Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken är platsen?
- Trådstartare epep
- Start datum
JörgenEriksson
Aktiv medlem
Stadshuset Stockholm
per
Det är bara i en av Jönsonliganfilmerna som stadshuset har klocka.
wfrank
Aktiv medlem
Jag tänkte på Högalid också!
Visst är det Högalid! Kan tillägga att det var många trappor upp. Bilden ovan är tagen i norra tornet. På bilden nedan skymtar en rundgående balkong ca 10 meter ovanför klockan på det högra tornet. Den har två torn - därav liknelsen med Lund. Bravo janolof, din tur.
Bilagor
JörgenEriksson
Aktiv medlem
F'låt per, jag ville bara skryta med mina tunga trivialkunskaper..Jörgen, plåga mig inte mer, jag sa ju att det var en blindgångare i stridens hetta.
per
janolof
Aktiv medlem
Nej inte Engelbrekt.Engelbrektskyrkan?
janolof
Aktiv medlem
Nej, men staden har mer gemensamt med Uppsala än bara en domkyrka.Uppsala domkyrka
per
janolof
Aktiv medlem
Nidaros, Trondheim.
Nej, inte Norge heller.
janolof
Aktiv medlem
Nej, inte det heller. Kan väl säga att det staden har gemensamt med Uppsala är ett jämngammalt universitet (några år äldre)Västerås domkyrka
per
janolof
Aktiv medlem
Lunds domkyrka?
Nej, inte Lund, men du reser i rätt riktning.
janolof
Aktiv medlem
Nej, vare sig kyrka eller universitet har varit svenska.Tartu kanske
per
tannler
Aktiv medlem
Jodå - "Gustav II Adolf lät grunda ett universitet (se Tartu universitet) år 1632." fr. wikipedia.se [sök: Tartu].
Dorpat ( nuv. Tartu ), till Sverige 1601, till Polen 1603, till Sverige igen 1625 och därefter "slutgiltigt" tillbaka till Ryssland 1704. Denna tid ( 1625 - 1704 ) kallas än i dag "den goda tiden".
Dorpat ( nuv. Tartu ), till Sverige 1601, till Polen 1603, till Sverige igen 1625 och därefter "slutgiltigt" tillbaka till Ryssland 1704. Denna tid ( 1625 - 1704 ) kallas än i dag "den goda tiden".
janolof
Aktiv medlem
Jodå - "Gustav II Adolf lät grunda ett universitet (se Tartu universitet) år 1632." fr. wikipedia.se [sök: Tartu].
Det är jag medveten om, därav min kommentar till gissningen; I Dorpat har funnits både svensk domkyrka och svenskt universitet. Mitt uttalande gällde den plats som efterfrågas i gåtan!