Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Jag ska skaffa mig en blixt.
Jaha, vilken ska jag välja i denna djungel?
Fotograferar mycket macro men även intresserad av porträtt och annat. Lite sport är tanken att jag ska lära mig med.
Ska spendera någonstans mellan 2000-3000 kr. Har tittat på en canon speedlite 430 EX och en Sigma EF-500 DG Super.
Har ingen aning ändå men de råkade bara vara i den prisklassen.
Är ju helt nybörjare så skriv gärna ÖVERTYDLIGT :)
Mvh Lena
 
Jag har inte erfarenhet av många blixtar men jag måste fråga om du har varit i en affär och klämt på de båda? Sigman är betydligt större och klumpigare och för mig kändes den alltför stor på min 350D. Jag köpte 430EX och är otroligt nöjd med den.

Sedan får man visst fler funktioner med Sigman men är de viktiga för dig nu eller inom en relativt snar framtid? T.ex. kan man använda Sigman till att fjärrstyra andra blixtar eller så kan man använda den som slavblixt (styrs av en annan blixt). Canon 430EX kan bara agera slav (och 580EX kan bara vara "master" om jag minns rätt).

Sedan har ju Sigman högre ledtal (är kraftigare) vilket ju är en viktig grej. Men för mig personligen funkar 430EX med 43 i ledtal alldeles utmärkt.

Med min 430EX känner jag att blixbilderna ofta blir lite för hårda och lätt överexponerade så jag ställer blixten på -1 eller -2/3 steg ganska ofta, speciellt när jag använder den som upplättningsblixt.
 
Sigma EF-500DG Super är storleks och funktionsmässigt att jämföra med Canons 580EX. Båda dessa är kraftigare (mer ljus) än 430EX.

430EX kan vara slav i Canons fjärrutlösar teknik.
580EX kan vara slav och master.

Båda kan mao användas som slav till STE2 fjärr kontroll för Canons blixtar samt till Canons MAcro blixtar MR-14EX och MT-24EX eller en 580EX.

Canons blixar lyser ut lite större vinklar 14mm vs 17mm för Sigman.
Canons blixt serie har ett större program med fjärrstyrning än Sigma dvs en Sigma blixt kan inte vara slav med bibehållen ETTL-II funktion tillsammans med Canon blixtar.
Sigma har dock ett eget system där flera Sigma blixtar kan fungera tillsammans.

Med dessa data så välj en Sigma om du vill ha en blixt som räcker långt men du kanske inte behöver lysa ut mer än motsvarande 17mm på en FF (ca 10-11mm på en 1,6x sensor).

Vill du ha ett system att bygga vidare på med fler blixtar osv så är Canon att rekommendera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.