Re: Re: Vilken (1DIII eller D3)
Omar skrev:
Hej
Man får väl kanske se på helheten. Det kan ju vara dyrt att byta märke, vet ej vilka Nikongluggar du kör med idag. Systemet måste ju passa en personligen (prismässigt, handhavande, vikt etc) alla är vi olika samt att bildresultatet beror lite mer på sina egna fotografiska kunskaper än på utrustningen.
Ej testat D3 som troligtvis är en mer avancerad kamera och lite dyrare.
D3 tar 17 RAW, MarkIII tar 30 RAW. Lite lurigt det där, tar nästan 40 sek?? för att kunna ta 30RAW till med MarkIII, men möjligt att D3 paus till nästa 17 RAW är kortare då den har UDMA protokol, dvs uttnyttjar den nya tekniken i de senaste Minneskorten som tex Sandisk extrem IV, vilket inte MarkIII gör, men nya 1Ds MarkIII gör det.
Eos 1D Mk3 tar 30 råfiler eller 110 jpeg
Eos 1Ds Mk3 tar 12 råfiler eller 56 jpeg
Nikon D3 tar 20/17 råfiler eller 64 jpeg
Förmodligen har Canon kostat på sina kameror större buffert. Men å andra sidan har de som du säger inte udma-stöd i Eos 1D Mk3 vilket innebär att när bufferten väl är full och den blir beroende av kortets hastighet så faller hastigheten rejält. Eos 1Ds Mk3 och Nikon D3 tar färre filer i full fart, men kan sedan hålla högre fart när bufferten väl är full tack vare sitt udma-stöd som gör att de kan skriva snabbare på korten -- förutsatt att du då har satt i snabba kort då förstås
D3 RAW filer nästan dubbelt så stora som MarkIII RAW filer, färre bilder på minneskort om de nu inte är komprimerade.
D3 har ca 12MP på "fullformat" MarkIII har 16MP i motsvarande "fullformat", dvs högre pixeldensitet.
Nej, det är Eos 1Ds Mk2 som har 16 megapixel, Eos 1Ds Mk3 har 21 megapixel -- första småbildskameran över 20 megapixel! (hur stor fördel sedan i praktiken ger återstår att se)
D3 lär ha bättre brusegenskaper än MarkIII.
Alla vi Nikon-människor hoppas (vill, önskar, kräver!
det, och det finns väl vissa positiva indikationer, men jag säger nog att det än så länge återstår att bevisa i praktiken.
Val av gluggar hos Canon för en lägre peng skulle kunna vara för utomhus sport
400mm 5.6 (ca 10-12 000kr)
70-200mm f/4 IS ca 11 000kr
eller
70-200mm f/4 utan IS ca 7000kr
Nikon har inget motsvarande där, men dock väldigt fina 2.8 gluggar.
Tja ... Köper man en kamera för 40-50 000 vore det dumsnålt att inte kosta på sig 2,8-versionen av standardobjektivet 70-200 ...
Men jag håller med om att Canon i det stora hela har ett mer varierat objektivutbud. Det känns som att i varje given del av utbudet så har Nikon ofta ett konsumentobjektiv och en dyr proffsversion, medan Canon i samma område har tre och ibland fyra olika varianter med olika prisnivåer. Canons utbud ger större valfrihet.
Sedan har Nikon den suveräna 200-400mm f/4 VR, kostar dock en slant.
En MarkIII lär du få tag i tidigare än en D3.
Sedan är ju kruxet med MarkIII AF problem, får hoppas att det löser sig, har dock inte upplevt dessa problem med min MarkIII, men fotar inte heller med 2.8 gluggar.
Man kan också säga att Mark III nu har klarat av sina barnsjukdomar medan Nikon D3 kan ha dem framför sig ...
Själv skulle jag inte kunna tänka mig byta tillbaka till Nikon och det pga att de saknar ett 400mm 5.6, en glugg som passar mig personligen väldigt bra när det gäller pris/prestanda och vikt/litenhet.
Tja, de (och även Canon väl?) har ju en 80-400-zoom som täcker samma område, är ungefär lika stor och så vitt jag förstår håller ungefär samma klass.
Men det är en intressant poäng du tar upp där: Nu med Nikon D3 blir plötsligt objektiv med maxbländare 5,6 betydligt mer intressanta för os Nikon-människor igen, i synnerhet för naturfotografer som utöver kostnadsaspekten gärna slipper släppa objektiv på fem-sex kilo genom skog o mark. Borde inte det här öppna upp för nya versioner av gamla klassiker som 400/3,5, 600/5,6 ...? Fast, gissningsvis gör de då i så fall hellre en zoom, säg 300-600/5,6, men det skull säkert kunna bli ett populärt fågelobjektiv.
Att Canon nu gett sig på att återuppliva det gamla superobjektivet 800/5,6 är ju ett tecken i tiden, en maxbländare på 5,6 är fullt användbar även i måttligt ljus numera.