Flilk
Aktiv medlem
Är mer den typen av bilder som jag tror är både troliga att jag kommer att försöka ta. Så jag tror att detta sammanfattar rätt bra att jag bör satsa på en D7000/D300(S) eller hoppa på tåget om jag hittar ett sanslöst bra erbjudande på en D700 typ. Fantastiskt fina bilder i övrigt! (Häftig bild där du fångar honom i hoppet!)Bilder som dessa kan du ta med vilken som helst av kombinationena ovan...
Vad använder du istället? Det är en viss skillnad mellan 4 och 6 b/s. Borde la funka OK med 4.5m per bild istället för 3. (6bps ist för 9)Skall man fota landsvägshojar där det går ganska fort i kurvorna så tycker jag att man bör ha en kamera så tar 7 bilder eller mer per sekund och har en bra buffert på 15-20 bilder i raw.
70-200 är mitt favoritobjektiv. Det låter en börja vid ingången i kurvan och sedan följa med hela vägen igenom genom att zooma ut för att avsluta vid 70mm vid utgången av kurvan.
Med en normal zoom som 24-105 går inte detta eftersom mcn måste komma mycket närmare innan den täcker bildrutan. När den gör det så hinner man inte många bilder innan den passerat.
Vid normal fart med bra lutning i en skarp kurva så hinner en mc ungefär 3 meter mellan vare bildruta vid 9 bilder/sekund. Så såg man har 2 sekunder på sig i en bra och skarp böj.
Det är därför jag inte använder min 5DMKII till detta. Det beror inte på AF för den klarar det men 4 bilder per sekund är långt ifrån snabbt nog.
Frågan dök upp om pirat 70-200 zoomar. Skall man ha en sådan zoom på begränsad budget gäller nog pirat (3:e part). Den bör dock ha inbyggd motor (möjligen på ett rent proffshus med kraftig inbyggd motor i huset kanske det spelar mindre roll). Titta i så fall på någon Sigma 70-200/2,8 mef HSM. Tamron är kanske marginellt skarpare men fokuserar långsammare (kanske snabbare på D3/s/4). Tycker dock med tanke på variation i kvalitet och ev fokusproblem att man bör testa innan köp. Tycker att 4500:- får vara max för en beg Sigma 70-200/2,8 HSM (f u OS versionen som är ny och bättre och får kosta mer).
Jag råkar ha 2 st 70-200.
Det ena är en Sigma 70-200/2,8 DG HSM som är cirka 5 år gammal. Den andra är en Canon 70-200/4 IS som är en av Canon skarpare objektiv.
Mitt exemplar av Sigman är ungefär lika snabb som Canon zoomen och skärpan är ganska lika.
Så Sigman behöver inte vara ett dåligt val fast det påstås de är ojämna i kvalitén så man bör testa före köp.
Däremot är Sigman en riktig klump fast det är Canikons ljusstarka zoomar också.
Coolers! Ska alltså vara lite vaksam och testa noga innan köp! Och det är ju bra att man kan finjustera fokus i de dyrare husen!
Kan inte mer än hålla med till 110%! Tack så mycket alla som har skrivit så bra och vänliga svar, men faktiskt ett speciellt tack till Magnus som har bidragit med exceptionella svar av god kvalitet och djupt engagemang. Tack så mycket!Jag har inget att tillägga tråden, jag ville bara sticka in en liten minihyllning till Magnus Garpedal - riktigt, riktigt bra svar och ett bevis på att det fortfarande finns folk som kan sätta sig i frågeställarens situation och därefter ge svar som både är genomtänkta och informativa. Hyll!
Jag har inte citerat eller ställt ytterligare frågor på Magnus utläggning i hans senaste längre inlägg men jag har läst och tagit till mig (Och kommer förmodligen läsa det ett par till gånger).
Har du själv ett sådant? Presterar de väl optiskt och AF-mässigt? Det äär ju inte en helt dum idé att samla FF objektiv för en eventuell framtida övergång!Tänkte att om Du skaffar dig en D7000 istället för en D700 så har du ju en cropfaktor att ha med i beräkningen. I så fall kanske Nikons 24-120 med fast bl 4 kan vara ett alternativ. Den har ju både af-s och VR och ger motsvarande 36-180 på FF. Dessutom är den smidig i förhållande till 70-200 men samtidigt riktigt välbyggd. Den har också fått hyggliga omdömen världen över. Känns som ett bra budgetalternativ. VR kan ju visa sig nyttig om du tar bilder som kräver panorering av diverse fartmonster.
Tack återigen allihopa för möjligheten att ta del av er kunskap! Jag har fått intrycket av att D7000 är en mer än ordentlig kamera att börja med då fördelarna med D700 verkar vara främst brusprestanda, FOV, initial låstid för AF och byggkvalitet på huset; om man kan fokusera en sekund eller så i förväg med D7000 så klarar den att sedan följa objekt utan problem. Om någon har något att invända mot denna uppfattning så hojta till! Var innan denna tråden inne på att ösa för mycket pengar på en D700, men nu har jag mer uppfattningen om att D7000 förmodligen räcker och att man eventuellt kan ta en D700 om man lyckas komma över ett kap på begmarknaden. Rock 'N Roll?
/Fredrik