Annons

Vilken Bildskärm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Det kritiska är naturligtvis pyssel med fotografier och jag har bestämt mig för en 17" TFT LCD-skärm. Men vilka krav ska jag ställa på den vad gäller luminans och kontrast ? Är det andra faktorer jag ska ta hänsyn till. Jag tänker dock inte lägga pengar på någon professionell skärm.

/Staffan

Staffan skrev:
Det kritiska är naturligtvis pyssel med fotografier och jag har bestämt mig för en 17" TFT LCD-skärm. Men vilka krav ska jag ställa på den vad gäller luminans och kontrast ? Är det andra faktorer jag ska ta hänsyn till. Jag tänker dock inte lägga pengar på någon professionell skärm.

/Staffan

vad gäller _alla_ faktorer tycker jag inte du ska satsa på en tft-skärm för pyssel med fotografier. =)

Det enda som är bra med tftskärmen är väl att den är smidig och tar lite plats.

En annan åsikt

Jag håller med Herman i princip, men vill gärna peka på undantagen.

Efter vad jag har sett med egna ögon, läst och hört finns det flera TFT-skärmar idag som är lika bra eller bättre än traditionella CRT.

Först och främst tänker jag på Eizos proffsskärm förstås.

Sedan på Apples TFT-skärmar, som i varje fall inte jag skulle tveka att använda till kritisk bildbehandling.

Jag har också sett bra TFT-skärmar från Formac. Det finns säkert ganska bra från fler tillverkare.

Du får inga köpråd från mig, jag vill bara moderera Herman lite. Fast jag i princip håller med honom. Ska du köra TFT för bildbehandling idag så blir det till att öppna upp plånboken lite.

Tack för era kommentarer, jag förstår att CRT fortfarande är bättre. Men jag vill undvika strålningen från en CRT och ha en smal lättmöblerad skärm så det får ändå bli en TFT.

Ser fram emot en rekommendation på en bra 17" CRT för max 7000 kr.

/Staffan

Menade förstås TFT.....

Ser fram emot en rekommendation på en bra 17" TFT för max 7000 kr.

/Staffan

Jag rekommenderar gärna Dells "1702FP", som jag har hemma - jag har inte sett en bättre TFT-skärm i den storleken (nu påstår jag inte att jag sett alla). Kostar under 7000 gör den också. Jag kör den via digital port från ett hyfsat grafikkort - hur skarp som helst.

Vill också varna för Samsungs billigaste "171s" som jag har på jobbet - oskarp med färger som inte liknar verkligheten. Saknar digital ingång.

Philips 170B2Y är klockren, mycket bra bild och har både digital och analog ingång. Dessutom är den snygg att se på. Kostar cirka 5900:- på Dustin.

fritzing skrev:
Jag rekommenderar gärna Dells "1702FP", som jag har hemma - jag har inte sett en bättre TFT-skärm i den storleken (nu påstår jag inte att jag sett alla). Kostar under 7000 gör den också. Jag kör den via digital port från ett hyfsat grafikkort - hur skarp som helst.
Jag skulle också hålla på att Dells 1702FP är det mest prisvärda Du kan få för den prislappen (6,706 kr just nu, inkl DVI-ingång).

Eizo regerar på TFT-skärmar just nu, men om Du skall upp i toppklass så måste Du räkna med nästan 20 000:- Då anser jag att de klart överglänser motsvarande CRT, främst m a p geometrisk kalibrering och driftstabilitet.

Kanske en dum fråga, men fugerar mac skärmarna tillsammans med en pc?
Designen på dem är det ju iaf inget fel på!

Bra skärm!

Ska du ha en bra skärm så ska du inte satsa på någon TFT när det kommer till kort. Detta är det visst fler som skrivit men det är värt att ta upp en gång till. Du kommer inte att komma i närheten av korrekt färgåtergivning med sådan!

Om du ändå tänker satsa på runt 7000 så kan du lika gärna lägga en slant till och antingen köpa en SONY E430 eller en Lacer .. Grymt bra skärmar som jag själv kör på!

Ett bra råd!

Re: Bra skärm!

RedCircle skrev:
Ska du ha en bra skärm så ska du inte satsa på någon TFT när det kommer till kort. Detta är det visst fler som skrivit men det är värt att ta upp en gång till. Du kommer inte att komma i närheten av korrekt färgåtergivning med sådan!

Fast det finns undantag även vad gäller TFT:) Det kan jag gå i god för.. Även TFT börjar bli betydligt bättre.

Re: Bra skärm!

RedCircle skrev:
Om du ändå tänker satsa på runt 7000 så kan du lika gärna lägga en slant till och antingen köpa en SONY E430 eller en Lacer .. Grymt bra skärmar som jag själv kör på!

Ett bra råd!

I can recommend the Sony, too. I use a Multiscan E530 and have found it to be a great screen.

MVH Duncan

Jag köpte en Samsung 171P för ca 6 månader sen som fått mycket lovord i datortidningarnas tester. Visst är den bra att jobba med till mycket, skarp och hög kontrast. Men till att redigera bilder duger den inte. Jag vill ha skärmen så nära den utskrivna bilden som möjligt, annars är man ju ute och famlar i mörkret vid redigeringen. Så den gamle Nokia CRT skärmen får nog hänga med ett tag till...

Men visst är Samsung skärmen sköna att jobba med till bokföring och annat skrivarbete. Möjligen kan man sänka kontrasten så den stämmer med vad skrivaren förmår, men då kan man ju lika gärna köpa en CRT för halva priset i stället och få slantar över till nån ny glugg eller annat skoj i stället.

P-O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar