Annons

Vilken bärbär? Så svårt!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ingår en Mini dock så man får stor USB-port och HDMI. Håller med om att skärmen kanske är lite liten.

Tack för länken. Då min japanska är lite rostig (host. host) kanske du kan översätta och förklara vad/hur denna pryttel kan hjälpa mig i de situationer du beskriver.

Vad jag uppptäckte när jag reste runt i Japan var att det inte var WiFi i alla hotellrummen (förvånande nog, då man tror att det är ett modernt land och resten av världen anammat WiFi). Kanske hälften-2/3 hade WiFi, medan hälften-1/3 bara hade uttag för Ethernetkabel i rummen (i reception och lobby finns nästan alltid WiFi).

Då är det bra att ha med sig en WiFi-router. Många vanliga WiFi-routrar (du har säkert någon sådan hemma idag) är dock rätt klumpiga att resa runt med.

Den jag länkade till är inte mycket större än ett USB-minne, och kan drivas av ett vanligt USB-uttag (fördel att du inte behöver en separat väggadapter med dig för den).

Förstår att det är svårt med Japanska (kan det inte själv, tyvärr). Det som är bra med denna är att den är billig (70 kr), lätt och liten, och att man kan ställa in allt i ett webbgränssnitt som går att köra på engelska (man kan enkelt välja mellan japanska och engelska i menyn).

Köpte först ett par andra små hotell/rese-routrar hos Yodobashi Camera, tex. ifrån Buffalo (märke som finns även här i Sverige), men döm av förvåning när jag kom tillbaka till mitt hotellrum och de bara gick att köra på japanska i menyerna/inställningarna. Blev att lämna tillbaka de (de har bra returpolicy hos Yodobashi) och körde istället då på denna lilla Elecom som gick att ställa in på engelska.

Följer med en enkel snabbguide på engelska, och den lite mer beskrivande manualen på endast japanska. Du klarar dig dock normalt fint med bara snabbguiden (egentligen så klarar du dig fint med att bara koppla in den som den är med sladd till rummets Ethernetuttag, och sedan strömförsörjas i USB-uttag).

Här finns dock den kompletta manualen att ladda ner på engelska (jag har den nerladdad i min surfplatta om jag skulle behöva):

http://www.elecom.co.jp/global/download/manual/WRH-150x-G_Detail manual (EN)_20140512.pdf

För endast ca 70 kr så är det en väl värd investering att ha!

Är även en klar nytta med den även i Kina, då alla hotellen visserligen hade WiFi, men ofta krånglade inloggningen på WiFi som är onödigt komplicerad (då säkerhetsfolk vill veta vem de avlyssnar trafiken på). Många har dock Ethernetuttag på rummen som inte kräver inloggning (de kan ju enkelt spåra trafiken via kabel till ditt hotellrum), och då är det mycket enklare att köra med sin egen WiFi-router som denna. Perfekt även i hotell där WiFi-mottagningen är lite klen i vissa rum.

Sedan undrar jag om du tror dig veta om det är lönt att köpa en laptop i Japan ist för i Sverige, eller får man en med japanskt tangentbord isf =0 ;-) !! Varför jag frågar är om det rent ekonomiskt är lönsamt eller inte, och då menar jag exakt samma modell som kan bli aktuell att köpa i Sverige.

Tex, den Dell som tidigare länkats till för det facila priset av drygt 20 lusentappar, tror du att man skulle kunna få samma till ett (betydligt) lägre pris i Japan ?

Upplevde att viss fotoutrustning, och viss lite ovanligare HiFi-utrustning (tittade tex. på en dyrare DAC/hörlursförstärkare från Sony) var billigare där, men datorer tyckte jag inte tillhörde de produkter som var billigare än Sverige. Inte alla lika bra priser som tex. i USA. Så normalt så lönar det sig nog inte (numera så är det inte mycket datorer eller telefoner som tillverkas i Japan, utan nästan alla importeras dit, och hamnar då inte så bra till i pris).

Dessutom så har de i Japan en annan fysisk tangetbordskonfiguration (JIS) som skiljer sig från både vårat i Europa (ISO) och det i USA (ANSI). Det räcker alltså inte att ändra till svenskt tangentbord i inställningarna i macOS eller Windows (man kan ju normalt skita i att trycket på tangenterna inte stämmer), men du kommer att sakna vissa tangenter som finns på ISO-tangentbord men inte på JIS-tangentbord (som tex. <>-tangenten nere till vänster på tangentbordet, eller *'-tangenten brevid Enter).

Av den orsaken så skulle jag inte normalt rekommendera att köpa en bärbar dator i Japan.

Jag köpte visserligen själv ett japanskt BT-tangentbord när jag var där (härligt mekaniskt från den grymma japanska kvalitetstillverkaren Filco), men det var med tanken att ha det för att i framtiden lära mig lite japanska och enklare kunna skriva Kanji-tecken på en dator här hemma i Sverige.

Vad jag uppptäckte när jag reste runt i Japan var att det inte var WiFi i alla hotellrummen (förvånande nog, då man tror att det är ett modernt land och resten av världen anammat WiFi). Kanske hälften-2/3 hade WiFi, medan hälften-1/3 bara hade uttag för Ethernetkabel i rummen (i reception och lobby finns nästan alltid WiFi).

Då är det bra att ha med sig en WiFi-router. Många vanliga WiFi-routrar (du har säkert någon sådan hemma idag) är dock rätt klumpiga att resa runt med.

Den jag länkade till är inte mycket större än ett USB-minne, och kan drivas av ett vanligt USB-uttag (fördel att du inte behöver en separat väggadapter med dig för den).

Förstår att det är svårt med Japanska (kan det inte själv, tyvärr). Det som är bra med denna är att den är billig (70 kr), lätt och liten, och att man kan ställa in allt i ett webbgränssnitt som går att köra på engelska (man kan enkelt välja mellan japanska och engelska i menyn).

Köpte först ett par andra små hotell/rese-routrar hos Yodobashi Camera, tex. ifrån Buffalo (märke som finns även här i Sverige), men döm av förvåning när jag kom tillbaka till mitt hotellrum och de bara gick att köra på japanska i menyerna/inställningarna. Blev att lämna tillbaka de (de har bra returpolicy hos Yodobashi) och körde istället då på denna lilla Elecom som gick att ställa in på engelska.

Följer med en enkel snabbguide på engelska, och den lite mer beskrivande manualen på endast japanska. Du klarar dig dock normalt fint med bara snabbguiden (egentligen så klarar du dig fint med att bara koppla in den som den är med sladd till rummets Ethernetuttag, och sedan strömförsörjas i USB-uttag).

Här finns dock den kompletta manualen att ladda ner på engelska (jag har den nerladdad i min surfplatta om jag skulle behöva):

http://www.elecom.co.jp/global/download/manual/WRH-150x-G_Detail manual (EN)_20140512.pdf

För endast ca 70 kr så är det en väl värd investering att ha!

Är även en klar nytta med den även i Kina, då alla hotellen visserligen hade WiFi, men ofta krånglade inloggningen på WiFi som är onödigt komplicerad (då säkerhetsfolk vill veta vem de avlyssnar trafiken på). Många har dock Ethernetuttag på rummen som inte kräver inloggning (de kan ju enkelt spåra trafiken via kabel till ditt hotellrum), och då är det mycket enklare att köra med sin egen WiFi-router som denna. Perfekt även i hotell där WiFi-mottagningen är lite klen i vissa rum.
Ja, det förefaller vara en god investering inte minst med tanke på prislappen och det faktum att efter jag besökt Japan så bär det av till Kina. Skall bara se till att hitta till Yodobashi. Att hitta i Tokyo förefaller vara ett äventyr bara det.

När jag ändå har dig på gaffeln, så får du gärna berätta hur länge du var där och ungefär hur mycket pengar det gick åt (i snitt) om du var där som privatperson, dvs.

