Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är din favoritglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
EF 24-70/2,8L får det nog bli... gillar mitt 70-200/2,8L oxå men är det bara ett så e det nog 24-70 som gäller...
 
Mitt Sigma 28-70/2,8.

Skarpt, lätt att fokusera (jobbar nästan bara manuellt) och lagom omfång.
Förutom att det inte är mycket till vidvinkel förstås.

18-70 hade varit mer användbart men skärpan är bättre på Sigman vilket är bra för produktbilder som skall bli stora.
 
Mitt

50/1.8 - helt klart. Den fungerar inte i alla lägen, men det är alltid den som sitter på huset.
 
50/1.8 på småbild, helt klart. I likhet med Fredrik är det vad jag har på kameran för det allra mesta.
 
Nåja, jag ser att detta är under Konica minolta. Men jag tänker ändå svara som alla andra sin favvo glugg. Nikons 17-55/2.8 har lyckats mycket bra med den trots lite oönskade flares och ghost som dyker upp under stark motljus. men så lider alla vidvinkelzoomar mer eller mindre av detta oxå.
 
Idag: Mitt Canon 85/f1.8.

Imorgon eller på tisdag kanske jag omvärderar, eftersom mitt 17-40/f4 L (förhoppningsvis) då har anlänt.

edit: Så har man då åter svarat utan att läsa trådens rubrik...nåja, hoppas ni kan leva med det.
 
Canon 500mm f4 blir valet idag,,

Valet i morgon kanske är Hexanon M 50mm f2,,

Ngn av de två superbobjektiven blir d iaf;)

/Niclas,
 
Mitt Minolta 50mm f/1,4 som nästan alltid sitter på kameran. Om jag var tvungen att bara äga en glugg så blev det den.

mvh/Ove
 
På min filmiga Dynax 5 sitter (satt) oftast ett 50/1.8. Till min 7D har jag ett ungefär motsvarande 28/1.8, men där sitter oftast ett Tokina 19-35/3.5-4.5. Med den höga ljuskänsligheten och antiskaket behöver jag väldigt sällan bländare 1.8 för ljusstyrkans skull, och väljer hellre lite zoom.
 
Jag har varit på Gran Canaria några gånger och nu senast så tog jag enbart med en 50mm f/1.4 och lite rullar Velvia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.