Man kan varken bära med sig eller ha råd att ha alla brännvidder från 10mm till 500mm, vare sig hemma eller i kameraväskan. Inte ens 10-200mm utan luckor. I mtt eget fall är det två eller tre objektiv som jag orkar släpa på, och får plats i väskan, varje gång.
Frågan är vilka brännvidder man rätt enkelt tar ett steg eller två, i stället för att täcka in varje liten millimeter. Låt oss säga att man har 18-55 och 70-300 för nybörjaren och kanske 10-22, 24-70 samt 70-200 för proffsen. Eller hur sätter man ihop det hela bäst? Naturligtvis beror det på ekonomin, men behöver man tex området 22-28mm eller hur stort kan/får "glappet" vara?
Rent personligt så äger jag ett 28-70 och ett 70-200. Jag funderar på ett 10-22. Hur mycket betyder förlusten 22-28mm?
MVH
Jacob
Jag skulle vilja säga,
DET BEROR PÅ..och ordet nybörjare/amatör/proffs som ofta används av fotofolk känns urvattnat speciellt vid val av utrustning.
Nr 1 är alltid : Vad är min budget, sen kommer kanske graden av intresse eller det är ett arbetsredskap.
Därefter kommer de vanliga frågorna som vad ska jag fota, i vilket ljus, brännvidder, skärpeddjup, utrustningens vikt etc dvs. en massa andra olika men viktiga frågeställningar.
Vi har alla olika förutsättningar, exempelvis är min budget rymlig, prylarna är det senaste och jag köper det jag behöver och jag hatar provisoriska silvertejpslösningar..
Brännvidd är t.ex inget problem för mig, utan gisslet är alltid vikt och storlek. T.ex i valet av kameror vinner Fx över Dx pga vidvinkel och 700 över D3/D3x pga storlek.
För objektiv är det värre men jag köper bara "bra skarpa ljusstarka" men de är oftast tunga. Därför här har jag lagt in en mix av fasta som i priolägen ger låg vikt och de ger rätt så täckande brännviddskombinationer. Att det uppstår "hålstegar" kan man leva med bara de ligger rätt dvs ger få objektivbyten. Hålstegarna i sig äts oftast upp för att mänga pixlar finns (de kan aldrig bli för många) dessutom ska bilden beskäras också.
Däremot argumentet förflyttning för fasta objektiv köper inte jag, t.ex står du i en folkmassa och tar två steg bakåt kommer alltid någon in framför och bakom är väggar vatten och bröte.
Vikt och storlek är viktigt för mig dvs mycket ska med väska, stativ, blixar, objektiv, bärbara 12" eller 17" datorn, sladdar, laddare etc. Knäckfrågan blir alltid vad ska med på färden...
Objektiv över 3 kg vädras inte i onödan men om så följer något mindre med oftast 50/1,4.
En lågvikt kombination jag kör är 20 mm, 35 mm och 70-200.
Senaste riktiga klippet var en soligor 2x konverter som dubblar längden och passar på småobjektiven, ok lite sämre prestanda men den reducerar vikten i specialfall maximalt. Till nöds "bygger den om" 24-70 till ett i grunden bra semesterobjektiv med omfånget 24-210 (där 140-210 är Dx)
När vikten har minde betydelse är mitt std kit 16, 14-24 24-70, 70-200 + conv 1,4x samt 2x, 50/1,4 och micro 60 (ibland även 200-400) & numer soligor conv 2x
Men vanligtvis får bara ett följa med då blir det någon av 50/1.4, 85/1,4 men oftast blir det 35 24-70 eller 70-200.
Vid val av brännviddsomfång hamnar focus för mig på, vad ska jag göra och hur ofta tror jag mig byta objeltiv. men med planering, lite krut i kameran och vassa objektiv äts de flesta hålstegar upp vid redigeringsarbetet om inte jätteförstoringar krävs.
För mig är ljusstarkt och "skärpa" viktigast och jag skulle klara mig rätt långt med 28/1,4 mm och 70-200,
Konstigt nog är "min bästa kamera" en P5100 därför att den är flexibel lätt liten och följer alltid med i "innerfickan" (kommer att bytas mot P6000 pga Raw,snart).
Det framgår inte om du har Dx eller Fx men jag chansar på Dx då blir ditt hål för 10-22 och 28-70 mellan Fx 35 och 44
Hålet kan man täppa till men behöver du det? Det finns trots allt många andra roliga grejor att köpa oxå.