Annons

Vilken är bästa kompakta digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildlig

Ny medlem
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen

Vad är bra i en kamera för dig?
Jag tror att Sigmas DP1 eller kommande DP2 med fullformats sensor i kompaktkamerakropp ger den bästa bildkvaliteten. Men den gör avkall på sådant som zoom, bildstabilisering, bra AF, snabbhet etc etc.
 
Hur är videofunktionen?

Panasonic Lumix DMC-LX3

Jag har i en annan tråd efterfrågat tips på bra kompaktkamera med schysst videofunktion. Har läst om ovanstående kamera på andra håll. Är det någon som kan tycka till om filmning med Panasonic:en?
(Ursäkta om jag byter spår i tråden, hoppas det är av intresse för fler.)
 
Jag har i en annan tråd efterfrågat tips på bra kompaktkamera med schysst videofunktion. Har läst om ovanstående kamera på andra håll. Är det någon som kan tycka till om filmning med Panasonic:en?
(Ursäkta om jag byter spår i tråden, hoppas det är av intresse för fler.)

Jag är mycket nöjd med filmningen i HD med LX3:an!
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen

Otänkbart för mig att köpa en kamera utan att pilla på dom i affären. Den måste kännas rätt. Det handlar inte bara om bildkvalitet, utan även om ergonomi o handhavande. Detta fick i a f mig att välja Canonen.
Det finns ju dom som tycker den är för stor. Men jag tycker att den är gedigen
 
Senast ändrad:
.
Det finns många bra kameror, men ingen kompaktkamera är bäst på allt, de har alla sina styrkor och svagheter.

Kanske man får tipsa om Fuji Finepix F200 EXR, den har fått toppbetyg i testerna.

Fujis nya EXR-teknologi ger dig möjlighet att välja mellan tre olika inställningar för bästa resultat:
1. Hög upplösning: fina detaljer vid goda ljusförhållanden 12Mpixel
2. Hög ISO och lite brus: vid svagare ljusförhållanden 6 Mpixel
3. Brett dynamiskt omfång: minskar utfrätning ljusa partier 6 Mpixel




F200 test på Cnet: "Sätter ny standard för prestanda bland kompaktkameror, ger bildkvalitet som rivalerna inte kan matcha "


F200 test på Photographyblog: "Även om du bara är lite intresserad av att få bästa bildkvaliteten direkt från kameran, så är F200 EXR för dig"


Testbilder och beskrivning av F200 på Photoreview, under "Full Review"



Jag ger bara ett tips, läs själv olika tester och bilda dig en egen uppfattning.


MVH
.
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen

Titta på Leica D-lux 4. Det är samma kamera som Panasonic LX3 men du får med en bra RAW hanterare och en ursnygg fodral med i köpet.

Tyvärr så har många kompakt kameror tok mycket mpixel och detta försämrar kamerans egenskaper. Panasonic LX3 och Leica Dlux 4 skippade man mpixel racet och satsade på utökat omfång och bättre känslighet om man gämför med föregående modell.

Det många kompakt kameror saknar som jag själv tycker är mycket användbart är möjligheten att fotografera i RAW. Sen bör det finnas en blixtsko.
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen


Bästa.... för vem!? ;)

Den bästa är nog den som passsar bäst för ditt fotograferande..
Så du får fundera på vilka funktioner som är prio och se'n försöka hitta den på nå'n modell! ;) :)

Mitt val de va en Canon G10 för den hade en optisk sökare och kändes inte så tvålkoppsaktig som många andra, å så va den litet tyngre och större och när jag har stängt av alla blinkade ljus framåt, då påminner den litet om min M Leica i handhavandet och jag kör till 99% på 28 mm!

Så Canon G10 e den fn bästa digitalkompakten för mig just nu! :)
 
Det handlar väl om pengar också kanske?

Men Panasonic LX-3 är väl den som leder racet just nu. Optiken med 24mm/f2.0 är väldigt bra och HD videofunktionen är MYCKET bättre än både Canons o Nikons videofunktion.

Canon duger oxå och är bättre än LX-3 på telesidan då LX-3 stannar på 60mm.

Hittade denna länk: http://www.lx3-photography.com/

testa dig runt o pröva alla modeller

/B
 
.
Ursäkta, men det är väl Fuji F31 som leder racet bland kompaktkameror.

F31fd är referenskamera på ett tyskt bild lab.

De skriver om LX3 "Det är den första som kommer nära F31fd i kvalitet"

Det är trevligt att Panasonic lyckats så bra med LX3.


Troligtvis kommer Fuji F200 att placera sig bland de bästa.

Enligt Dcresource: är F200 "antagligen den mest kapabla kompaktkameran i svagare ljus sedan F30 och F31"

Det är väl bra testresultat med 5x zoom, 28-140mm och bildstabilisering.



MVH
.
 

Bilagor

  • F200.jpg
    F200.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,236
.
Ursäkta, men det är väl Fuji F31 som leder racet bland kompaktkameror.

F31fd är referenskamera på ett tyskt bild lab.

De skriver om LX3 "Det är den första som kommer nära F31fd i kvalitet"

Det är trevligt att Panasonic lyckats så bra med LX3.


Troligtvis kommer Fuji F200 att placera sig bland de bästa.

Enligt Dcresource: är F200 "antagligen den mest kapabla kompaktkameran i svagare ljus sedan F30 och F31"

Det är väl bra testresultat med 5x zoom, 28-140mm och bildstabilisering.

MVH
.

Tyvärr...

Den saknar RAW format & blixtsko som jag själv tycker är mycket andvändbart. Sen kan man extra utrusta D-lux 4 med optisk sökare...

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.