Advertisement

Annons

Vilken bärbär? Så svårt!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
En Macbook 2011 passar in på den specen. Du bör precisera bättre vad du vill ha, typ USB3.1 gen2, lagringmedia med storlek xx samt skriv/läshastighet yy etc
Du menar en beg. Macbook pro ? Jag hade nog tänkt mig ett fabriksnytt ex. Dessutom väger den ~2 kg, Jag önskar ha en som väger (minst) 0,5 kg mindre.

Vad det gäller USB-portar så får det gärna vara så modernt som möjligt, för framåtkompatibilitet.

Sedan är jag lite tveksam (om än inte utesluter) Mac, av den enkla anledningen att jag är van vid Windowsplattformen (vem är inte det ?).

Vad det avser lagringsmedia trodde jag att jag var tydlig; (minst) 500 Gb (SSD). Skrivhastighet, vet inte om man talar om skrivhastighet när det kommer till SSD, men det vanliga är väl 7 200 rpm (på en vanlig snurrdisk). Dessutom hade jag tänkt att köpa en extern disk för lagring, så en stor HDD är inte jätte nödvändigt, egentligen (men kanske bra-och-ha ?)

Prestandard i en liten dator kostar

Och avresedatum närmar sig så sakteligen. Om vi bortser från prislappen ett tag och koncentrerar oss på specifikationerna;

Efter många års resande med bärbart så tycker jag att en lätt, liten och tålig laptop är det viktigaste för resor. Dessa kostar dock en del, men även om man väljer bort de vassaste komponenterna så kan man få en väldigt bra dator. Kika t.ex. på en Dell XPS 13 och fundera på följande:

-(Minst) 500 Gb HDD
Välj 256 och komplettera med en usb-disk

-(Gärna) i7 processor
i5 funkar lika bra för en normal användare'

-(Gärna)16 Gb Ram
Tycker 8GB fungerar att göra redigeringar med i t.ex. Lightroom (24 milj. pixels rawformat)

-Usb-port (minst två)
ok 2st usb 3 finns

-Inbyggd kortläsare
Ja, SD

-HDMI-port
Via adapter, fungerar bra. Displayport finns

-Kalibrerbar skärm och färgrymd lämplig för fotoredigering,
Tror inte XPS har denna möjlighet, men bra skärmar som väl är helt okej för att redigera bilder som inte skall printas.

-Lätt. (Förstått att man landar på en skärm runt 13-14 " . Ni som har erfarenhet av att redigera på en liten skärm, får gärna delge era erfarenheter.
På denna punkt är XPS fantastisk, liten, lät. Stor skärm i förhållande till yttermått. Fungerar alldeles utmärk att göra redigeringar så länge det inte handlar om finlir med t.ex. penslar och markeringar

Prutar du lite på prestandakraven så får du en dator av bra kvalité och som är smidig att ha med på resor. Den kommer dock att kosta lite mer än 10000 om du betalar moms

Och avresedatum närmar sig så sakteligen. Om vi bortser från prislappen ett tag och koncentrerar oss på specifikationerna;

Efter många års resande med bärbart så tycker jag att en lätt, liten och tålig laptop är det viktigaste för resor. Dessa kostar dock en del, men även om man väljer bort de vassaste komponenterna så kan man få en väldigt bra dator. Kika t.ex. på en Dell XPS 13 och fundera på följande:

-(Minst) 500 Gb HDD
Välj 256 och komplettera med en usb-disk

-(Gärna) i7 processor
i5 funkar lika bra för en normal användare'

-(Gärna)16 Gb Ram
Tycker 8GB fungerar att göra redigeringar med i t.ex. Lightroom (24 milj. pixels rawformat)

-Usb-port (minst två)
ok 2st usb 3 finns

-Inbyggd kortläsare
Ja, SD

-HDMI-port
Via adapter, fungerar bra. Displayport finns

-Kalibrerbar skärm och färgrymd lämplig för fotoredigering,
Tror inte XPS har denna möjlighet, men bra skärmar som väl är helt okej för att redigera bilder som inte skall printas.

-Lätt. (Förstått att man landar på en skärm runt 13-14 " . Ni som har erfarenhet av att redigera på en liten skärm, får gärna delge era erfarenheter.
På denna punkt är XPS fantastisk, liten, lätt. Stor skärm i förhållande till yttermått. Fungerar alldeles utmärk att göra redigeringar så länge det inte handlar om finlir med t.ex. penslar och markeringar

Prutar du lite på prestandakraven så får du en dator av bra kvalité och som är smidig att ha med på resor. Den kommer dock att kosta lite mer än 10000 om du betalar moms
Just det här med att pruta på prestandan kanske inte är det bästa, då min kamera levererar rejäla RAW-filer (D800E). Dessutom tänkte jag behålla datorn ett tag, (läs: Så länge den är användbar, även om det bara handlar om att skriva e-post på den ;-)) och om det blir aktuellt med en uppgradering av kamera (så småningom) då lär den inte leverera mindre RAW-filer. Sedan är jag inte överdrivet förtjust i donglar, jag kommer att ha tillräckligt med pryttlar att bära på, ändå. Fick tips om en Acer <Zenbook tidigare i tråden, som verkade intressant, men då är det ju det där med dongel.

