Annons

Vilken Canonglugg??

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif Engdahl

Aktiv medlem
Om ni fick välja fritt, utan att tänka på kostnader, vilken eller vilket Canon optik skulle ni vilja ha, och varför. Jag undrar för att jag snart skall köpa mig några nya gluggar.
 
EF 400/2.8L IS USM hade suttit fint...som hittat för 99500:-
Hade gett mig fin brännvidd till smådjuren tillsammans med EF 1.4x och 10D...
 
Håller med om att TS-gluggarna är fräcka, fast jag skulle ju välja det korta telet (90 mm?) i första hand. Det är tiltfunktionen som tilltalar mig.
 
Själv skulle jag kunna tänka mig initialt ett 500/4 L IS USM med 1.4X TC och 2X TC samt 70-200mm f/2.8 IS USM och 25mm mellanring. Båda gluggarna är skarpa och ett plus att de har bildstabilisator. 500mm mest för fåglar, 70-200mm för typ landskap, makro med mellanring eller försättslins, som tele med telekonverter. Skulle vara en bra initial uppsättning för min typ av naturfotografering. Är beställt och får det om en vecka. Det börjar klia i fingrarna.

http://sydnet.net/omar
 
Senast ändrad:
Jag vill ha två objektiv som inte finns

EF 28/1,4 L USM - för att det är den bästa brännvidden för mig som reportagefotograf och som jag behöver ljusstyrka.

EF 28-85/4 L USM - skulle vara ett perfekt, superskarpt och relativt lätt reseobjektiv. Säkert halva vikten mot 28-70/2,8.
 
Ett 200mm f1.8 hade varit fint, om än dyrt och tungt. Världens bästa småbildsobjektiv enligt en del.

Jag har absolut inga planer på att skaffa det, om jag inte råkar komma över mer pengar än jag har vettiga ändamål till.
 
Önskade förstås att 500mm IS var av tredje generationens bildstabilisator inte andra som det är nu. 70-200mm har tredje generationens bildstabilisator. Är ju klart sugen på Canon 500mm IS DOF 2.8 som enligt vissa rykten skall komma ut. Kommer nog vara riktigt dyrt.
 
Canon får gärna komma med en EF 85/1,4 L USM (1,2:an är för tung och långsam) och en EF 100-400/4 ÍS L USM. Sigma har ju plockat fram en ljusstark telezoom och Canon hade en rejäl rackare FDn 150-600/5,6L tidigare...
 
håller med Danne, bra val!

Håller med Danne om man nu har en standard 28-105 förstås, dessa supertelen har man ju bara användning för om man sitter och väntar på en lite sparv på 200 metershåll på en myggig myr, låter föga skoj,men gillar man det så är det ju tele som gäller. då måste man ju även släpa med sig massa kringutrustning.
 
Att inte fler nämner... 1200/5.6. Det skulle jag vilja ha... inte för att det är dyrast utan för möjligheten att ha ett 1200 mm tele med bländare 5.6. *MUMS*
 
Snömannen skrev:
Att inte fler nämner... 1200/5.6. Det skulle jag vilja ha... inte för att det är dyrast utan för möjligheten att ha ett 1200 mm tele med bländare 5.6. *MUMS*

Problemet är ju bara att man måste anställa en bärare, och det har man ju inte råd med.. (eller det kanske ingår i priset??)
 
danielselander skrev:
Problemet är ju bara att man måste anställa en bärare, och det har man ju inte råd med.. (eller det kanske ingår i priset??)
plus en liten vaktstyrka som bevakar objektivet när man inte använder det...:D
 
jag har bestämt mig att jag ska röra ett EF 1200mm 5.6L innan jag dör..

nån som har ett? vill bara krama den lite >_<

EF 180mm 2.8L Macro e väl det jag saknar i min kamera väska, o kanske ett sexigt vitt EF 200mm 1.8L :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.