Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixtmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst igenom alla trådar jag har hittat om blixtmätare, men jag är ändå inte nöjd med svaren.

Då en blixtmätare kostar väldigt mycket pengar undrar jag vad ni tycker är viktigt att de kan.

Min kortaste blixtsynktid är 1/30 så då lär väl det allmänna ljuset spela in (antar jag) och då behöver man kanske kunna mäta det, eller?

Vad tycker ni att en bra, men inte svindyr blixtmätare ska kunna (och vad heter den...)?

/ Marcus

Mätaren tar hänsyn till allmänljuset när du mäter blixt, min gör i alla fall det ... ps. om du vill ha spot kan du kolla radannonserna här.

Gossen Digiflash är en mätare som verkar ytterst sympatisk i formatet, mäter både blixt och befintligt ljus och har en human prislapp. Den skulle jag köpa om jag köpte nytt. Det är väl bara Soligors blixtmätare som bara mäter blixtljus. Dessa skulle jag undvika. På en vanlig mätare så ställer man om mellan blixt och befintligt ljus med ett reglage. De mer avancerade kan visa förhållandet mellan dem.

Nackdelen med den lilla gossenmätaren jämfört med en mer kvalificerad mätare är att man har ett mekaniskt snurrhjul som man själv måste konvertera LV till bländare/slutare på. Med en heldigital mätare knappar du dig genom kombinationerna snabbt utan att tänka. Men det får man ställa mot pris och fickvänlighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar