ANNONS
Annons

Vilken dator är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

simone99

Aktiv medlem
Jag vill köpa en ny dator för bildbehandling samt att den ska vara ganska liten för att kunna ta den med sig. Jag har fastnat för 13 tum och den här verkar vara bra. Inte allt för dyr heller.
Finns det några kunniga människor här på FS idag som kan ge mig råd. Ska köra Photoshop mest. Är det något annat jag ska tänka på?

http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=107110

Tack för hjälpen

Hälsningar

Simone

13" är perfekt portabel storlek men du fyller nog skärmen med verktyg från photoshop på den.
Skaffa en extern skärm att redigera på.

Den största nackdelen med laptop är enligt mig dess skärm. Den kan och erhåller aldrig samma kvalité som en skärm till en stationär dator kan göra. Självklart kan du koppla in en bättre skärm men du kan ju knappast vara "on-the-go" med den.
Sen är ju prestandan också något som ej är samma som på stationära datorer men det är ju en kompromiss. Man kan få bra prestanda med laptop idag men då får man höja priset ganska mycket och leva med ganska dålig batteritid.

Så kortfattat tycker jag som ovanstående, skaffa en skärm till att kunna redigera på.

Jo när man ska göra mycket redigeringar behöver man större skärm men när man är ute i fält och bara ska ladda upp till en byrå eller något så räcker det med 13 tum. Nu är frågan om denna dator räcker till det.
Tack för alla svar

Den räcker ja, självklart ingen superprestanda, men det har definitivt "intagskraven" gällande prestanda.
Photoshop gillar snabb CPU, gärna fyrkärning, mycket RAM och snabba dedikerade RAID 0 diskar som scratch discs.

Den ser ju riktigt trevlig ut. Verkar vara en bra kompromiss. Skaffade en liknande för de gånger jag måste vara mobil. Kommer inte ihåg riktigt var, prisjakt.nu eller pricerunner.se kan man passa på att klick på länkar för olika tester av den prudukt man letar bästa pris på. Kan vara vettigt att läsa vad de skriver om framför allt skärm och batteritid. Nu vet jag egentligen inte någon laptop som har riktigt bra skärm (och i så fall kostar de brutalt), men det finns ändå mobila datorer med OK skärmar och de med riktigt dåliga. Sedan kan man ju ha en valig skärm med lite bättre kvalitet som man kopplar in i laptoppen när man inte är ute och ränner.

Nya (som inte är släppt än) macbook kommer med största sannolikhet vara jättebra och prisvärd. Bra LED-skärm och metallchassi kan vi räkna med.

Dagens macbook är väldigt föråldrad så den tycker jag inte du ska köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar