Annons

Vilka regler gäller för nyttjande av jakttorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Ja som rubriken säger, vilka regler gäller för nyttjande av befintliga jakttorn ute i markerna?
Har flera gånger funderat på att sätta mig på pass med kameran för att fotografera större djur som rådjur och älg, större fåglar osv. Självklart utanför t.ex älgjaktssäsongen.

Är det fritt tillträde till jakttornen, faller det under allemansrätten kanske?
 
Nej inte allemansrätten tornen ägs av markägaren eller den som har jakträtten på markerna och Du lär hamna i rejäl onåd om Du nyttjar dem olovandes även utanför jaktsäsong, kan bli olaga intrång eller liknande.

Men prata med lokala jaktlaget/markägaren och erbjud dig att hyra nyttjanderätt till tornen och kom överens om hur det ska funka, Du stör ju inte jakten eller djuren så de bör inte ha några problem med att Du är där och fotar när tornen inte används, men fråga först helt klart.
 
Nej inte allemansrätten tornen ägs av markägaren eller den som har jakträtten på markerna och Du lär hamna i rejäl onåd om Du nyttjar dem olovandes även utanför jaktsäsong, kan bli olaga intrång eller liknande.

Men prata med lokala jaktlaget/markägaren och erbjud dig att hyra nyttjanderätt till tornen och kom överens om hur det ska funka, Du stör ju inte jakten eller djuren så de bör inte ha några problem med att Du är där och fotar när tornen inte används, men fråga först helt klart.

Tack för klargörandet!
 
Nej inte allemansrätten tornen ägs av markägaren eller den som har jakträtten på markerna och Du lär hamna i rejäl onåd om Du nyttjar dem olovandes även utanför jaktsäsong, kan bli olaga intrång eller liknande.

Men prata med lokala jaktlaget/markägaren och erbjud dig att hyra nyttjanderätt till tornen och kom överens om hur det ska funka, Du stör ju inte jakten eller djuren så de bör inte ha några problem med att Du är där och fotar när tornen inte används, men fråga först helt klart.

Visst får man använda ett jakttorn!? Att markägaren/jaktlaget kan bli sura har ingenting med lagen att göra.
Däremot får Du inte sätta upp ett jakttorn hur som helst naturligtvis.

Har jag fel så lyssnar jag ser jag gärna en hänvisning till lagtext eller liknande (jag har haft fel förr!) ;)
 
Visst får man använda ett jakttorn!? Att markägaren/jaktlaget kan bli sura har ingenting med lagen att göra.
Däremot får Du inte sätta upp ett jakttorn hur som helst naturligtvis.

Har jag fel så lyssnar jag ser jag gärna en hänvisning till lagtext eller liknande (jag har haft fel förr!) ;)


Var går gränsen mellan att fritt disponera någons jakttorn eller sommarstuga som står oanvänd?
Jag tror inte det finns någon rättighet för allmänheten i något av fallen.
Fråga ägaren kan man ju alltid göra för att i bästa fall få ett ja.

Allemansrätten är en rättighet vi ska vara rädda om. Markägarna vill nog helst slippa spring över huvud taget på sin egendom om det gick och då skulle det bli några statliga naturreservat kvar för friluftsaktiviteter och foto.
Inte för att jag tror att ett bråk om olovligt lån av ett jakttorn skulle kunna stjälpa allemansrätten, men inskränkningar har förts på tal med anledning av kommersiellt utnyttjande av andras mark (industriell blåbärsplockning, äventyrsföretag etc.)
 
Tex att en sommarstuga inte faller inom ramarna för allemansrätten.
Om jag kommer ihåg rätt får du inte befinna dig närmare än 500m från närmaste bebyggelse för att allemansrätten skall gälla.
Dessutom är nog stugan låst. Och man jagar inte i bebyggelse.
 
Gråzon !

Ja som rubriken säger, vilka regler gäller för nyttjande av befintliga jakttorn ute i markerna?
Har flera gånger funderat på att sätta mig på pass med kameran för att fotografera större djur som rådjur och älg, större fåglar osv. Självklart utanför t.ex älgjaktssäsongen.

Är det fritt tillträde till jakttornen, faller det under allemansrätten kanske?

Dessa "byggnationer" befinner sej i en jättegrå zon ! Diskussioner har förts inom jägarkretsar om äganderätten, skadeståndsanspråk vid skada mm.
Men som många säger med sunt förnuft å hövlighet kommer man mycket långt. Jag tror inte att berörda jägare har nånting emot att du använder dessa utom jakttid. Men att det då sker på egen risk !
För som sagt, om du skadar dej själv eller din utrustning, VEM blir då ansvarig ?!

ThomasR (Även jägare)
 
Nej inte allemansrätten tornen ägs av markägaren eller den som har jakträtten på markerna och Du lär hamna i rejäl onåd om Du nyttjar dem olovandes även utanför jaktsäsong, kan bli olaga intrång eller liknande.

Om det sitter ett lås på jakttornet för att förhindra att någon kan nyttja det och du ändå nyttjar det kan det vara olaga intrång, men inte annars.

Så länge som man inte skadar tornen så är det i princip fritt fram, men den som äger tornet kan vara av en annan uppfattning än den som sitter där uppe med kameran. Det har förekommit att man, av politiska skäl, förstört jakttorn och det gör att tornägare kan vara lite väl misstänksamma och då kan det vara bra att ha snackat med dem innan man sätter sig där och inväntar viltet. Tornägaren (kan vara markägaren eller jakträttsinnehavaren) har ett visst ansvar för tornet och om du sitter där uppe och tornet havererar så kan tornägaren bli skyldig att betala skadestånd om olyckan beror på dennes försumlighet.

Om du är ute på en skogspromenad och vill se utsikten, så klättra upp utan att fråga. Ska du däremot sitta där en längre tid för att t.ex. fotografera så kontakta ägaren först.
 
Dessa "byggnationer" befinner sej i en jättegrå zon ! Diskussioner har förts inom jägarkretsar om äganderätten, skadeståndsanspråk vid skada mm.
Men som många säger med sunt förnuft å hövlighet kommer man mycket långt. Jag tror inte att berörda jägare har nånting emot att du använder dessa utom jakttid. Men att det då sker på egen risk !
För som sagt, om du skadar dej själv eller din utrustning, VEM blir då ansvarig ?!

ThomasR (Även jägare)
Tack för ditt svar. Om jag skadar mig själv eller min utrustning skulle jag aldrig drömma om att kräva mark- eller tornägaren på ersättning.

Jag får helt enkelt fråga om det är ok att sitta i jakttornet innan. Dock är det inte alltid så lätt att veta vem som är ägaren..
 
Inte alls självklart

Visst får man använda ett jakttorn!? Att markägaren/jaktlaget kan bli sura har ingenting med lagen att göra.
Däremot får Du inte sätta upp ett jakttorn hur som helst naturligtvis.

Har jag fel så lyssnar jag ser jag gärna en hänvisning till lagtext eller liknande (jag har haft fel förr!) ;)

Jämför att en förening/privat person bygger nån sorts anordning som är avsedd för ett visst ändamål. Då är det inte alls tillåtet för vem som helst att nyttja denna anordning även om du enkelt kommer åt den.
Bryggor t ex på privat mark får man väl inte använda hur som helst, eller ..
Som sagt dom befinner sej i en (nästan) svart zon ;-)

ThomasR
 
Tack för ditt svar. Om jag skadar mig själv eller min utrustning skulle jag aldrig drömma om att kräva mark- eller tornägaren på ersättning.

Jag får helt enkelt fråga om det är ok att sitta i jakttornet innan. Dock är det inte alltid så lätt att veta vem som är ägaren..

Precis, ägarförhållandena kan vara oklara. Antingen är det "jaktlaget" eller markägaren. Men kan du ta reda på vem som äger marken borde de bli lite enklare.

ThomasR
 
Jämför att en förening/privat person bygger nån sorts anordning som är avsedd för ett visst ändamål. Då är det inte alls tillåtet för vem som helst att nyttja denna anordning även om du enkelt kommer åt den.
Bryggor t ex på privat mark får man väl inte använda hur som helst, eller ..
Som sagt dom befinner sej i en (nästan) svart zon ;-)

ThomasR

Jodå, privata bryggor får Du använda.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Därav min tidigare misstanke att även jakttorn etc kan disponeras "fritt"
Men som tidigare sagts. Vad som är lagligt och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak.
 
Tveksamt.

Om det sitter ett lås på jakttornet för att förhindra att någon kan nyttja det och du ändå nyttjar det kan det vara olaga intrång, men inte annars.

Så länge som man inte skadar tornen så är det i princip fritt fram, men den som äger tornet kan vara av en annan uppfattning än den som sitter där uppe med kameran. Det har förekommit att man, av politiska skäl, förstört jakttorn och det gör att tornägare kan vara lite väl misstänksamma och då kan det vara bra att ha snackat med dem innan man sätter sig där och inväntar viltet. Tornägaren (kan vara markägaren eller jakträttsinnehavaren) har ett visst ansvar för tornet och om du sitter där uppe och tornet havererar så kan tornägaren bli skyldig att betala skadestånd om olyckan beror på dennes försumlighet.

Om du är ute på en skogspromenad och vill se utsikten, så klättra upp utan att fråga. Ska du däremot sitta där en längre tid för att t.ex. fotografera så kontakta ägaren först.

Hmm, du säger i princip: allt är tillåtet tills nån säger till dej eller hindrar dej från att göra det.

Så att om jag inte låser min sommarstuga så är det inte olaga intrång om nån går in i den !!??
Fel Fel Fel.

Däremot så tvistar de lärde om VAD ett jakttorn är, anläggning, byggnation eller vad. Man behöver ju inget byggnadstillstånd.
 
Det kan väl inte vara möjligt?

Det är i princip samma sak som att bygga en jaktkoja för övernattning vid jakt, sedan kommer naturfolket/bärplockarna och övernattar i kojan med hänvisning till allemansrätten, det gäller inte byggnader som uppförts för ett syfte och som kräver tillstånd att uppföra och att bygga jakttorn kräver tillstånd och därför ingår det inte i allemansrätten, lika lite som man får gå i odlade fält eller hugga ner levande träd för att göra lägereld.

Sedan ska man tänka på att allemansrätten är en samling skyldigheter och ingen rättighet eller lag utan baseras på sedvänja och då är det stort spann för tolkningar så att hänvisa till lagtext funkar inte heller i detta fallet, så är markägaren grinig så kan det bli anmälan vet flera fall där det skett och besökarna har förlorat.

Så även om det inte är garanterat att det blir problem så fråga först och ha en bra kontakt med de som äger tornen så är fågel/djur fotografer välkomna även i framtiden.
 
Thomas och Bo verkar insatta i ämnet och jag går på deras linje.
Har även skickat ett mail till svenska jägareförbundet och ställt min fråga.
 
Luddigt så de förslår ;-)

Jodå, privata bryggor får Du använda.
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf
Därav min tidigare misstanke att även jakttorn etc kan disponeras "fritt"
Men som tidigare sagts. Vad som är lagligt och vad som är lämpligt är inte alltid samma sak.

Citat från länkat dokument
"Markägaren kan normalt inte räkna med skydd för området vid badbryggor" Jaha, när blir det onormalt ?

Dessutom så står det på första sidan "Författaren svarar själv för innehållet i boken" ;-))

Allemansrätten är långt ifrån en lag, bryter man mot "Allemansrätten" så blir man lagförd enligt helt andra lagar vilket påpekas i dokumentet.

Därför är det på tiden att vi får nån klarhet, tycker jag.

ThomasR
 
Tomas och Bo verkar insatta i ämnet och jag går på deras linje.
Har även skickat ett mail till svenska jägareförbundet och ställt min fråga.

Jobbade tidigare inom jakt branschen så jag har fått frågan förut och även hört hur jaktlagen reagerar och tänker så Du är inne på en bra väg att kolla med dem först och får Du en bra kontakt med lokala jaktlaget så kan Du få mera än bara rätt att nyttja deras torn för Ditt fotande Du kan få många nyttiga tips om var djuren finns olika tider, kanske få veta var de stödfordrar vintertid och kan få sätta upp gömsle och fota djuren där vilket Du inte skulle kunna annars så många fördelar.

Ofta funkar det bra med lite "arbetsbyte" som hyra så när det ska byggas nytt eller renoveras så kan Du slänga in några timmars arbete så är Du välkommen igen senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.