lofling
Aktiv medlem
1. Man kan naturligtvis köpa en "liten" bärbar och koppla till skärm, tangentbord och mus. Det kanske du har gjort, men jag skulle inte göra det eftersom de små kompakta datorerna oftast har lägre prestanda och lagringskapacitet beroende på både formatet och svårigheter att kyla ned en kraftfull processor i det lilla formatet (då tänker jag typ 13"). Skulle jag köra detta koncept skulle jag satsa på en 15" där det går att hitta prisvärda datorer med hög kapacitet, gärna med dockningsmöjlighet.
2. En 17" bärbar dator är i allra högsta grad bärbar, de flesta väger väl in omkring 2,5 kg eller däromkring, mindre än 3 liter mjölk ...
Ytterligare en aspekt är om man har en fast arbetsplats eller sitter på lite olika ställen. Hemma har jag både en stationär dator och en 15" bärbar och använder den bärbara lite härochdär med den stationära står stadigt i arbetsrummet kopplat till sin 27".
jag är lite på stridshumör idag ... så skjut på!
/Sven
Det är lugnt, inte ute efter strid alls, utan bara förklaring. Alla har olika behov. Jag anser dock inte att 2,5 kg dator riktigt kvalar in under bärbar, mer flyttbar. Har själv haft både stora och små laptops. 12" är för litet, men 17" är för stort för mig. Då tappar jag vitsen med att ha en laptop. Det blir dyrt och otympligt. Ska man sedan redigera bilder är ju skärmen det viktiga, så då är en (eller flera) extern skärm som kan kalibreras det man är ute efter. Därav mina funderingar.
Jag har en Yoga 13", väger strax över 1 kg för att kunna ha med mig. Sedan har jag en stationär som huvuddator i arbetsrummet, kopplat till två skärmar.