Annons

Vilken EOS är jag ute efter...?

Produkter
(logga in för att koppla)
En 3000ppi skanning med SCSI tar bara 1-2 minuter. En 4000ppi skanning med USB tar 15 minuter,...

Du kan skanna sex småbildsnegativ samtidigt om de är på samma negremsa.

Du kan skanna fyra småbildsdior i ett svep.

Du kan skanna 40 APS-bilder i ett svep (har inte testat)

Tänk på att bildbehandlingen också tar sin tid.

Ett vanligt "nybörjarfel" är att man vill skanna en otrolig massa bilder. Samma sak i mörkrummet. Man bör lägga lite tid på att lära sig välja ut sina bästa bilder och istället lägga tid på att bildbehandla riktigt bra.

Ok, tack! Alltid ett nöje att få råd och rön av M. Fröderberg!

Jag antar att jag inte är den enda som kommit in i fotograferandet genom den digitala tekniken, men som sen börjat snegla på det analoga. Det känns på nått sätt som om man hoppat över ett steg om man inte kört analogt. Jepp, en EOS 5:a, 3:a eller 30:a skall det bli, och en scanner.

Hur mycket får man lägga ut på en vettigt scanner? Nån modell du kan rekommendera?

Har slutat köpa grisar i säckar, lägger hellre ut lite mer och få kvalitet. Det betalar ändå tillbaka sig i slutända...!

Senast ändrad:
Highweiss skrev:
Hur mycket får man lägga ut på en vettigt scanner? Nån modell du kan rekommendera?

Du ska ha en filmskanner om du vill ha skärpa och detaljer. Minolta Dual Scan IV är billig och vettig.

Nikons LS-50 är en fullt professionell skanner och kostar 5 495 på Scandinavian. Den skulle jag köpt, men jag har nog lite större budget än de flesta.

Min kompis Håkan Sjölund
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2992
är inne på att sälja sin Minolta Dual Scan III. Det är också en bra och populär skanner. Dock saknar den ICE.

Canon FS4000U är också bra, men köp den begagnad.

Har du SCSI-kort kan du får köpa min Polaroid 35 Plus för en tusenlapp. Den är lite använd och kostade 20 000 som nu. 2800ppi, men den får med mycket mer detaljer än de flesta skannrar idag under 10 000. Var standard på alla dagstidningar tills för två år sedan

Senast ändrad:
Ok, tack för tipsen! Smurfade runt lite på worst wild web och 35 Plus verkar onekligen vara en prisad maskin!

Skall fundera på saken, först på listan är ett analogt hus, inget behov för scanner innan jag har huset i min hand! Åker till Paris nästan vecka på semester - nej, nej, jag skall inte fota alls... ;-) - och är tillbaka i slutet av augusti. Hör av mej om det börjat röra på sig på den analoga fronten!

Tack igen för all info!

May the shutterspeeds be with you!

froderberg skrev:
Visst är Eos 1n en bra kamera, men den kostar dubbelt så mycket som en Eos 5 på begagnatmarknaden.

Visst EOS 1n annonseras ofta för typ 6000kr men de verkar inte bli sålda. Hade min ute på annons för 3000kr och fick bara någon enstaka förfrågan som sen inte hörde av sig så jag gav upp. Visst den var inte i ny skick men kameran är ju grymt tålig. Så man borde kunna hitta nån 1:a som går att få för runt 2500kr.

Highweiss skrev:
Jag antar att jag inte är den enda som kommit in i fotograferandet genom den digitala tekniken, men som sen börjat snegla på det analoga. Det känns på nått sätt som om man hoppat över ett steg om man inte kört analogt.

Sant.

Hur stor skillnad är det egentligen mellan en EOS 5:a och en EOS 300? Förutom eventulla priser då givetvis. Har fattat det som att 300 har mer zoner i ljusmätningen, har saktare filmatning, ingen spegelfällning....

Vilken skulle ni rekomendera? EOS 5 får ju otroligt bra kritik överallt på fotosidan. 300 har jag inte läst så mycket om. Fast det kanske beror på att mer avancerade amatörfotografer inte använder 300?

Blåder liv i tråden nu igen, eftersom jag inte ännu heller inhandlat ett analogt EOS-hus. Nu har jag en EOS 5:a på lut för en mycket billig slant. Det är närmast frågan om var min moraliska gräns går - killen vet ingenting om kameror. "Oj jävlar" sa han när jag uppskattade värdet på följande paket till försiktiga 150 euro (1500 kronor):

EOS 5
28-105
75-300
18-35 (märke okänt)

+ "en låda med stuff, typ blixtar och sånt..."

Skall kika på den nästa vecka. Gluggarna är jag inte intresserade av, men dem blir jag lätt av med. Men en fråga...

Hurdan är 5:ans sökare? Jämfört med t.ex EOS 3:an, 300D, FTb QL...?

/Andreas

Jag har själv kört med en 3:a får några år sedan... Såg en till salu här på FS och hade jag haft lite pengar över så hade jag köpt den! Verkligen en maskin jag gillade. "känslan sitter kvar länge..."

En annan goding är EOS-1, men den har inte samma moderna teknik som 3:an. Jag skulle nog valt en 3:a!

Trevlig helg!
/P

Highweiss skrev:
Blåder liv i tråden nu igen, eftersom jag inte ännu heller inhandlat ett analogt EOS-hus. Nu har jag en EOS 5:a på lut för en mycket billig slant. Det är närmast frågan om var min moraliska gräns går - killen vet ingenting om kameror. "Oj jävlar" sa han när jag uppskattade värdet på följande paket till försiktiga 150 euro (1500 kronor):

EOS 5
28-105
75-300
18-35 (märke okänt)

+ "en låda med stuff, typ blixtar och sånt..."