Upplevde att viss fotoutrustning, och viss lite ovanligare HiFi-utrustning (tittade tex. på en dyrare DAC/hörlursförstärkare från Sony) var billigare där, men datorer tyckte jag inte tillhörde de produkter som var billigare än Sverige. Inte alla lika bra priser som tex. i USA. Så normalt så lönar det sig nog inte (numera så är det inte mycket datorer eller telefoner som tillverkas i Japan, utan nästan alla importeras dit, och hamnar då inte så bra till i pris).

Dessutom så har de i Japan en annan fysisk tangetbordskonfiguration (JIS) som skiljer sig från både vårat i Europa (ISO) och det i USA (ANSI). Det räcker alltså inte att ändra till svenskt tangentbord i inställningarna i macOS eller Windows (man kan ju normalt skita i att trycket på tangenterna inte stämmer), men du kommer att sakna vissa tangenter som finns på ISO-tangentbord men inte på JIS-tangentbord (som tex. <>-tangenten nere till vänster på tangentbordet, eller *'-tangenten brevid Enter).

Av den orsaken så skulle jag inte normalt rekommendera att köpa en bärbar dator i Japan.

Jag köpte visserligen själv ett japanskt BT-tangentbord när jag var där (härligt mekaniskt från den grymma japanska kvalitetstillverkaren Filco), men det var med tanken att ha det för att i framtiden lära mig lite japanska och enklare kunna skriva Kanji-tecken på en dator här hemma i Sverige.
Nänä, det blir till att köpa en dator innan jag kommer iväg. Hoppas bara jag hittar ett intressant alternativ som inte decimerar reskassan innan det är dags att ge sig iväg bara :p .

Ja, det förefaller vara en god investering inte minst med tanke på prislappen och det faktum att efter jag besökt Japan så bär det av till Kina. Skall bara se till att hitta till Yodobashi. Att hitta i Tokyo förefaller vara ett äventyr bara det.

Finns flera Yodobashi bara i Tokyo. Har dels varit i den som ligger mitt i teknikdistriktet Akihabara och dels huvudbutiken som ligger i Shinjuku.

Det knepigaste med att hitta i Japan är att det, mycket märkligt nog, inte är standard med Norr upp på kartorna. Du kan ha en karta på mobilen (som är norr upp), sedan se på en turistkarta i handen, och sedan en karta på en infotavla, och då har alla tre helt olika orienteringar emot norr! Wow! :)

Det positiva är att japanerna är enormt vänlig och hjälpsamma. Flera gånger så hjälpte de mig att hitta rätt genom att nästan ta mig i handen och följa mig flera kvarter till rätt hotell eller rätt restaurang, sakebar, etc.

Problemet på landsbygden, men även ibland i städer, är att det ibland är svårt att kommunicera på engelska. Men det brukar lösa sig till slut med lite god vilja. :)

När jag ändå har dig på gaffeln, så får du gärna berätta hur länge du var där och ungefär hur mycket pengar det gick åt (i snitt) om du var där som privatperson, dvs.

Oj. Det var svårt!

Jag var där iofs. helt som privatperson och enbart för nöjes skull. Har faktiskt aldrig räknat på det (inte säker heller att jag har kreditkortsutdrag från så långt tillbaka).

Dessutom så gillar jag att bo på olika sätt, både högt och lågt. Varierade mitt boende med allt ifrån billiga "capsule hotel" i Tokyo (testade det för skoj skull ett par nätter i nördområdet Akiba när jag var där själv) för endast 200 kr per natt, till att bo i en stor hörnsvit på högsta våningsplanet på Park Hyatt i det ganska exklusiva Shinjuku-området (kostade ca 5000 kr per natt) när jag bodde i Tokyo med min fru (vi slog på lite extra på vår japanresan då vi firade 10-års bröllop).

Samma sak med mat. Testade allt från extremt billiga och på ytan oansenliga nudelhak på den japanska landsbygden (var fantastiskt goda nudelbuljonger även om ställena först såg lite halvsunkiga ut på utsidan) till ganska dyra Guide Michelinresutranger i Tokyo och Kyoto.

Maten är generellt fantastiskt bra i hela Japan (festlig fakta; det finns fler restauranger i Guide Michelin med stjärnutmärkelser i Tokyo än i Paris, trots att det är en fransk publikation).

Det positiva är att det finns väldigt bra både mat och boende i Japan i alla möjliga prisnivåer. Lågt som högt. Du kommer inte att bli besviken tror jag.

Jag brukar mest läsa användarbetyg och vad som skrivs på Tripadvisor (och ibland Guide/Via Michelin). Jag/vi reste lite spontant runt i Japan och bokade allt eftersom (men så var det lite mer lågsäsong och fanns ganska gott om rum). Läser du där så kommer du utan problem hitta bra ställen i alla prisklasser (om det inte är högsäsong och du bokar kort inpå).

Om man letar lite och är noga med sina val (läs som sagt TripAdvisor) så tror jag man kan resa med ganska låg budget i Japan om man vill. Du kommer även att kunna äta fantastiskt även för en ganska låg kostnad (återigen; läs gästbetyg innan).

Det enda som är viktigt att förbereda innan är att köpa och beställa Interrailkort i förväg här hemma i Sverige (det går inte att köpa på plats i Japan). Då kan du resa fantastiskt bra med japanska snabbtåg till en relativt liten kostnad (är extremt dyrt med lösa biljetter på plats i Japan; kan lätt kosta 1000 kr per sträcka).

Glömde din andra fråga; jag var där i ca tre veckor, men då inkluderar det en kortare avstickare till Okinawa där jag var för att både både fota och sportdyka i några dagar (hade faktiskt tänkt att klämma in några dagars utförsåkning i norra Japan, men deras berömda torra pudersnö hade inte riktigt kommit helt när jag var där, tyvärr).

Men det var ändå för kort tid för att ens vara i närheten att hinna se allt. Är riktigt sugen på att åka tillbaka till Japan snart igen.

Fantastiskt kul land att resa i. Du kommer nog att med lite grundläggande planering få en helt fantastisk resa och upplevelse är jag övertygad om! :)

Finns flera Yodobashi bara i Tokyo. Har dels varit i den som ligger mitt i teknik distriktet Akihabara och dels huvudbutiken som ligger i Shinjuku.
Jajaj, det skall väl lösa sig. Akihabara är ett resmål som jag tänkt avlägga ett besök på i Tokyo, när jag väl är där.
Det knepigaste med att hitta i Japan är att det, mycket märkligt nog, inte är standard med Norr upp på kartorna. Du kan ha en karta på mobilen (som är norr upp), sedan se på en turistkarta i handen, och sedan en karta på en infotavla, och då har alla tre helt olika orienteringar mot norr! Wow! :)
Inte nog med det, taxibilar som har röd lampa är lediga, medans de som har grön lampa är upptagna. Inte för att jag tänker åka taxi men i alla fall.
Det positiva är att japanerna är enormt vänlig och hjälpsamma.
Så har jag också förstått det.
Problemet på landsbygden, men även ibland i städer, är att det ibland är svårt att kommunicera på engelska. Men det brukar lösa sig till slut med lite god vilja. :)
Ja, det löser sig säkert, det är inte första gången jag är utomlands, så.
Oj. Det var svårt!

Jag var där iofs. helt som privatperson och enbart för nöjes skull. Har faktiskt aldrig räknat på det (inte säker heller att jag har kreditkortsutdrag från så långt tillbaka).

Dessutom så gillar jag att bo på olika sätt, både högt och lågt. Varierade mitt boende med allt ifrån billiga "capsule hotel" i Tokyo (testade det för skoj skull ett par nätter i nördområdet Akiba när jag var där själv) för endast 200 kr per natt, till att bo i en stor hörnsvit på högsta våningsplanet på Park Hyatt i det ganska exklusiva Shinjuku-området (kostade ca 5000 kr per natt) när jag bodde i Tokyo med min fru (vi slog på lite extra på vår japanresan då vi firade 10-års bröllop).

