apersson850
Aktiv medlem
Vet inte om det här kan vara upplysande (!) för dig, men i det här albumet finns bland en hel del annat bilder tagna vid nattorienteringsarrangemang.Vill skaffa en kraftigare blixt. Inte direkt i behov av fjärrutlösare men vill kunna fota en serie i snabb följd när det är lite dunkelt.
Då står jag oftast i en mörk skog, utan reflekterande väggar, och vill kunna ta bilder någorlunda tätt inpå varandra. Ibland ser jag ju inte förrän blixten slår att det kom en gren mellan mig och motivet, och då är det bara till att trycka igen.
I det albumet är det använt en eller några Canon 580 EX-II, där den på kameran (som i regel har längst till motivet) har en CP-E4 extra batteripack, för att få kortare uppladdningstid.
Numera har jag övergått till Speedlite 600 EX-RT, men styrkan i blixtarna är ju densamma. Optisk kommunikation med fjärrblixt går ofta bra i skogen, eftersom man ändå måste arrangera ev. hjälpblixt på ett någorlunda förutbestämt sätt. Annars blir bilden inte bra ändå.
Här sitter jag vid ena sidan om en stig, med en 580 EX-II på kameran, och har en likadan blixt på ett stativ på andra sidan stigen. Utan blixtarna var det i princip kolmörkt. En stig genom skogen.
Jag har förstått att du inte gärna vill betala vad några sådana här blixtar kostar, men bilderna ger ju ändå en uppfattning om vad motsvarande blixtar (även om du hittar billigare alternativ) kan åstadkomma i scenarion som verkar likna det du refererar till.