ANNONS
Annons

Vilken digitalkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna.J

Ny medlem
Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska köpa för digitalkamera.

Jag har inte några direkta krav, förutom att jag vill ha en kamera med möjlighet att byta objektiv, och den ska (helst) inte kosta mer än 10000 kr.

Jag fotograferar mest natur. Något särskilt man ska ta hänsyn till vid kameraval?

Tiotusen och att byta objektiv. Nja, det är Canon 300d och Pentax Ist DS som klarar det. Då bara med standardkitet som medföljer. Sen blir det till att hosta upp en bra slant för flera ojektiv. Minneskort och resten av saker dessutom

En Minolta A!/A2, Canon G6, Olympus eller liknande ger dig gott och väl en kamera som duger till flera proffs jag träffat.

Btw: Varför måste det vara digitalkamera? Nu lät jag näsvis men det är en vänligt menad fråga. .

Det blir svårt att klara 10000 kronors gränsen. ett alternativ kna vara en begagnad Canon 300D, finns flera ute på Blocket just nu.

Själv har jag precis köpt en Nikon D70. Det gäller även att tänka igenom det här med objektiv också. Just nu har jag endast Nikons Kit objektiv och letar efter ett med lite längre räckvidd. Det gäller att komma fram till vad som är nog för ens behov.

För att svara lite på frågan i inlägget ovan så innebär ju den digitala möjligheten större möjligheter till experiment där man direkt kan se vad som är bra och kanske ta 10 bilder för att få en bra. Även om inköpet är dyrare så kstar ju "framkallningen" i stort sett 0 kr.

Ska man klara 10kkr även med objektiv, minne osv så blir det nog att köpa begagnat. Som Claes skriver så finns det en hel del 300D begagnat. Det finns paket med kitoptik, minne och ibland även ett billigt teleobjektiv för från 7000kr och uppåt ungefär. Då har du ju lite pengar över att köpa något bättre/ytterligare objektiv för åxå, om du vill.
Nya kostar de väl ca 9000kr med kitobjektivet. (Det FINNS säkert billigare)
Är det bara själva huset som får kosta max 10000kr så har du ju även Nikon D70 eller Canon 10D att titta på.

Jag hoppas att jag ska hitta något för runt 10000 kr nu, och ha möjligheten att bygga på utrustningen längre fram med nytt objektiv och annat. (Kan även tänka mig att gå en bit över 10000, om jag hittar ngt jag verkligen vill ha.)

Anledningen att jag vill ha en digitalkamera är, precis som Claes skrivit redan, möjligheten att kunna ta fler bilder, och att kunna se resultatet direkt. Jag har en analog systemkamera sedan tidigare (Minolta 500si), som jag trivs jättebra med, men nu känner jag mig sugen på att gå vidare till digitalt.

Beroende på vad du har för objektiv till din Minolta kan det ju vara en bättre helhetsaffär att titta på Dynax 7D, även om den verkar kosta lite mer än 10kkr, när den nu lanserasoch kommer ut i butikerna.

Anna.J skrev:
Jag har en analog systemkamera sedan tidigare (Minolta 500si), som jag trivs jättebra med, men nu känner jag mig sugen på att gå vidare till digitalt.

Aha det förklarar saken. Trodde det var första kameran du sökte och då fanns ju alternativet lite billigare lösningar. Klart du väljer det du känner att du vill ha. Inget jag ifrågasätter.

Att ha samma kamerasystem/märke så man kan skifta objektiv mellan kamerorna kan i alla fall vara värt att söka, även om just kameran är dyrare. Ett smaskigt objektiv att använda på flera hus är inte illa att ha. Lycka till, vad det än blir. Kamerapriser/modeller hittar du exempelvis på cyberphoto,se

Nikon 70d

Hejsan,

Ny här på forumet. Glad amatörfotograf som har haft ett par års foto-uppehåll. Har nu fått ihop lite kapital och skall satsa på en ny digitalkamera.

De jag har kikat på är Canon300D och NikonD70.
Expert (www.expert.se) har ju en drive nu där man kan köpa ett NikonD70-kit inkl 2st objektiv för ca 13000 kronor. Känns rätt prisvärt tycker jag.

Canon300D är ju iofs. billigare, men den tycker jag känns lite "plastig". Är det trots detta en bra kamera?

Jag reser mycket, både i jobbet och privat och vill då ha med mig kameran. Det är ju ingen liten och lätt pryl som man kan ha i innerfickan, utan det är ju en liten pjäs. Å andra sidan blir bilderna betydligt bättre känns det som.

När man väl har varit ute och fotat och vill framkalla de digitala bilderna i bästa möjliga kvalitet, gärna lite grövre papper men ändå billigt, leveranssäkert och givetvis bra kvalitet - vart kan man med fördel vända sig då? Går det?

Bildkvalitén mellan en NikonD70 och på framkallade bilder jämfört med en vanlig Nikon systemkamera - hur skiljer de sig?

Många frågor blev det... =)

Tack på förhand

hls Stefan

Självklart går det att ta fram bra bilder på papper från digitala systemkameror.

Jag har just nu på bordet intill mig 2 st 50x70 från min Nikon D100. Jag har slitit lite med interpoleringen för att få dem att hålla, men det funkar.

Jag skall vidare hämta 11 st 30x40 bilder från DOX i morgon. Även dom från D100. Den storleken funkar utan problem.

En bild rätt av - utan interpolering - från D70/D100/300D/10D skall vara max 20x30

Inga direkta krav; kan då inte en begagnad Canon D30 vara ett alternativ? Okay, kanske inte så där jättemånga megapixels men det är ingen dålig kamera.

Arleklint skrev:
Jag har slitit lite med interpoleringen för att få dem att hålla, men det funkar.

Hur hårt? funderar på att bolla iväg några bilder till printeriet, Colormailer tror jag, men låta dem sköta interpoleringen...

Du och jag sitter i samma båt, Anna.
Först var jag inne på KonicaMinolta 7D, sen blev det Canon EOS 300D och nu lutar det år Nikon 70D. Snacka om beslutsångest...
Alla kameror verkar ha både för-och nackdelar, suck!!!

Nu blev Du nog inte klokare, men Du ska veta att Du inte är ensam i digital-djungeln ;)

Jag blev som sagt besviken på Minolta A1 då jag i efterhand fick reda på att högt medapixel antal på liten CCD ger brusiga bilder. Folk som äger liknande kameror brukar ofta förespråka att man efterbehandlar bilderna i ett ritprogram som kostar nära på 10.000 Kr eller att man köper ett program som kan tabort bruset.

En CCD i minoltas storlek gör bäst bilder när de ligger på cirka tre Megapixels men då tappar man lite detalj jämnfört med fem megapixels, men å andra sidan gör bruset ändå så att man tappar lite detalj och att dessa kameror blir mycket dåliga på längre exponerings tider och mörkerbilder.

En större CCD är det man skall satsa på om man går över fem megapixels så det man kan börja med är att sortera bort kameror mes mindre CCD och sedan se vika kameror som ligger kvar och sedan gör man valet utifrån dassa.

Men nu måste jag säga det igen då filk har lite svårt att ta till sig ordet brus när det gäller bilder. En kamera typ Minolta A2 är inte dålig och man kan ta mycket bra bilder med dessa kameror utan att behöva efterbehandling bilderna. Men man skall vara medveten om att bilderna blir lite brusiga på en mindre CCD och att större CCD är bättre men dyrare.

Det finns en annan stor skillnad. Med tex Minolta A2 ser du i displayen ungefär hur bilden kommer att se ut. Ändrar du tiden blir bilden i displayen mörkare ungefär så som bilden kommer att bli.

Med Canon 300D som är en spegelreflex kamera så tillar man genom ett optiskt okular och man ser inte bilden förän den är tagen. Detta är kanske ingen bra lösning för ovana fotografer.

En annan sak som jag inte gillade med Canon 300D var hur knapparna var organiserade och att det inte fans en vridknapp för slutare och en vridknapp för bländare. Nu delar många funktioner samma vridknapp och det kändes knöligt. Men wow vilka bilder man kunde ta med den.

Men enligt mig är stor CCD det man skall gå på.

Jag fick min Canon EOS 300D i förra veckan, och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Uppfyller dina krav på objektivbyte mm.
Ca 7200:- inkl (859 Euro - 100 Euro i rabatt) kitobjektiv via www.teknichdirekt.de.
Extern blixt går naturligtvis oxå att ansluta och hastigheten mellan bilderna känns helt OK, även om det finns snabbare (ex Nikon D70).
Det är ju alltid en fråga om pris/prestanda i kameravalet och tillslut måste man ta ett avgörande steg/val. Jag är än så länge nöjd i alla fall.
Om du har 10 000:- att röra dig med, räcker det, precis på håret, ju även till 512MB minne (57 Euro), extern blixt (195 Euro) och frakt (20 Euro)...

Tack så mycket för alla tips. Nu har jag en hel del att fundera på...

Och Ola, jag har funderat på precis samma kameror som du. Du får berätta vilken det blev när du väl har bestämt dig... =)

Canon

Om nu valet ligger på Canon, så finns ju även här alternativ. En ny 300D kostar ungefär lika mycket som en begagnad 10D. Hur resonerar ni kunniga i ett sådant val?

mvh T

Re: Canon

Tommy Kreivi skrev:
Om nu valet ligger på Canon, så finns ju även här alternativ. En ny 300D kostar ungefär lika mycket som en begagnad 10D. Hur resonerar ni kunniga i ett sådant val?

mvh T
Jag är inte kunnig men jag har hört vissa saker om Canons slutare och att den inte kanske klarar så många bilder. Kanske begagnade 10D kan vara ett dåligt köp.

Men så undrar man om det stämmer. Jag har använt kameror från 70-talet och dessa slutare har tagit otroligt många bilder utan problem.

Så försök hitta info om Cannon och hur deras nya slutare är. Det kan ju vara så att de flästa håller bra mycket längre än tillverkaren skriver att de skall göra. Ofra underdriver tillverkare för att slippa stämning mm... Men det är väll slutaren som är den svaga punkten i en kamera.

Eller har jag fel?

Anna! Senaste nummer (nr 10) av tidningen Digitalfoto har en stor och informativ test av marknadens senaste digitalkameror,kompakta och system..

Hej alla,

Nu har jag tagit tag i saken. Igår, med hjälp av en god vän och kollega "sjabo" här på sidan, köpte jag en Nikon D70. En 18-70 AF-S NIKKOR 3.5-4.5 glugg samt en 70-300 och ett 1gb-minne.
Har nu testat den intensivt under kvällen igår och idag på morgonen på Arlanda (för övrigt otroligt fint väder med grym soluppgång och mäktiga flygmaskiner på approach) - och jag måste säga att kameran har hittills överträffat mina förväntningar. Mycket mycket nöjd.

Nu börjar äventyret igen! =)

Tack alla för positiva och kreativa inspel i diskussionen

Bästa hälsningar
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar