————
Du har en rätt saftig budget på 20000kr, vilket skulle räcka till både en normal laptop och en iPad Pro. iPad Pro 12” eller 10.5” beroende på vilket som är viktigast av skärmstorlek eller mobilitet.
En iPad Pro 12” på 256 eller 512 GB kostar från 10300kr. Lägg gärna även till Apple Pencil också. Med den lösningen använder du bara lätt i överkant halva din budget. Om du inte tycker den lösningen täcker alla dina jobbehov så köper du en enklare laptop i ett senare skede. Ipadden är så otrolig bra till annat också så den får du nog användning av ändå. Enda nackdelen som jag kan se är att Photoshop inte än finns till iPad. Dock finns ett bra program som ngn redan nämnt (Affinity). Om Photoshop är görviktigt för dig när du reser så får du noga överväga om Affinity är bra nog, eller om du kanske ändå kan göra grovjobbet i Lightroom, för sen att spetsa till det på din stationära när du kommit hem.
Ipadlösningen borde räcka väl (gör det för många) för fotoredigering on the fly. (Själv hade jag enbart med en iPad på en jorden runt resa och det fungerade finfint). Bara att synca nytagna råfoton från Lightroom till Adobes moln så är foton i säker förvaring även om du sitter på andra sidan klotet, förutsatt att du får tag på wi-fi. Dessutom med senaste LR så närmar sig iPad en vanlig laptop upplevelse vad gäller fotoredigering. Färgnoggrannheten på skärmen är duglig för de flesta skulle jag tro.
Jag undviker så långt det går att använda Windows datorer. Det är enbart jobbet som kräver det. Och behöver du ha det till jobbet (vad du nu jobbar med) så är det lite annorlunda förstås. Dock så kan ju en iPad Pro vara bra ändå ;-)
Mitt val skulle lätt bli iPad Pro. Suverän på resor då den är användbar till det mesta. Även fotoredigering. Om du verkligen behöver en Windows dator till jobb så skulle jag isåfall gått för en billig windowsdator för att sköta jobbet, och komplettera med iPad för foton och allt annat. Tveklöst frågar du mig