Annons

Vilken brännvidd behöver man inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
1Ds (I, II, III) är fullformat
1D (I, II, III) är APS-H (1.25x)
5D (I, II) är fullformat
Alla andra (300D - 450D, 1000D, 10D - 50D) är APS-C (1.6x)
 
Hjälp sökes!!!!

skulle vilja ha lite hjälp av nån som har lite mer erfarenhet av kameror och objektiv

har 2 alternativ

1.
Att sälja hela min utrustning (eos400+batterigrepp och lite olika filter, har ett Sigma 70-200/f2,8 och sen Canons 18-55) och införskaffa mig en Canon 50D.

2.
sälja 70-200 och istället köpa några fasta objektiv. isåfall vilka objektiv ska man köpa om man i framtiden ska köpa en 50D??


undrar också hur mycket man kan få ut för min utrustning om de räcker till nått mer än bara 50D??

förlåt om ja skriver krångligt :p
alla kommentarer är varmt välkomna
 
Freddy, skulle jag vara i dina skor skulle jag behålla 70-200, sälja resten, lägga till lite sparpengar och köpa en 40d med 17-85 IS gluggen. Kanske komplettera med en blixt och ett 50mm/1.8 och du har en utrustning som räcker långt och till det mesta.
 
På den analoga tiden var jag nere i alperna och venedig en dryg vecka under sommaren. Det enda jag hade med mig var ett 50mm och de var inga problem att klara sig med ett objektiv med fast brännvidd. I visa fall är det lättare att vara kreativ med fast brännvidd än med zoom eftersom det tvingar en att tänka och vara just kreativ.
 
Freddy, skulle jag vara i dina skor skulle jag behålla 70-200, sälja resten, lägga till lite sparpengar och köpa en 40d med 17-85 IS gluggen. Kanske komplettera med en blixt och ett 50mm/1.8 och du har en utrustning som räcker långt och till det mesta.

Låter som en smakfull och mycket vettig rekommendation!
Sigmas 70-200 är ett bra objektiv och synd att göra sig av med och Canon´s motsvarighet är dyrare och en beg. 40D är hyfsat billig idag.

Mvh!
// Niklas
 
Rätt

Det som finns hitom sökaren har mycket större betydelse för en bra bild än vad som finns framför.

På den analoga tiden var jag nere i alperna och venedig en dryg vecka under sommaren. Det enda jag hade med mig var ett 50mm och de var inga problem att klara sig med ett objektiv med fast brännvidd. I visa fall är det lättare att vara kreativ med fast brännvidd än med zoom eftersom det tvingar en att tänka och vara just kreativ.
 
Jag fotade en weekend i Kapstaden och dess omgivningar och hade "bara" med mig min fasta 50:a och 70-210 som stöd. Båda objektiven användes flitigt, men just 50:an var rolig att jobba med. Mitt Tamron befann sig nämligen på resa till Tyskland för kalibrering. Dock så tycker jag att det är bra om det finns ett trevligt motiv framför kameran då jag fotograferar. :)

/Thomas
 
Freddy, skulle jag vara i dina skor skulle jag behålla 70-200, sälja resten, lägga till lite sparpengar och köpa en 40d med 17-85 IS gluggen. Kanske komplettera med en blixt och ett 50mm/1.8 och du har en utrustning som räcker långt och till det mesta.

TACK!
jadu de lät ju inte som en så dum idé men är de inte en stor skillnad på bildkvalitén mellan 40 och 50D ???
blixt har ja ju ioförsig glömde nämna de en canon430EX passar den??
 
De flesta som testat både 40D och 50D hävdar att det inte är omöjligt, men i praktiken näst intill, att se skillnad på dem.
Däremot är det rätt stor skillnad på kvalitén på bilden på kamerans display.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.