Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken axelremsväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Skall införskaffa mig en axelremsväska och behöver köptips.

Väskan skall rymma 1st Canon 300D med EF-S 10-22 samt 1st Canon 20D med EF 24-70 2,8L, 1st 580EX

och eventuellt 1st EF 70-200IS 2,8L

Väskan skall vara så tight som möjligt och tåla regn.

Tacksam för alla svar!

Jesper
 
rn crumpler long schlong kanske..rymmer enligt uppgift 2 dslr hus och 5 objektiv..men då blir den kanske inte så tight eftersom du e några objektiv kort =P
 
Håller med , Crumpler gör riktigt justa väskor och de är , precis som du kräver , väldigt tighta..

Dock lite svåra att få tag på i sverige , men jag tror www.yfo.se har dem inne ..

Mvh Ale
 
Jag har både Domke och Crumpler.

Min nästa väska blir en Domke J-3, liten utanpå, men stor inuti. Mer vädertålig än normala Domke-väskor.
 
Kommer du inte få väldigt ont i ryggen så mycket grejer i en axelväska. Hursomhelst så har jag en Stealth Reporter 500AW och den funkar bra. Annars finns det en större modell, 600AW.
 
har för mig att long schlong har ett såkallat Third Leg som är som en rem du fester över bröstet så att det blir mer som en ryggsäck..väldigt bra
 
Skulle nog avråda från att ha axelväska när det är så pass mycket som ska bäras. Snedbelastning i sidled är bland det värsta man kan göra mot sin rygg, ska man bära mycket ska man ha ryggsäck eftersom kotpelaren inte blir sned när belastningen är jämn på båda sidor.

Min sambo (snart färdig sjukgymnast) blev nästan förbannad när jag sade att jag funderade på att skaffa en Crumpler December Quarter... slutade med att jag köpte en Farmer's Double i stället :) Den är för övrigt grymt skön och riktigt rymlig, rekommenderas!
 
Jag har köpt till en extra axelrem så jag bär min domke f6 som en ryggsäck med lika belastning på båda axlarna. Ryggsäckens bekvämlighet med axelväskans smidighet.

A
 
Crumplers är i konstmaterial och suger inte åt sig vatten precis som Domkes J-serie.

Men de är inte tätade som Tamrac och Lowepro AW.

***

Jag använder mest min Tamrac System 7 rygga för det dagliga släpandet. Kan inte längre bära axelväska utom undantagsvis och med mindre utrustning.
 
många FotoQuick butiker har även crumpler sortiment men jag vet inte hur stort utbud de har, men fotoquick finns väl lite överallt
 
Tusen tack för alla svar!

Kollade lite extra på Tamrac då Magnus skrev att dessa var vädertätade.

Fann en modell super pro 617 på deras sida www.tamrac.com som verkar intrssant.

Någon som har erfarenhet eller känner till något om denna?

/Jesper
 
En variant!!

För er med axelremsväskor:
Kolla i en golf-shop. Izzo heter en bärsele som anvendas på golfbagar. Perfekt til å retta upp snebelastning. Men väskan blir hengande på ryggen.
Jag har testad, och tycker det är en vesentlig bettring.
mvh Erik J
 
Kör själv en STEALTH REPORTER 400 och jag tror den skulle fungera fintfint för dina behov. Kör själv endast ett hus men den är tillräckligt djup för att rymma att stort kamerahus (EOS 3:a i mitt fall) med en 70-200 f/2,8 IS, inga problem sen att få plats med en 24-70 f/2,8 brevid, en vidvinkelzoom samt blixt och extrahus men sedan är den nog stopp.

Varning dock för den ovanligt kassa axelremmen, bör absolut bytas ut mot något användbart med den vikten i väskan, se min recention om detta tex.

// Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.