ANNONS
Annons

Vilken bild skulle du valt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
I går råkade jag vara på soptippen i Sunne, eller återvinningscentralen som det väl heter numera, när en brand bröt ut. Brandbilar, blåljus och alltihop så småningom. Tog en del bilder, ringde NWT och frågade om de var intresserade, vilket de ju var. Mailade ett par timmar senare in 7 bilder till dem med förhoppningen att de skulle köpa åtminstone en, och en var just vad de köpte. Jag funderade tills jag såg tidningen i morse en del på vilken av bilderna de valt, och jag blev väl kanske inte direkt förvånad, men ändå. De hade i alla fall inte valt någon av de bilder jag skulle valt om jag varit bildredaktör.

Nu till min fråga: De 7 bilderna har jag lagt upp i ett album under min profil. Vilken skulle du valt om just du varit bildredaktör? Motivera gärna varför du skulle valt just den bilden. (Eventuella värmlänningar kan väl nöja sig med att kommentera bilderna :))

//Anders

Bild 4,5 och 7 tycker jag funkar bäst. Den med hjullastaren är ju mest unik, det är min 1:a.

Du har glömt att ta höjdbilder, eller?

Ja vet hur det kan vara på en tidning. Det är inte alltid bildkunniga som väljer. Ibland är det andra hänsyn som vilken som är tydligast eller innehåller någon detalj. Ibland får den första bilden i mejlet duga när det är stress.

Själv gillar jag bild 3 bäst, du har verkligen fått med hettan från branden där, men om jag skulle välja en bild för en tidning skulle jag nog ta bild 4 eller 5. Främst pga att där syns mer av vad det är som brinner, lite luftigare komposition som jag tror är mer "tidningsinformativ". Om man nu kan säga så.

Bild 7, den visar på brandbekämpning till synes mitt i eldhärden, rök och fara. Siluetten av brandmannen är effektfull.

Jag extraknäckte förr en del som layoutare på en tidning och då var det oerhört värdefullt att kunna välja mellan flera alternativa bilder.

I mitt fall var det dessutom ofta redan planerat annonsutrymme och artikelns textmängd som avgjorde vilket format den slutgiltiga bilden får på sidan. Bild 4

Utifrån layoutarens förutsättningar skulle nog bild 4 vara bäst då den ger utrymme för beskärningar både på höjden och på tvären om det skulle bli nödvändigt. Samt förstås att den illustrerar nyheten med hetta ;)

/Jimmy

Jag misstänker att tidningen valde bild 1. Den platsar bra som en nyhetsbild i en lokalblaska. Inte den estetsikt mest tilltalande bilden och inte heller den mest konstnärliga bilden. Men den innehåller det väsentliga och är tydlig; en brandbil (plus för att brandstationens namn syns, det ger en lokal anknytning), samt en brand där man även utan en bildtext borde kunna gissa att det är en soptipp eller dylikt som brinner. Dessutom ser det dramatiskt ut med den svarta röken som väller mot den blå himlen. Väcker omedvetna associationer om miljöförstöring. Det kan räcka för att läsaren bestämmer sig för att läsa nyheten.

Som en nyhetsbild i en lokalblaska skulle jag valt bild 1, eftersom den sammanfattar situationen där ute väldigt bra. Till en artikel om soptippsbränder i en tidsskrift skulle jag ha valt bild 4.

Jag tror dom tog bild 6. Dom flästa vill ha synliga människor med i bilderna men gaderar med bild 1.

Intressant.... bild 4 och 5 verkar tilltala de flesta.

Johan: NWT är förkortning för Nya Wermlandstidningen, en av Sveriges största landsortstidningar.

//Anders

OK, kul att få lite synpunkter. Själv trodde jag att de skulle välja nr 5 (som jag själv nog tycker är bäst) eller nr 7.

De valde nr 4

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar