Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Lennart!

Ledtråden med att gå till fots förstår jag (fast först efter att jag kommit på svaret. Jag hittade en av de mindre fyrarna på bilden i en båttidning som beskrev en resa i dessa farvatten och på så sätt hittade jag fram), men inte "hundturken" och "karantän". Trots två år på Sandhamn i Stockholms skärgård är jag totalt bortkommen i sjölivet. Kan du förklara för en som är lite "pantad" på området?

Jag forsätter på temat sjön trots min ,inom detta, fattiga liv. Var är vi?

(usel bildkvalitet, men det ökar utmaningen;-))
 

Bilagor

  • gspm.jpg
    gspm.jpg
    76.2 KB · Visningar: 83
I den ursprungliga ledtråden står "inte" två gånger - "hundturken landsteg inte" - "hundturken satt inte". Lite elakt kanske, men hundturken har heller inte satt sin fot på månen, eller på Mars, vasrför båda utsagorna faktiskt är sanna.

Jag ljuger aldrig i mina ledtrådar, men de är inte alltid vad de vid en första anblick verkar vara.
 
tannler skrev:
I den ursprungliga ledtråden står "inte" två gånger - "hundturken landsteg inte" - "hundturken satt inte". Lite elakt kanske, men hundturken har heller inte satt sin fot på månen, eller på Mars, vasrför båda utsagorna faktiskt är sanna.

Jag ljuger aldrig i mina ledtrådar, men de är inte alltid vad de vid en första anblick verkar vara.

Men vad är en "hundturk"? Det kanske hela världen vet men jag har aldrig tidigare hört ordet. Jag var med på att hundturken INTE hade varit där. Inte heller suttit i karantän men jag var inte med på detta med "karantän" heller.
 
Ledtråd: Om det inte hade varit en bildfråga och jag hade frågat var vi är om vi är där det heter som där vi är så hade ni kunnat svara både Sverige, Finland, Polen eller Tyskland.
 
Ante J skrev:
För att krångla till det ännu mer så stämmer ditt svar med vad som skulle ha kunnat vara föregående frågas själva fråga....

Vi befinner oss mycket riktigt i Östersjön men var (eller på vad)???
Ni är på en båt. M/S Lova?
 
janolof skrev:
Shamrock?
(sen är det slut på alla båtnamn jag har i huvudet)
Nej, om det är Shamrock vid skeppsholmen som avses så är det fel stad. Men frågan var egentligen "var är vi" så platsens namn går lika bra som båtens namn...
 
janolof skrev:
Mariehamn, Pommern
Javisst, och Pommern ligger ju i Polen och Tyskland. En gång hörde delar av det till Sverige. Båten Pommern ligger i Finland (Åland).

Över till dig...

För övrigt: många som reser med Ålandsbåten struntar nog blankt i att det är Mariehamn de reser till. Jag vet folk som överhuvudtaget aldrig har gått i land...
 
Det blev ju überenkelt med de sista ledtrådarna. Och sedan var ju de tidigare självklara, men det var ju så dags...

En ny bild:
 

Bilagor

  • vby304-kopiera.jpg
    vby304-kopiera.jpg
    74.6 KB · Visningar: 94
Fast om så skulle vara fallet är det en gammal bild för då ligger inte Guldfynd där utan en kormoj eller liknande???
 
Ante J skrev:
Fast om så skulle vara fallet är det en gammal bild för då ligger inte Guldfynd där utan en kormoj eller liknande???
Jo Vällingby är rätt.
Nä, bilden är inte färsk. Typ 40 år! Men det hjälpte inte, det gick snabbt ändå ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.