7000-8000 kr för 300GB jämfört med, tja kanske 400 kr för en lika stor disk för 8/5-drift från Onoff eller så... Och ändå har dessa dyra sata-diskar bara runt halva mtbf (= uppskattad genomsnittlig livslängd) jämfört med fc. SSD har jag inte koll på, mer än att det är spännande att det kommer på riktigt nu, väntan har varit lång sedan den tekniken presenterades...
 
Tack för alla svar, nu ska jag köpa, men jag har tänkt om.

Jag behöver hjälp med vad jag ska välja, då jag tänkt sälja min PC för köpa Mac. Jag är således bara i behov av en backupdisk just nu för bilder och dokument osv. Inga direkt många filmer eller HD-upplösning för den delen. Detta kommer först i september och troligtvis ny dator då.

Så jag velar mellan följande alternativ:
1. Köper en billig (men inte dålig för det) extern hårddisk på endast 250 GB (så stor som mitt interna minne är och i dagsläget behövs inte mer)
2. En "rejäl" extern hårddisk på 1TB men den måste fungera för Mac också då, eller fungerar kanske alla externa hårddiskar för både systemen?

Om alternativ 2 så ska jag köra och kan köra NAS på Mac med?

99,9% av alla externa hårdiskar fungerar med Mac. Det är medföljande program som det kan var sämre med. Vissa leverear inte nått för Mac OS men 2-3 olika för Win.
Kanske inte hela världen men funderar du på NAS så kontrollera Mac OS X stödet först. Inte lika roligt med ett NAS om medföljande program (för att managera NAS) inte fungerar med ditt system.
 
99,9% av alla externa hårdiskar fungerar med Mac. Det är medföljande program som det kan var sämre med. Vissa leverear inte nått för Mac OS men 2-3 olika för Win.
Kanske inte hela världen men funderar du på NAS så kontrollera Mac OS X stödet först. Inte lika roligt med ett NAS om medföljande program (för att managera NAS) inte fungerar med ditt system.

Ok! Tack för rådet! :)
 
Extern hårddisk för PC och Mac

Tänkta köpa eller beställa en extern hårddisk idag. Måste bli av nu...

Jag vet inte vilken jag ska satsa på nu bara pga. att den ska fungera både för PC och Mac.

Här kommer mina önskemål och så tipsa ni mig, NAS eller inte. Fungera NAS bra med mobilt bredband?

1. 250 GB eller mer
2. Fungera bra för både PC och Mac
3. Backup, alltså inte fler krav än att den ska fungera som backup
4. Budget, inte för dyr men ändå en bra en, helst ca 1000 kr
 
Här kommer mina önskemål och så tipsa ni mig, NAS eller inte. Fungera NAS bra med mobilt bredband?
Nej, NAS fungerar bara om du har ett trådlöst närverk. Har du inte det kan du i princip köpa vilken usb-ansluten hårddisk som helst. Vill du ha en liten, bärbar som inte behöver extern störmförsörjning kostar den lite mer. Eller rättare sagt: du får lite färre GB. En bärbar på 500 GB kostar ungefär lika mycket som en stationär på 1 TB.

Och det finns absolut ingen anledning att köpa en extern hd på Applestore. Du hittar exakt samma produkt i vilken elektroniklada som helst mycket billigare.
 
Nej, NAS fungerar bara om du har ett trådlöst närverk. Har du inte det kan du i princip köpa vilken usb-ansluten hårddisk som helst. Vill du ha en liten, bärbar som inte behöver extern störmförsörjning kostar den lite mer. Eller rättare sagt: du får lite färre GB. En bärbar på 500 GB kostar ungefär lika mycket som en stationär på 1 TB.

Ok, fast skulle helst vilja ha en utan extern strömförsörjning. Behöver inte större än 250GB heller egentligen. De jag länkade, erbjuder dem det?

Mobilet bredband är ju trådlöst men antar att det inte är samma sak som trådlöst nätverk? Är trådlöst nätverk som vanligt bredband, typ från hemtelefonin och dylikt, bara det att den är trådlös?

Och det finns absolut ingen anledning att köpa en extern hd på Applestore. Du hittar exakt samma produkt i vilken elektroniklada som helst mycket billigare.

Haha, jag har inte kollat var dessa externa hårddiskar är billigast någonstans. Kikade bara där för att ta reda på vilka som duger för Mac. Är de bra val annars? Vilken? De första var snygga och tåliga!

Frågan är bara om de funkar för PC också?

Du ska ha en sådan här. http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/LaCie-NetworkSpace1TBv2/125774.4091/
Lite pyssel att sätta upp men manualen och hemsidan hjälper.
Funkar perfekt till Time machine och som nätverksdisk för alla andra datorer. Är mycket nöjd med min. Hyfsat snygg oxå.

Enligt skribenten ovan ska jag tydligen inte ha NAS. :p Tack ändå!
 
Haha, jag har inte kollat var dessa externa hårddiskar är billigast någonstans. Kikade bara där för att ta reda på vilka som duger för Mac.
I princip alla externa hårddiskar som har usb-kontakt funkar lika bra till Mac som till windows. Och det är extremt små (om några) skillnader i funktion mellan olika märken och modeller. Om jag var du skulle jag titta på prisjakt.se och leta upp nån som är billig, inte alltför ful och finns i vettig butik. 700-800 kr för en liten bärbar med 500 GB är ungefär normalpris. Om man tvunget vill ha mindre kapacitet kan man kanske spara nån hundring, men speciellt stor prisskillnad är det inte.
 
I princip alla externa hårddiskar som har usb-kontakt funkar lika bra till Mac som till windows. Och det är extremt små (om några) skillnader i funktion mellan olika märken och modeller. Om jag var du skulle jag titta på prisjakt.se och leta upp nån som är billig, inte alltför ful och finns i vettig butik. 700-800 kr för en liten bärbar med 500 GB är ungefär normalpris. Om man tvunget vill ha mindre kapacitet kan man kanske spara nån hundring, men speciellt stor prisskillnad är det inte.

Tyckte den var så snygg men tror ni den är bra och duger funktionellt?
http://store.apple.com/se/product/TX919ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTUwNDgwMjM&s=priceLH

Hittade den via Prisjakt, här är den billigast:
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=21702616

Prisvärd? Bra? Förslå någon annan annars. Kikade på lite andra på Prisjakt men helt ärligt... orkar fan inte titta mer på dessa diskar. Blir yr i bollen! :(
 
Tyckte den var så snygg men tror ni den är bra och duger funktionellt?
http://store.apple.com/se/product/TX919ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTUwNDgwMjM&s=priceLH

Hittade den via Prisjakt, här är den billigast:
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=21702616

Prisvärd? Bra? Förslå någon annan annars. Kikade på lite andra på Prisjakt men helt ärligt... orkar fan inte titta mer på dessa diskar. Blir yr i bollen! :(

Äsch, nä, den lät inte så bra http://www.datormagazin.se/tester/article527391.ece

Snygg men långsam... Buhu!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.