ANNONS
Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tranebergsstugan är rätt. Byggd 1912 invid Djurgårdens IP (senare Tranebergs IP). Djurgården spelade sina matcher där till 1937 då AIK "överlät" Stockholms Stadion till dem. En stor del av resturangdelen revs 1934 då nuvarande Tranebergsbron byggdes. 1998 Flyttades hela byggnaden 30 meter för att ge plats åt utbyggnaden av bron.
 
Ja, det hade varit dåligt om jag inte känt igen mig, så många gånger jag cyklat förbi på väg upp för bron, även om det nu är mer än 30 år sedan. Sen tog det några minuter att komma på vad stugan heter ;)

Återkommer med bild senare.
 
Tänk vad man kan få fram med Wikipedia och Eniro! Men om jag skall vara ärlig så hade jag gissat på delen vid Bredmossen på väg mot Heby. Jämförde bildens natur mot flygfotot. Jag har för övrigt aldrig varit där.

Min bild. Em ö. Inte Sverige men väldigt svenskt. Svenska språket hörs överallt. Enligt sägen kom det vikingar hit för tusen år sedan och efterlämnade grottmålningar till eftervärlden. Detta är dock inte sant (jo grottmålningarna finns men de gjordes inte av vikingar).
 

Bilagor

  • fstre.jpg
    fstre.jpg
    52.3 KB · Visningar: 177
Nej, men andelen svenska besökare är nog lika stor om inte större. Ön agerade "skådespelare" i en för en kort period mycket omtalad film men låg då på en annan plats i ett annat hav. Ön består av två öar och denna siluett är av den mindre, officiellt obebodda av dem. Helt obebodd är den egentligen inte eftersom det bor några licensierade fågeboplockare dår.
 
...lika lite som det har varit vikingar i Vikingagrottan har det varit Mayaindianer på stranden men Leonardo di Caprio simmade hit...
 
Nära, mycket nära. Heter ungefär "Andarnas Ö" och inte "Rullgardina" översatt till Svenska. Finns säkert massor av bilder på fotosidan där ön ingår i vyn. Jag ser varje kväll hundratals med kameror som fotar solnedgången bakom denna ö.
 
Känns iofs lite fuskigt att inte veta, utan leta pâ nätet, men denna klarar ni säkert bums utan google.
 

Bilagor

  • _ict9761.jpg
    _ict9761.jpg
    64.7 KB · Visningar: 131
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.