Annons

Vilken blixt till Pentax K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulltand

Aktiv medlem
Missar jag några funktioner om jag väljer Sigma EF-500 DG Super istället för Pentax AF 360 FGZ?

Ska man till och med slå till på den dyrare Pentax AF 540 FGZ - och i så fall varför?

Och när jag ändå frågar, så vad gäller för "bästa" inköpsställe i dag?
 
500fgz fungerar inte på k100d, 360 o 540 är det du har att välja på. Persoligen tycker jag 360 fungerar jättebra.

mvh Erik
 
FILM) (ulltand skrev:


Kan någon reda ut om någon funktion saknas jämfört med Pentax 360 och 540?

Ulf, menar du möjligen P 360 och S 500 super?

Manualen till 540 FGZ är på 200 sidor men kan tankas ner på nätet :)

Allt som jag använder på 540 FGZ och uppfattar som viktigt finns med i Sigmatabellen utom exponeringskompensation. Skulle i så fall vara lite nyfiken på hur kameran exponeringkomp beter sig med Sigman i tex Slowsynk.
 
Jag valde mellan Sigman och Pentaxen. Jag valde Pentaxen för att den är lite minder och lättare samt mer välbyggd. Jag är mycket nöjd med mitt val också. Iallafall så har inte jag saknat att den inte går att vrida i sidled, dvs så att man kan slå den i taket när man fotar på höjden. Själv tycker jag ändå att det blir ett snyggare ljus när man slår den i väggen vid porträtt. Sen vad jag har läst är att det blir en del meny rullande på Sigman. Detta slipper du helt på Pentaxen, i den finns det i princp inga menyer. För att ändra synk finns ett reglage, slå på av trådlöst läge har ett reglage osv osv.
 
papi skrev:
...Manualen till 540 FGZ är på 200 sidor...

Problemet är ju att jag inte vet vad det finns eller bör finnas för funktioner på en blixt.

Jag är uppvuxen med magnesiumblixtar som min assistent tände medan jag höll undan luckan från öppningen på min hålkamera.
Då var inte problemet röda ögon på modellerna, utan snarare svedda ögonbryn på min assistent.

Men sådana problem har man inte numera, eller?
 
FILM) (ulltand skrev:
Problemet är ju att jag inte vet vad det finns eller bör finnas för funktioner på en blixt.

Jag är uppvuxen med magnesiumblixtar som min assistent tände medan jag höll undan luckan från öppningen på min hålkamera.
Då var inte problemet röda ögon på modellerna, utan snarare svedda ögonbryn på min assistent.

Men sådana problem har man inte numera, eller?

Hehe, nej men jag har sett en Sigmablixt med smält frontglas. Måste också bolla frågan vidare till blixtexpertisen, men som sagt exponeringskomp i någon form tycker jag inte är helt oviktigt.
 
Du kan ställa in exponeringskompensation på blixten. +1 till -3 kan man ställa in. -0,5 eller -1 har jag alltid inställt eftersom den annars tenderar att överexponera bilden (har hört att andra har samma problem...). Kör i princip alltid kameran i M läget med blixt, så jag vet ej hur det fungerar med kamerans egen kompensation, jag får testa och återkomma ang det :)

Annars tycker jag blixten fungerar mycket bra. Plåtade en hel del med den under julen och blev få misslyckade bilder. Valde den framför 360 pga bättre styrka och mer funktioner och framför 540 (som jag hellre haft) pga priset.
 
johanni skrev:
...Annars tycker jag blixten fungerar mycket bra...

Great! Tack för ditt svar Johan. En fråga till bara :)
Jämfört med 540:n, är det någon funktion som saknas på Sigman, eller är det kvaliteten som gör att du egentligen hellre hade velat ha den?
 
På min Pentax 360 kan jag ställa kompensationen på blixten som Johan sa, -3 till +1. Jag brukar aldrig ställa kompensationen på blixten, utan jag gör det på kamera. Vad jag har kommit fram till blir det ingen skillnad om du har blixten på tex +1.0 eller kameran på +1.0. Jag har nästan alltid min kamera på +0.5 eller +1.0 för den underexponerar på många bilder, även utan blixt. Annars är jag helnöjd med min, har använt det nu i jul rätt mycket och då har den funkat super. Ska till Oslo idag så då blir det väll ytterligare ett "prov" ;)
 
Det som fick mig att välja sigman var helt enkelt priset. Så som jag förstod det klarade de av samma saker förutom att Pentaxen var marginellt starkare. Pentaxen är också bättre byggd och har efter vad jag förstått mer lättförståliga inställningar och en manual värd namnet. Är dock som sagt fullt nöjd med min Sigma.

(glömde säga innan att jag har istDL, men det ska ju inte påverka något eftersom även k100 och k10 stöds)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.