Skall kika på den nästa vecka. Gluggarna är jag inte intresserade av, men dem blir jag lätt av med. Men en fråga...

Hurdan är 5:ans sökare? Jämfört med t.ex EOS 3:an, 300D, FTb QL...?

/Andreas

5:ans sökare är sämre än 3:ans med klart bättre än 300D's Bättre än FTb oxå, men det kan man ju tvista om, den är ljusare, med ganska säkerligen svårare att köra manuell fokus på än FTb'n

Nåja.. 2500:- är väl paketet värt åtminstonde ;)

18-35:an är förmodligen ett Sigma.

Jag kollade på en 3:a för kanske 1,5 år sedan. Då ville en butik ha 8000 (beg) för den har jag för mig.

Det blev ingen 3:a då, utan jag körde vidare med min T90. Nu såg jag att Scandinavian photo säljer en 3:a för 4995 spänn (beg), inklusive moms. En tusenlapp mindre om du kan dra av momsen alltså.

Jag vet inte om det är ett jättebra pris, men klart är ju att priserna har fallit snabbt på de här kamerorna.

/Jens

ang programmratten på eos5 så ÄR det en katastofalt dålig konstruktion .
Men jag provade för ett tag sedan att fixa det själv & det fungerade bra .
Kostnad i matrial blev 20kr (en liten borr , en liten fjäder samt en lite större kula än orginalet )
Jag har fixat två till sedan dess & har man inte tre tummar mitt i handen så gör man det lätt .
En hyffsat fin eos5 får du loss för 1500 kr
Jag såg en eos 30 på cyberbörsen för ett tag sedan för 1000 kr , vilket iof verkar vara misstänkt billigt .
men köp paketet du , Ett bra pris , hur bra beror naturligtvis på skicket =)
Vill du komma riktigt billigt undan så köper du en eos ur 600 serien , gedigna prylar , löjligt billiga .
En 650 hittar du för en femhundring , en 600 får du för max tusenlappen .
En del ex börjar efter mycket andvändning få lite "klet" på slutarbladen men det synns på en gång .
En liten rolig grej som inte hör hit : pratade med en äldre fotograf som har fotot mycket skolkort mm mm mm.
Han har en canon F1 som han tagit över 900000 bilder med . utan problem .Nu var det visst en liten fjäder får 50 spänn som gått väck =)

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
5:ans sökare är sämre än 3:ans med klart bättre än 300D's Bättre än FTb oxå, men det kan man ju tvista om, den är ljusare, med ganska säkerligen svårare att köra manuell fokus på än FTb'n

Nåja.. 2500:- är väl paketet värt åtminstonde ;)

18-35:an är förmodligen ett Sigma.

Ok, det låter ju rätt lovande. 300D:s sökare är liten och mörk - men inte för liten och mörk. Så om 5:ans är ens snäppte bättre än 300D sååå... ok!

Alltså jag får nästan dåligt samvete när jag räknar på vad paketet potentiellt är värt. "Min" kamerabutik, som visserligen tar överpriser, säljer beggade 28-105:eek:r för 2450 kronor, 75-300:eek:r för 1950 kronor och Sigmas 18-35 går för 2950 (om det nu är en Sigma, har andra märken också 18-35:eek:r?).

Har tidigare lämnat in nån glugg där och fick då kredit för 70% av vad de sen sålde ut den för. Så om gluggarna är i någorlunda skick kan jag ju få 3000 kronor kredit...! Då är ju kameran betald å det blir rätt mycket över för annat smått och gått. Som t.ex FD 20/2.8:an som jag pratade om tidigare!

Jej!

skägga skrev:
ang programmratten på eos5 så ÄR det en katastofalt dålig konstruktion .
Men jag provade för ett tag sedan att fixa det själv & det fungerade bra .
-- snip --
En liten rolig grej som inte hör hit : pratade med en äldre fotograf som har fotot mycket skolkort mm mm mm.
Han har en canon F1 som han tagit över 900000 bilder med . utan problem .Nu var det visst en liten fjäder får 50 spänn som gått väck =)

Ok, jag återkommer till dej sen då och ber om skisser och ritningar på hur man fixar 5:ans ratt... :)

Fan vilket skit Canon producerar. Tänkt att F1:an inte ens klara en miljon exponeringar på en fjäder... suck...

:-D

Highweiss skrev:
Ok, jag återkommer till dej sen då och ber om skisser och ritningar på hur man fixar 5:ans ratt... :)

Fan vilket skit Canon producerar. Tänkt att F1:an inte ens klara en miljon exponeringar på en fjäder... suck...

:-D

du har sprängskisser på EOS5 här orginal delar finns inte från Canon sedan ett år tillbaka ungefär...

Jag tror nog det går att få EOS1v för mycket låga priser. Försök annonsera och se. Förstår inte varför man skall nöja sig med en EOS5:a när priserna krympit så. Alla säljer sina analoga. Annars är EOS1n också en fullödig kamera som krypt ned under 3000:-, gissningsvis en bra bit som Martin också säger.

Eos 1 eller Eos 5

Jag var också i valet och kvalet Eos-1 eller Eos-5. Mitt val blev Eos-1 mycket för att det är en robust kamera som tål damm och lite regn. Min Eos-1n var extremt billig 2.000:-, men jag tror att du kan hitta den lite äldre Eos-1 för samma pris.

Eos-5 är också ett mycket bra val men jag är lite rädd för att den inte tål en tuffare behandling.

Tror nog att det blir en 5:a, åtminstone just nu. Kan nog inte tacka nej till paketet som jag nämnde ovan... och det passar ju bra, kan pröva 5:an en tid och sen sälja och köpa nån annan modell om det nu är något med 5:an som gör att jag inte kommer överens med den. Vilket jag tvivlar på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar