Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bilmodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är rätt, GAZ M13 eller Чайка (Tchaika), som för övrigt betyder fiskmås. ГАЗ Чайка är en kopia av Packard Patrician -55, så om någon hade svarat det så hade det blivit en slamkrypare :)

Чайка var en av de förnämsta bilarna man kunde ha och den var reserverad för det sovjetiska kommunistpartiets höjdare, framstående idrottsmän etc. Bilen på bilden (även om det inte syns) är cabriolet-modellen, som ofta användes under parader.
 
Aha, jo jag kikade på en massa Packard runt 55-57, men ingen stämde riktigt. Den där runda listen med skruven fattades.

Tror inte jag har nån lämplig bilbild just nu, så jag lämnar tråden öppen så länge.
 
Vad betyder 13?

Kan -13 i GAZ-13 stå för antalet "hopknöckta" ritningar? I en rysk 50-talskonstruktion kan det dölja sig ritningar från många bilmärken.
 
Ingen Cheva, det bör vara en Plymouth. Jag har inte orkat kolla upp vilken modell det är. Men det vete sjutton om det inte är -70 tal, åtminstone sent -60. Borde iallafall vara nyare än chevorna som det gissats på hittils. Men som sagt, någon exaktare gissning har jag inte.
 
Per-Erik är närmast, kan som ledtråd säga att de använde den som polisbil i USA under 70-talet, just denhär är en ganska ovanlig, cab och ungefär 400 hästar under huven, tillverkades endast 1000 sånna.
 
Ok, jag har vet själv inte exakt modellbeteckning och årsmodell på den här, så träffa rätt på märke så blir jag nöjd.
 

Bilagor

  • desoto detalj.jpg
    desoto detalj.jpg
    74.8 KB · Visningar: 716
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.