Samma sak med mat. Testade allt från extremt billiga och på ytan oansenliga nudelhak på den japanska landsbygden (var fantastiskt goda nudelbuljonger även om ställena först såg lite halvsunkiga ut på utsidan) till ganska dyra Guide Michelinresutranger i Tokyo och Kyoto.

Maten är generellt fantastiskt bra i hela Japan (festlig fakta; det finns fler restauranger i Guide Michelin med stjärnutmärkelser i Tokyo än i Paris, trots att det är en fransk publikation).

Det positiva är att det finns väldigt bra både mat och boende i Japan i alla möjliga prisnivåer. Lågt som högt. Du kommer inte att bli besviken tror jag.

Jag brukar mest läsa användarbetyg och vad som skrivs på Tripadvisor (och ibland Guide/Via Michelin). Jag/vi reste lite spontant runt i Japan och bokade allt eftersom (men så var det lite mer lågsäsong och fanns ganska gott om rum). Läser du där så kommer du utan problem hitta bra ställen i alla prisklasser (om det inte är högsäsong och du bokar kort inpå).

Om man letar lite och är noga med sina val (läs som sagt TripAdvisor) så tror jag man kan resa med ganska låg budget i Japan om man vill. Du kommer även att kunna äta fantastiskt även för en ganska låg kostnad (återigen; läs gästbetyg innan).
Förstår att det är svårt att svara på. Själv tänker jag mig en genomsnittlig budget om 1 000 sek/dag. Hoppas att jag kommer klara mig på det. Jag har ingen lust att bo "capsule hotel" under hela min ~tre månaders vistelse och definitivt inte heller i boende för 5 000 sek/natten. Men jag tänker att om man lägger exvs 500 sek. på boende och resten på mat och transporter/dag (i snitt) så borde man klara sig, (kan man tycka).
Det enda som är viktigt att förbereda innan är att köpa och beställa Interrailkort i förväg här hemma i Sverige (det går inte att köpa på plats i Japan). Då kan du resa fantastiskt bra med japanska snabbtåg till en relativt liten kostnad (är extremt dyrt med lösa biljetter på plats i Japan; kan lätt kosta 1000 kr per sträcka).
Jo, det har jag också förstått. Exvs resan mellan Tokyo och Kyoto går på 1 000 sek (enkel resa) Vad jag har svårt att bestämma mig för, är vilket pass (och hur många) jag skall köpa innan avfärd Det finns 4-7 och 21 dagars pass att välja mellan. Spontant tänker jag att jag vill köpa 21 dagars pass, men då gäller det under 21 dagar löpande, dvs att om jag åker till Kyoto och stannar där en vecka, så tappar jag dom dagarna på mitt tågpass. Svår nöt att knäcka, det här.

Glömde din andra fråga; jag var där i ca tre veckor, men då inkluderar det en kortare avstickare till Okinawa där jag var för att både både fota och sportdyka i några dagar (hade faktiskt tänkt att klämma in några dagars utförsåkning i norra Japan, men deras berömda torra pudersnö hade inte riktigt kommit helt när jag var där, tyvärr).
Funderar också på Okinawa, men det verkar krångligt att ta sig dit, för inte går det väl inga tåg dit, eller ?
Jag menar, det är ju en ö-nation vi talar om (även om det finns broar mellan öarna). Kanske inte alla men i alla fall.

Jag planerar också att avlägga ett besök på Hokkaido (fast egentligen är den bästa tiden att besöka Hokkaido på hösten, i samband med lövfällningen), men inte för att jag är intresserad av att åka skidor, utan snarare för att få uppleva landskapet och naturen. Tyvärr är tidpunkten för mitt besök där inte optimal, men vad skall man göra ?
Men det var ändå för kort tid för att ens vara i närheten att hinna se allt. Är riktigt sugen på att åka tillbaka till Japan snart igen.
Förstår det. Det är därför jag planerar att stanna så länge, det blir en once-in- a-lifetime resa och jag tror inte att jag kommer tillbaka igen.
Fantastiskt kul land att resa i. Du kommer nog att med lite grundläggande planering få en helt fantastisk resa och upplevelse är jag övertygad om! :)
Ja, för mig är Japan en drömdestination, och jag håller på att läsa en turist/guidebok om Japan (lonely planet). Det finns en hel del intressant att se i Honshu och i de japanska alperna, ett område som dessutom inte tillhör de prisvänligaste i Japan som jag förstått det, men what the heck, svepningen har inga fickor ;-).

Nu har denna tråd spårat ut så till den milda grad från ursprungsfrågan, att det kan vara dags att återgå till ursprungsfrågan, vilken bärbar ;-) ?

JSjälv tänker jag mig en genomsnittlig budget om 1 000 sek/dag. Hoppas att jag kommer klara mig på det. Jag har ingen lust att bo "capsule hotel" under hela min ~tre månaders vistelse och definitivt inte heller i boende för 5 000 sek/natten. Men jag tänker att om man lägger exvs 500 sek. på boende och resten på mat och transporter/dag (i snitt) så borde man klara sig, (kan man tycka).Jo, det har jag också förstått. Exvs resan mellan Tokyo och Kyoto går på 1 000 sek (enkel resa)

Det finns ju massor av utmärkta mellanting (tog bara upp extremerna, för att svårt att ge något vettigt snittpris som jag/vi hade). Har bott själv på hotell i Japan som inte varit fantastiska, men ändå varit helt OK för ca 500-700 kr natten (men då har det inte varit högsäsong, så beror kanske lite på när du åker). Skulle säga att hotell kostar ungefär samma i Japan som här hemma i Sverige, på det stora hela.

Tycker dock att man, jämfört med Sverige, äter lite billigare och mycket bättre som "lägstanivå" på restaurang i Japan än här hemma.

Kan kanske bli lite tight med 1000 kr dygnet vissa dagar (om du skall betala för resor eller annat extra som kan tillkomma någon gång), men tror inte heller att det är omöjligt att hålla det i snitt om du är lite försiktig med vad du spenderar det på, och slår ut det på såpass många dagar i snitt.

Det skall nog gå bra - tror jag (utan att lova något exakt)! :)

Vad jag har svårt att bestämma mig för, är vilket pass (och hur många) jag skall köpa innan avfärd Det finns 4-7 och 21 dagars pass att välja mellan. Spontant tänker jag att jag vill köpa 21 dagars pass, men då gäller det under 21 dagar löpande, dvs att om jag åker till Kyoto och stannar där en vecka, så tappar jag dom dagarna på mitt tågpass. Svår nöt att knäcka, det här.

Japp. Förstår att det kan vara svårt att välja det i förväg.

Kunde inte utnyttja det kortet i Kyoto (åkte buss eller taxi där), men däremot så reste jag mycket på tågkortet under flera vistelser i Tokyo då det gäller på lokaltrafiken där (skippade därmed tunnelbanan då det fanns ett utmärkt lokaltågnät i Tokyo). Så i vissa städer som tex. Tokyo så kan det vara guld värt och det enda transportmedlet du behöver (förutom fötterna).

Gäller även på tåget till och från Narita (och många andra japanska flygplatser), så det kan också vara värt att ta med i beräkningen.

Det finns ju massor av utmärkta mellanting (tog bara upp extremerna, för att svårt att ge något vettigt snittpris).
Jo, jag förstod det.
Har själv bott på hotell i Japan som inte varit fantastiska, men ändå varit helt OK för ca 500-700 kr natten (men då har det inte varit högsäsong, så beror kanske lite på när du åker).
Jag har inga direkt höga krav, men "capsule hotel" är den absoluta botten. Ett enkelt rum med en säng och tillgång till dusch duger gott åt mig, bara jag slipper sova ute (och bli utsatt för vädrets makter) ;-). Avresa är bestämd till i mitten/slutet av Mars nästa år. Inte direkt lågsäsong m a ord, men jag vill vara med och fira Sakura med Japanerna ;-).
Skulle säga att hotell kostar ungefär samma i Japan som här hemma i Sverige, på det stora hela.Tycker dock att man, jämfört med Sverige, äter bättre som "lägstanivå" i Japan än här.
Jaja, då har jag en uppfattning i a f. Kommer att använda mig av booking.com (som jag alltid gör när jag är på resande fot).
Japp. Förstår att det kan vara svårt att välja det i förväg.
Väldigt svårt faktiskt :-(.
Kunde inte utnyttja det i Kyoto, men däremot så reste jag mycket på tågkortet under flera vistelser i Tokyo då det gäller på lokaltrafiken där (skippade därmed tunnelbanan då det fanns ett utmärkt lokaltågnät i Tokyo).
Aha. Finns det lokaltåg mellan de olika stadsdelarna i Tokyo ? Det var mer än jag visste. Fast då missar man möjligheten att få trängas med alla Japaner som man sett videoklipp på, från Tokyo i o f s. Nja, jag hade nog tänkt att köpa ett kort för transport i tunnelbanesystemet.
Gäller även på tåget till och från Narita (och många andra flygplatser), så det kan också vara värt att ta med i beräkningen.
Jo, jag vet. men jag hade (ev.) tänkt att försöka ta den flygplatsen som ligger närmare Tokyo (minns inte namnet på den, nu). Får väl se vart det landar, än är det tid kvar innan avresa, men mycket information är det som måste tas reda på, inte minst vad det gäller för regler avseende visum till Kina och Indien, men det är en annan fråga. Tillbaka till trådens ämne, som sagt ;-).

Jo, jag förstod det.
Jag har inga direkt höga krav, men "capsule hotel" är den absoluta botten.

Ha, ha. Jag bodde ett par nätter bara för att det var grymt kul att testa och uppleva. :)

Ett enkelt rum med en säng och tillgång till dusch duger gott åt mig, bara jag slipper sova ute (och bli utsatt för vädrets makter) ;-).

Det skall nog gå bra att hitta det. :)

Aha. Finns det lokaltåg mellan de olika stadsdelarna i Tokyo ? Det var mer än jag visste. Fast då missar man möjligheten att få trängas med alla Japaner som man sett videoklipp på, från Tokyo i o f s. Nja, jag hade nog tänkt att köpa ett kort för transport i tunnelbanesystemet.

Det går utmärkt och täcker in i princip alla lokala transporter i hela Tokyo (både innerkärna och till ytterområden). Jag klarade mig i princip på det som enda transportmedel. Kan bli lite trångt och fullt även där i rusning, men har iofs. hört att tunnelbanan skall vara ytterligare värre/hemskare. Man kan ju alltid köpa 1-2 enkelresor på tunnelbanan om man bara vill testa på och uppleva det (och åka resten på något bekvämare tåg, speciellt med fotoutrustning). :D

Ha, ha. Jag bodde ett par nätter bara för att det var grymt kul att testa och uppleva. :)
Jo, jag skall prova, men det blir bara i absolut nödfall om det skall bli fler tillfällen efter detta prov :p.
Det skall nog gå bra att hitta det. :)
Ja, det hoppas jag, annars blir det fler "capsule hotel" än vad jag önskar =0 !
Det går utmärkt och täcker in i princip alla lokala transporter i hela Tokyo (både innerkärna och till ytterområden). Jag klarade mig i princip på det som enda transportmedel. Kan bli lite trångt och fullt även där i rusning, men har iofs. hört att tunnelbanan skall vara ytterligare värre/hemskare. Man kan ju alltid köpa 1-2 enkelresor på tunnelbanan om man bara vill testa på och uppleva det (och åka resten på något bekvämare tåg, speciellt med fotoutrustning). :D
Så vad du säger är att det går lika bra att åka runt i Tokyo på ett JR tågpass, som i tunnelbanesystemet ? I så fall är det ju glasklart, inte minst med tanke på att jag kommer att vara gift med min fotorygga :p.

Så vad du säger är att det går lika bra att åka runt i Tokyo på ett JR tågpass, som i tunnelbanesystemet ? I så fall är det ju glasklart, inte minst med tanke på att jag kommer att vara gift med min fotorygga :p.

Japp!

Iaf. jag klarade mig utmärkt på endast JR-linjerna, och resten att promenera (men så har jag inte heller något emot att promenera lite längre sträckor i städer jag vill upptäcka, och speciellt med kamera).

Japp!

Iaf. jag klarade mig utmärkt på endast JR-linjerna, och resten att promenera (men så har jag inte heller något emot att promenera lite längre sträckor i städer jag vill upptäcka, och speciellt med kamera).
Bra att veta !

Jag har inte heller några problem att promenera, men jag vet inte hur jag kommer att uppleva det med en tung ( ~10 kg) fotoväska standby på ryggen.

Imponerande specifikationer,fast jag glömde nämna att jag vill USB-portar och minneskortsläsare också. Sedan är skärmen väl liten. Minst 13,5 tum får det nog vara😶.
För bärbara datorer gäller samma regel som för stativ: man vill att de ska vara lätta, bra och billiga - men man kan högst få två av dessa egenskaper samtidigt. Jag är rädd för att dina krav - med 10000 kr som maxbudget - är mycket svåra att uppfylla.

För bärbara datorer gäller samma regel som för stativ: man vill att de ska vara lätta, bra och billiga - men man kan högst få två av dessa egenskaper samtidigt.
Sannolikt har du rätt. Jag hade hoppats på att få förslag på modeller som ligger nära de specifikationer jag eftersträvar och sedan ha en bevakning på en som kan tänkas passa för att se hur priser utvecklas med förhoppningen om en prisjustering (nedåt) tills strax innan avresa 😊.
Jag är rädd för att dina krav - med 10000 kr som maxbudget - är mycket svåra att uppfylla.
Som sagt, jag tror att du har rätt i ditt antagande. F ö se ovan.

Behovet kvarstår.

Och avresedatum närmar sig så sakteligen. Om vi bortser från prislappen ett tag och koncentrerar oss på specifikationerna;

-(Minst) 500 Gb HDD
-(Gärna) i7 processor
-(Gärna)16 Gb Ram
-Usb-port (minst två)
-Inbyggd kortläsare
-HDMI-port
-Kalibrerbar skärm och färgrymd lämplig för fotoredigering,
-Lätt. (Förstått att man landar på en skärm runt 13-14 " . Ni som har erfarenhet av att redigera på en liten skärm, får gärna delge era erfarenheter.

Med tanke på de efterfrågade specifikationerna, lär prislappen bli därefter, därför får det gärna vara en dator av så god kvalité att den hänger med ett bra tag (under förutsättning att man använder den under normala förhållanden och inte tappar den, eller dyl).

Var hamnar vi då på för förslag ?

koncentrerar oss på specifikationerna;

-(Minst) 500 Gb HDD
-(Gärna) i7 processor
-(Gärna)16 Gb Ram
-Usb-port (minst två)
-Inbyggd kortläsare
-HDMI-port
-Kalibrerbar skärm och färgrymd lämplig för fotoredigering,
-Lätt. (Förstått att man landar på en skärm runt 13-14 " . Ni som har erfarenhet av att redigera på en liten skärm, får gärna delge era erfarenheter.

En Macbook 2011 passar in på den specen. Du bör precisera bättre vad du vill ha, typ USB3.1 gen2, lagringmedia med storlek xx samt skriv/läshastighet yy etc

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar