Annons

Vilken canon? 700d eller 1200d?

Produkter
(logga in för att koppla)
700D har en bildskärm med dubbelt så hög upplösning än 1200D, vilket underlättar att se vid soligt väder, ser ut som att sökaren också är bättre visar 95% av bilden, 700D är lite vassare över lag, bättre autofokus 5b/sek mot 3b/sek. Canon släpper väl snart ersättaren 750D med 24Mp vilket har blivit den mera vanliga sensorn av i dag.

1200D har väl goda sidor, men du kanske ångrar dig efter ett år och vill ha en lite mera avancerad modell, besök någon butik och känn på kamerorna, kolla i sökaren och så vidare.

//Bengt.

Rakt upp och ner, är 700D bättre. Vilket är naturligt avspeglat i det lite högre priset och det tre-siffriga modellnumret. 18-55 IS STM är också ett lite bättre objektiv än 18-55 IS II. Skillnaden är liten, även IS II är ett mycket, mycket bra kit-objektiv. Men IS STM är lite förbättrat på längsta brännvidden, 55mm, och har också lite mjukare och tystare AF-motor.

1200D är dock en lite nyare kamera, varför man normalt skulle kunna tänka sig att man "får mer för pengarna". Jag är inte så säker på det dock, eftersom 700Ds pris kommer att pressas av lagerrensningar o likn. nu när 750D släpps. Annars representerar 1200D hur tekniken från modeller ovanför, 550D, 600D, 650D, 700D, gradvis migrerar ner i billigare modeller, med tiden.

Jag har (bl.a.) en 650D som har samma AF system (i normal spegel-mode) som 700D. Och jag måste säga att jag har haft mycket glädje av den autofokusen. Man måste hjälpa till själv, konfigurera den rätt och använda centralpunkten, men den är mycket snabb och framförallt exakt, på snabbt rörliga motiv, för en så billig kamera. Till en följd av det har jag fotat mycket action, och det har varit mycket trevligt och roligt.

Du får lägre pris på 1200D och mer tillbehör till. Men jag tror nog 700D kan vara värd slanten mer. Till sist beror det på hur mycket du kommer att utnyttja kameran.

Har man råd, i synnerhet nu då 750D/760D släpps och priset på de sista 700D lär dumpas skulle jag utan att tveka ta 700D. Canons 1X00D kameror, som 1200D är väldigt strippade för att få ett lågt försäljningspris, men jag tycker att den tresiffriga serien, som 700D, är mer för pengarna. Du får ett bättre AF system (med 1200D kunde man nästan lika gärna köra spegellöst då AF är prinitiv i 1200D), bättre kitglugg (STM motorn är tystare och bättre mekaniskt), bättre skärm mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar