ANNONS
Annons

Vilka program använder plastikkirurger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i TV-dokumentärer ibland sett plastikkirurger visa före- och efterbilder inför operationer för patienter på en dator. Jag har ofta undrat vilka program de använder, som kan omforma bilder så oerhört enkelt, bara genom att klicka och dra lite.

Själv använder jag Elements 3, och när jag vill omforma en bild så får jag ofta slita ordentligt med de få förvrängningsfilter och annat som finns till buds. Jag kommer inte i närheten av att bara "klicka och dra lite".

Kan CS2 göra sådant här så enkelt, eller är det ännu mer avancerade program de använder?

Eftersom ämnet kan vara känsligt vill jag redan nu säga att jag hoppas att den här tråden inte ska spåra ur i en debatt om plastikkirurgi.

Det är programvaran jag är intresserad av. Det vore väldigt kreativt att kunna omforma och förvränga bilder så enkelt, och ändå uppnå verklighetstrogna resultat, och mjukvaran jag sett användas i sådana här sammanhang är det bästa exempel på sådan smidig bildomformning jag sett.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag vet vad du menar med deras "enkla" program. Till saken hör att skapa ett speialprogram för en uppgift inte behöver vara särskilt invecklat om det bara ska kunna utföra en specifik uppgift. Inte för att jag klarar skapa ett sådant program men det finns folk som livnär sig på det.

Nu vet jag inte vad dom använder för program, men principen är samma som finns i bla Photoshop och kallas "gör flytande" en funktion som gör att du kan dra och slita i saker på nolltid. Du klickar helt enkelt på det du vill dra i så kan du flytta runt det precis som du vill ha det.

Jag ska klocka hur lång tid denna bild tog från det att jag har klickat på funktionen "gör flytande" till det att jag klickar på done. tiden för öppna bild och spara är alltså exkluderad.

19 sekunder... Han fick någon mer markerade kindben, kraftigare hakparti och lite mer defekt näsa...

Funktionen är perfekt för att dra in feta lår, göra bröst större/mindre, ge lite muskler, eller helt enkelt vanställa en bild :)

Bilagor

• flinpelle_svart_vit.jpg
    flinpelle_svart_vit.jpg
    45.3 KB · Visningar: 547
Hej!

Tack! Jag har hört talas om funktionen "Liquify" i CS2, som ju måste vara samma som "Gör flytande", och gissat att den skulle kunna användas till den här typen av omformningar.

Jag har inte varit säker på att den kan användas så, men nu vet jag.

Mer och mer talar för att jag borde ha CS2 eller CS3 för att bli nöjd. Jag hade t ex hoppats på kurvorna i Elements 5, men ack vad jag bedrog mig.
Jag får väl gräva lite djupare i plånboken och se om det ligger några tusenlappar där som jag missat :).

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej, Magnus!

Stort tack! Det finns ju en funktion som heter "Gör flytande" under Filter > Förvrängningar som du sa. Jag kan inte begripa att jag inte har hittat den tidigare. Jag tyckte att jag hade letat igenom allt under Förvrängningar.

Jag har känt till engelska CS2s term "Liquify" ett tag och gissat att det var vad jag var ute efter, men jag måste ha missat att "Gör flytande" borde vara "Liquify" på svenska och trott att det var någon halvtråkig funktion som skapade vattenliknande vågmönster eller något, och inte ens brytt mig om att utforska den.

Jag trodde faktiskt inte att du hade rätt när jag läste ditt svar, men som väl var hade jag fel.
Hur den står sig i jämförelse med CS2s "Gör flytande" vet jag inte, men filtret finns i alla fall där, och ett litet snabbt test visar att det det går att göra en hel del saker med det.

Återigen, stort tack!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar