Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken 2.8 allround glugg ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Har just nu kitobjektivet till min D5D. (KM 18-70/3,5-5,6D)

Är en väldig amatör men jag har i alla fall lärt mig så mycket att ett ljusstark objektiv är ett måste. Vill få bra bilder inomhus på rörliga motiv och helst utan bilxt. Med nuvarande gluggen gick det bara att komma ner i slutartid på 20 inomhus. :(

Kommer senare köpa ett 70-200 2.8 objektiv men nu behöver jag en bättre allround glugg som kommer vara den jag använder mest.

Helst vill jag hitta något nytt/beg i 3000kr klassen om det är möjligt. En amatör som fotar till 98% utan objektiv osv.

Kan detta vara något? Prisvärda icke proffsgrejer letar jag efter.
Sigma 24-135/2,8-4,5
Sigma EX 28-70/2,8
 
FotoDan skrev:
Har just nu kitobjektivet till min D5D. (KM 18-70/3,5-5,6D)

Är en väldig amatör men jag har i alla fall lärt mig så mycket att ett ljusstark objektiv är ett måste. Vill få bra bilder inomhus på rörliga motiv och helst utan bilxt. Med nuvarande gluggen gick det bara att komma ner i slutartid på 20 inomhus. :(

Kommer senare köpa ett 70-200 2.8 objektiv men nu behöver jag en bättre allround glugg som kommer vara den jag använder mest.

Helst vill jag hitta något nytt/beg i 3000kr klassen om det är möjligt. En amatör som fotar till 98% utan objektiv osv.

Kan detta vara något? Prisvärda icke proffsgrejer letar jag efter.
Sigma 24-135/2,8-4,5
Sigma EX 28-70/2,8

24-135 går bort.
28-70 funkar säkert kanon... skulle också kika lite på Tokinas 28-70... samma pris men med en byggkvalite som är grym.

OBS: Jag spekulerar endast... har inte kännt på något av objektiven.
 
Hade Sigmas 24-135 2.8-4 en kort period. Tyckte den gav bleka färger och inte fullt så skarpt som jag önskade. Så välj iså fall någon glugg från deras EX-serie istället. Sigma 18-50/2.8 trycker jag verkar intressant..
 
Inomhus i en bostad så kan du behöva vidvinkeln som ett sigma 18-50/2,8 ger.
Är det gympahallar och sånt så har Tokinas 28-70 gjort bla cyberphotos testare lyrisk.
 
Jag kör med sigmas 18-50/2.8 som alround. Fungerar klander fritt sånär som på en sak. Motljusskyddet skuggar den interna blixten, väldigt irreterande.
 
Du ska helt klart ha Sigma 18-50 2.8.

Har själv kM 28-75 2.8 (samma som Tamron) och det är suveränt bra optiskt sett. Ångrar dock att jag inte köpte Sigman i stället då jag saknar vidvinkel.

Sigman känns dessutom bättre mekaniskt och i materialval men det har nog bara en känslomässig betydelse.

//Larsa, som fakfiskt funderar på att sälja sin 28-75 och köpa nämnda Sigma.
 
Nome Nescio skrev:
Jag kör med sigmas 18-50/2.8 som alround. Fungerar klander fritt sånär som på en sak. Motljusskyddet skuggar den interna blixten, väldigt irreterande.

Blir oftast så då motljusskyddet på ett objektiv som går ned till 18 mm måste ha stor vidd.

Alltså inget unikt för just Sigman.

//Larsa
 
Tack för alla bra svar.

Det jag märkt är att så mycket vidvinkel är något jag inte använder jättemycket. Känns som 24-'någonting så stort som möjligt' är det jag är ute efter. (utan att försämra bildkvaliten)

Max 24, och min 70 är det som passar mig bäst tror jag.

TAMRON 28-75 / 2.8 XR DI verkar ju vara något som passar mig.
 
Senast ändrad:
FotoDan skrev:
Tack för alla bra svar.

Det jag märkt är att så mycket vidvinkel är något jag inte använder jättemycket. Känns som 24-'någonting så stort som möjligt' är det jag är ute efter. (utan att försämra bildkvaliten)

Max 24, och min 70 är det som passar mig bäst tror jag.

TAMRON 28-75 / 2.8 XR DI verkar ju vara något som passar mig.

Om så är fallet så är Tamronen given, optisk toppklass för ett lågt pris!

//Larsa
 
Mitt Sigma 18-50/2,8 fokuserade inte rätt. Kraftig backfokus. Lämande in kamera (D5D) och objektivet till Expert som skickade det vidare till Zieger. Fick tillbaka kameran och objektivet i torsdags tillsammans med hälsning att Zieger inte kan kaliberera ihop en D5D och ett Sigma 18-50/2,8 pga att de saknar de rätta verktygen. På en D7D däremot fungerade autofokusen perfekt. Lämnade tillbaka objektivet och köpte ett begagnat Minolta 70-210/4. Autofokusen fungerar klockrent på det objektivet. Ska nu köpa ett Minolta 24-105.
 
Jive skrev:
Larsa Zingmark>>> Intressant... Vad skulle du kunna tänka dig för pris på ditt 28-75?


Jadu Lars. Hade jag haft ett par tusen över nu så hade jag sålt det & köpt Sigman. Tyvärr så har jag inte det... Dessutom så ska mitt ex. in på service då det glappar rejält, går på garanti men jag har inte orkat skicka det då det optiskt sett är bra & jag inte vill vara utan det.

//Larsa
 
Kan bara hålla med Larsa, köp ett Tamron 28-75 / 2.8 XR DI. Jag har ett själv och det är faktiskt riktigt bra. Den har dessutom en grymt bra närgräns som gör att man kan komma riktigt nära, dock inte 1:1 macro. Jag har mitt sittter på som ett allround optik. När jag var i Göteborg för ett tag sedan så orkade jag inte släpa med mig alla gluggar. Då blev det 28-75:an som satt på.


mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Lemonshark skrev:
Mitt Sigma 18-50/2,8 fokuserade inte rätt. Kraftig backfokus. Lämande in kamera (D5D) och objektivet till Expert som skickade det vidare till Zieger. Fick tillbaka kameran och objektivet i torsdags tillsammans med hälsning att Zieger inte kan kaliberera ihop en D5D och ett Sigma 18-50/2,8 pga att de saknar de rätta verktygen. På en D7D däremot fungerade autofokusen perfekt. Lämnade tillbaka objektivet och köpte ett begagnat Minolta 70-210/4. Autofokusen fungerar klockrent på det objektivet. Ska nu köpa ett Minolta 24-105.

Mmm. Dessa problem uppstår ju tyvärr emellanåt & jag har sett flera D5D-ägare som klagat på den Sigman. Dåligt att Zieger inte kan fixa det då dom har service på både KM & Sigma!

70-210 4.0, grattis! Har ett själv & det är super, rekommenderas starkt! Köpte mitt för 600 spänn men tycker ledigt att man kan ge över det dubbla för ett fint ex. då kvaliten på det är på topp.

//Larsa
 
FotoDan skrev:
.........Vill få bra bilder inomhus på rörliga motiv och helst utan bilxt. Med nuvarande gluggen gick det bara att komma ner i slutartid på 20 inomhus......

Lär knappast räcka med 2,8 eftersom det bara är ca ½ steg ljusstrkare än din förra glugg på 3,5. Det skulle innebära att du i bästa fall kom ner i 1/30 och det lär inte räcka om du vill ha något så när skarpa bilder på rörliga motiv.
 
Jag har nog inte garvat så mycket på länge.
Mitt ex...

Hysteriskt roligt, tom min fru asgarvade.
(hon har ännu inte hunnit bli mitt ex.)

mvh/Ove
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.