Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte på Högalid också!

Visst är det Högalid! Kan tillägga att det var många trappor upp. Bilden ovan är tagen i norra tornet. På bilden nedan skymtar en rundgående balkong ca 10 meter ovanför klockan på det högra tornet. Den har två torn - därav liknelsen med Lund. Bravo janolof, din tur.
 

Bilagor

  • PICT0112 400 FS.jpg
    PICT0112 400 FS.jpg
    77.4 KB · Visningar: 78
Jodå - "Gustav II Adolf lät grunda ett universitet (se Tartu universitet) år 1632." fr. wikipedia.se [sök: Tartu].

Dorpat ( nuv. Tartu ), till Sverige 1601, till Polen 1603, till Sverige igen 1625 och därefter "slutgiltigt" tillbaka till Ryssland 1704. Denna tid ( 1625 - 1704 ) kallas än i dag "den goda tiden".
 
Jodå - "Gustav II Adolf lät grunda ett universitet (se Tartu universitet) år 1632." fr. wikipedia.se [sök: Tartu].

Dorpat ( nuv. Tartu ), till Sverige 1601, till Polen 1603, till Sverige igen 1625 och därefter "slutgiltigt" tillbaka till Ryssland 1704. Denna tid ( 1625 - 1704 ) kallas än i dag "den goda tiden".

Det är jag medveten om, därav min kommentar till gissningen; I Dorpat har funnits både svensk domkyrka och svenskt universitet. Mitt uttalande gällde den plats som efterfrågas i gåtan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.