Och avresedatum närmar sig så sakteligen. Om vi bortser från prislappen ett tag och koncentrerar oss på specifikationerna;
Efter många års resande med bärbart så tycker jag att en lätt, liten och tålig laptop är det viktigaste för resor. Dessa kostar dock en del, men även om man väljer bort de vassaste komponenterna så kan man få en väldigt bra dator. Kika t.ex. på en Dell XPS 13 och fundera på följande:
-(Minst) 500 Gb HDD
Välj 256 och komplettera med en usb-disk
-(Gärna) i7 processor
i5 funkar lika bra för en normal användare'
-(Gärna)16 Gb Ram
Tycker 8GB fungerar att göra redigeringar med i t.ex. Lightroom (24 milj. pixels rawformat)
-Usb-port (minst två)
ok 2st usb 3 finns
-Inbyggd kortläsare
Ja, SD
-HDMI-port
Via adapter, fungerar bra. Displayport finns
-Kalibrerbar skärm och färgrymd lämplig för fotoredigering,
Tror inte XPS har denna möjlighet, men bra skärmar som väl är helt okej för att redigera bilder som inte skall printas.
-Lätt. (Förstått att man landar på en skärm runt 13-14 " . Ni som har erfarenhet av att redigera på en liten skärm, får gärna delge era erfarenheter.
På denna punkt är XPS fantastisk, liten, lätt. Stor skärm i förhållande till yttermått. Fungerar alldeles utmärk att göra redigeringar så länge det inte handlar om finlir med t.ex. penslar och markeringar
Prutar du lite på prestandakraven så får du en dator av bra kvalité och som är smidig att ha med på resor. Den kommer dock att kosta lite mer än 10000 om du betalar moms
Just det här med att pruta på prestandan kanske inte är det bästa, då min kamera levererar rejäla RAW-filer (D800E). Dessutom tänkte jag behålla datorn ett tag, (läs: Så länge den är användbar, även om det bara handlar om att skriva e-post på den ;-)) och om det blir aktuellt med en uppgradering av kamera (så småningom) då lär den inte leverera mindre RAW-filer. Sedan är jag inte överdrivet förtjust i donglar, jag kommer att ha tillräckligt med pryttlar att bära på, ändå. Fick tips om en Acer <Zenbook tidigare i tråden, som verkade intressant, men då är det ju det där med dongel.
Men jag får titta på Dell XPS en gång till.