Men jag får titta på Dell XPS en gång till.

Jag menar att din spec är så öppen att även nästan 10 år gamla datorer uppfyller kraven. i7 och SSD har funnits sedan 2008. Det enda kravet som är specifikt är internminnet.
Jag förstår. Trodde det (underförstått) skulle framgå att det handlar om ett införskaffande av en fabriksny dator med nya fräscha komponenter. Mitt fel, ber om ursäkt för otydligheten.

Sanningen är väl den att det är en djungel att ta sig igenom, om man skall gå in i detalj på varje komponent. Det är därför sådana här forum är så förträffliga (för en som är ganska tekniskt okunnig), då det finn så många att fråga om råd, när det gäller sådana här sakor. Precis som du skriver, har t ex i7 funnits ett tag på marknaden (8.e gen.).

Först vill jag bara säga att jag inte riktigt läst igenom hela tråden så om detta förslag redan nämnts så ber jag om ursäkt. Men Webhallen säljer laptops som dom själva byggt. Det är ren prestanda utan en massa Bloatware på. Har en som jag kör som stationär och den går fint. Trots några år på nacken nu.
Iof börjar jag själv snegla lite grann på ny och det blir i så fall en ny från dom.

Mvh Johan

Först vill jag bara säga att jag inte riktigt läst igenom hela tråden så om detta förslag redan nämnts så ber jag om ursäkt. Men Webhallen säljer laptops som dom själva byggt. Det är ren prestanda utan en massa Bloatware på. Har en som jag kör som stationär och den går fint. Trots några år på nacken nu.
Iof börjar jag själv snegla lite grann på ny och det blir i så fall en ny från dom.

Mvh Johan
Ny information, jag får kolla upp det !
Tack för tipset !

Ja. Dessutom mer RAM än som är standard på Mac. Det man får med Mac är individuellt kalibrerade skärmar men man lägger på måååååånga tusen idag för en mptsvarande Mac.
Jag tolkar ditt svar som om att denna datorn är ett bra köp ? Synd bara att skärmen inte klarar av mer än 78 % av aRGB. Däremot klarar den 98% av sRGB, vilket kan vara en tröst när man redigerar on-the fly, för publicering på nätet, t ex ;-).

Tänkte väcka en gammal tråd för att få några råd inför köp av ny bärbar dator för jobba med LR. Min desktop-maskin kör Win på en Intel i7, 16 Gb RAM, 500 Gb SSD (+ 6 Tb mekanisk disk) och grafik på 1920x1200. Funkar bra för LR och sämre vill jag inte har i min nästa bärbara.

Har provat att köra LR på en i5 med med enklare grafik men datorn orkar inte riktigt med och det tar tid att importera, bläddra mellan bilder och redigeringen laggar så att jag blir tokig.

Nu finns det bärbara maskiner med 4k-grafik, pekskärm och möjlighet att vända runt skärmen så att den blir som en surfplatta. En sådan maskin går på strax under 20 tkr. Men det finns betydligt fler maskiner på marknaden med lägre upplösning, typ "full hd" och då ligger priserna runt 12-13 tkr även om det är samma processor och mängd minne/lagring.

För mig som främst jobbar med min bilder i LR, har jag någon nytta av 4k-grafik? I teorin vet jag vad 4k innebär jämfört med full hd, men är det någon här som har provat och har erfarenhet av hur LR beter sig på en sådan maskin?

Sedan undrar jag också om någon har provat att redigera bilder i LR med pekskärm, funkar det bra eller är det lättare att använda en vanlig extern mus?

Jag kör en Lenovo X1 Yoga med i7 Sky Lake (2-kärnig de nu aktuella är 4 kärniga), 16GB RAM 512GB SSD. Den har pekskärm. QHD OLED. Det skulle säkert funka med pekpennan som finns med och den är ju vridbar för att använda som padda men har inte vant mig vid att använda den så. Tycker att pennan kanske inte har samma precision då jag drar i reglagen som musen eller pekplattan.

För 20MB stillbilder (rå) funkar den bra men det finns en liten eftersläpning vid vissa inställningar. Denna har dock inget dedicerat grafikkort och lågwatts processorn. Det är dock en ultrabook om än en av de kraftfullaste.

Kör men med 45W i7 och modern 4-kärnig lär den ha nog med kräm för det mesta.

Jag ville inte ha 4K för då det var aktuellt för mig skalade windows ännu inte så bra till 4K men QHD går bra.

En nackdel med FHD skärmarna är att de ofta inte är gjorda för redigering så färgbalans och färgrymden är inte alltid lika bra.

Hade jag inte velat ha en ultrabook då jag köpte hade det blivit en Dell XPS 15 med i7 (45W) 32GB/512GB.

Tänk på att Samsungs EVO SSD skall vara snabbare i 512GB utförande än 256.

Jag har beställt en Dell XPS 15 av 2018, års modell, känns mycket lovande, kommer om 2v, de är alldeles nya. Ljusstark 100% AdobeRGB 4K med antireflex och touch, bra grafikkort för t ex video och snabb 6-kärnig processor med supersnabb M.2-disk o snabba minnen, SD-kortläsare etc och bara 2 kg. 10% idag 30 maj på Dell.se
Review: https://www.youtube.com/watch?v=mjdGSsH9qzc

Jag har beställt en Dell XPS 15 av 2018, års modell, känns mycket lovande, kommer om 2v, de är alldeles nya. Ljusstark 100% AdobeRGB 4K med antireflex och touch, bra grafikkort för t ex video och snabb 6-kärnig processor med supersnabb M.2-disk o snabba minnen, SD-kortläsare etc och bara 2 kg. 10% idag 30 maj på Dell.se
Review: https://www.youtube.com/watch?v=mjdGSsH9qzc
Kan du länka till exakt vilken, så man slipper sitta och leta ?

Mitt resonemang gick ut på att man alltid har för lite disk&minne om något år så slog på stort med en 32GB/1TB.
i9 kändes overkill då den ofta stryps pga för hög temperatur så det blev en i7:
http://www.dell.com/sv-se/shop/bärbara-dell-datorer/ny-xps-15/spd/xps-15-9570-laptop/cnx97006
för ca 25' efter rabatt..ungefär som ett Sony-objektiv ;).
Man kan annars uppgradera efteråt men det kostar ungefär lika så jag ville slippa strul. Ser fram emot att kunna köra en laptop utomhus (400 nits är klart ljusare än 300 nits) i det här fina vädret :).

Skulle jag köpa en större och kraftigare bärbar hade jag nog också helst haft en Dell XPS 15 med fin skärm, i7 45W med rejält med RAM som du valt.

Då jag skulle uppgradera från min gamla MacBook Pro så hade de nya rusat iväg något fasanfullt i pris och denna Dell erbjuder mer (titta bara på RAM!) för mindre pengar. Nu blev det en nättare modell för mig den här gången men denna Dell har ju enorm prestanda.

Mitt resonemang gick ut på att man alltid har för lite disk&minne om något år så slog på stort med en 32GB/1TB.
i9 kändes overkill då den ofta stryps pga för hög temperatur så det blev en i7:
http://www.dell.com/sv-se/shop/bärbara-dell-datorer/ny-xps-15/spd/xps-15-9570-laptop/cnx97006
för ca 25' efter rabatt..ungefär som ett Sony-objektiv ;).
Man kan annars uppgradera efteråt men det kostar ungefär lika så jag ville slippa strul. Ser fram emot att kunna köra en laptop utomhus (400 nits är klart ljusare än 300 nits) i det här fina vädret :).
Rena fyndet =0 !

Själv köpte jag mig en XPS 13 (för att ha på resande fot) I December förra året (utan pekskärm), i7 (8 gen.), 16 Gb ram och 512 Gb SSD HD samt inbyggd minneskortsläsare för ~ 13 000 :- , och det tyckte jag var mycket !

Förvisso sämre skärm än din ~92% sRgb), men för mer seriöst redigerade har jag min stationära.

Rena fyndet =0 !

Själv köpte jag mig en XPS 13 (för att ha på resande fot) I December förra året (utan pekskärm), i7 (8 gen.), 16 Gb ram och 512 Gb SSD HD samt inbyggd minneskortsläsare för ~ 13 000 :- , och det tyckte jag var mycket !

Förvisso sämre skärm än din ~92% sRgb), men för mer seriöst redigerade har jag min stationära.
Jo, fin dator, fast den är förmodligen inte lika kraftfull som frågarens stationära som den skulle ersätta - jag tänkte använda min med Dells lilla Thunderbolt-dosa för anslutning till stora skärmar, stora (backup)diskar och snabbare fast internet (vi har 1000 Mbit/s hemma) och om en stationär annars kostar 10-12' (med så stora diskar+minne+grafikkort) tänkte jag att kostnaden är ung samma och jag slipper uppdatera/installera/kopiera mellan två olika datorer.
Nya xps 13 har ju liksom många andra små "värdelös" mikro-sd-läsare och saknar beräkningsgrafikkort..men det är ju en liten detalj - kör en extern UHS-II läsare hursomhelst vid sportevenemang etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar