Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken 2.8 allround glugg ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla Sigma funkar med D5D men det är väl som med de flesta tillverkare, det finns måndagsexemplar.
Men om man ska satsa på Sigma är det EX modellerna som gäller.

mvh/Ove
 
Detta med back eller frontfokus är tyvärr ett problem som ofta uppförstoras, det existerar dock emellanåt mellan vissa kamerahus kopplat till vissa objektiv. Det förekommer bland alla tillverkare & det är svårt att veta om något märke (optik/kamera) har större problem än andra.

När man läser forumtrådar så kan man få den uppfattningen att Canon är överrepresenterade & att Pentax & Olympus är minst drabbade. Jag tror själv inte på det utan vet att C säljer mest & P & Oly mindre, därför så finns fler problemtrådar ang. Canon. Man kan helt klart se att Nikontrådarna ligger på andra plats & KM på tredje, speglar m.a.o. försäljningen ganska så bra. Det fanns en period när D70 sålde som smör i solsken, oj va dom krånglade;-)

Lite samma är det med optik. Tamron 28-75 2.8 & nämnda Sigma figurerar också en del i dessa B/F-fokustrådar, antagligen för att de är storsäljare. Att piratoptik skulle lida mer än originaloptik är jag heller inte så säker på då flera Canonanvändare haft problem med originaloptik.

Problemet finns men jag kommer inte att hålla mig ifrån Sigma 18-50 2.8 bara för att 30 amerikaner på Dpreviews forum haft problem med D7D & den optiken i en tråd. Förmodligen så har 90% av dem gjort felaktiga linjalmätningar, 8% har inte förstått hur AF-punkterna funkar & låter kameran välja dessa, 1% har 1,5 mm backfokus i extrema lägen & godtar inte detta medan den sista procenten har problem. Dessa problem ska optik eller kameraservicefirman fixa genom kalibrering, punkt slut! Att som Ziegerteknik skylla på att man inte har rätt verktyg håller inte...

Detta är självfallet helt vetenskapliga uppgifter, avslöjar dock inte källan;-)

//Larsa
 
Jag har ett Sigma 18-50 2.8 som jag är väldigt nöjd med. Hade lite problem med fokus i början tyckte jag men det "har gått till sig" :)
Det ger ett bra brännviddsområde på min 350D med 1.6x. Se New York som verkligen visar Sigmats möjligheter.

peterA
 
Köp sigma 20/1.8 om du fotar inomhus, alltså i en bostad. Teoretiskt lika snabb som canons 50/1.0 som är brutal! (kräääämig oskärpa)

Sen köper du 50/1.8 (eller liknande) och sedan telet som du pratade om (70-200/2.8) och har ett jävligt komplett setup om du inte är vidvinkelfetischist eller fotar myggtentakler.

Mer vidvinkel än sigmat behövs ändå inte, 10-20mm zoomarna ger helkonstiga utdrana linjer längst ut. 18--xx zoomarna har ytterst marginellt större vidvinkel, men ger sämre bild och är 1.5 steg slöare. (t.ex. iso 1600 mot iso 600).
 
Vevo skrev:
Alla Sigma funkar med D5D men det är väl som med de flesta tillverkare, det finns måndagsexemplar.
Men om man ska satsa på Sigma är det EX modellerna som gäller.

mvh/Ove

Vad är den stora skillnaden på EX då?

Hittat en beg objektiv men säljaren har bara skrivit SIGMA 28-70 / 2,8
Har troligtvis några år på nacken. Innebär det att det är skräp?

Vill verkligen ha en bra allround glugg då jag tar flest kort med denna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.