Advertisement
ANNONS
Annons

vilka produkter är på gång i september?

Produkter
(logga in för att koppla)
olympus 17 mm 1.8

Det verkar som om olympus är på gång med en 17 mm 1.8 Möjligen kommer den att visas upp måndagen den 17/9. Då kommer även panasonic att presentera nya grejer.

en liten sammanfattning

Nu är det inte många dagar kvar till photokina. En del grejer till m 4/3 har redan läckt ut. De verkar som det kommer tre kamerahus, två från olympus och ett från panasonic. På objektivsidan har det hittills varit lite tunnare. Panasonic kommer att släppa den omtalade telezoomen 35-100 2.8 och olympus kommer med 60 2.8 macrot som lär kosta någonstans kring 599 euro enligt nya uppgifter. olympus 12 2.0 lär komma i en svart version. I övrigt är det 15 8.0 pannkakan och 17 1.8 prototypen från olympus som kan betraktas som nya.

Förutom en 35 mm cine glugg från slrmagic som det ryktas om har inget nytt hittills presenterats från andra objektivtillverkare som sigma, samyang, tamron etc till m4/3.

Jag har förstått det som att panasonics 42.5 1.2 och 150 2.8 kommer att släppas 2014. Den som väntar på något gott heter det ju... I övrigt tycker jag att schneiders tre gluggar(14, 30, 60 macro) känns som det intressantaste hittills när det gäller objektiv. Jag hade gärna byt ut min panasonic 14 2.4 mot super angulon 14 2.0. Tråkigt nog får vi vänta till slutet på 2013 innan de släpps på marknaden. Nu hade det varit intressant med lite nyheter som kommer inom kort och inte om minst ett år.

reflektioner ang m4/3 och photokina

Nu har photokina gått av stapeln och en del nytt har presenterats till m4/3. Kamerahusen som har kommit är intressanta och då framför allt panasonics proffsmodell gh3 som på pappret ser ut att kunna mäta sig med om-d. När det gäller objektiven som har presenterats är jag lite besviken, det mesta som har släppts var redan känt som panasonics telezoom och olympus macro. Gluggarna från framförallt panasonic och schneider som kommer någon gång 2013-2014 verkar däremot väldigt intressanta. Saknar fortfarande alternativen från tredjepartstillverkarna.

Nu har photokina gått av stapeln och en del nytt har presenterats till m4/3. Kamerahusen som har kommit är intressanta och då framför allt panasonics proffsmodell gh3 som på pappret ser ut att kunna mäta sig med om-d. När det gäller objektiven som har presenterats är jag lite besviken, det mesta som har släppts var redan känt som panasonics telezoom och olympus macro. Gluggarna från framförallt panasonic och schneider som kommer någon gång 2013-2014 verkar däremot väldigt intressanta. Saknar fortfarande alternativen från tredjepartstillverkarna.

Ja, det var som sagt inte så mycket som var verkliga nyheter. Men Olympus 17/1,8 måste väl betraktas som en efterlängtad sådan? Det var förstås bara en prototyp, men det låter som om leverans kring årsskiftet skulle kunna vara möjlig.
Olympus "kamerahuslockobjektiv" var ju också en överraskning. Jag såg ett par bilder tagna med det och skärpan verkade faktiskt vara riktigt skaplig.

GH3 kan nog mäta sig med E-M5 när det gäller bildkvalitet och jag skulle bli förvånad om inte GH3 är en bättre kamera för video än E-M5.

E-M5 har dock trumfkortet bildstabilisering. In-Body Image Stabilisation (IBIS) var det som gjorde att jag valde Olympus istället för Panasonic när jag köpte min första m4/3-kamera. Det var lite irriterande att bildstabiliseringen inte var aktiv annat än just när man tog bilden, eftersom man ju inte får någon stabiliserad sökarbild då. Den missen har dock Olympus rättat till med E-M5. Stabiliserad sökarbild är mycket trevligt med långa objektiv även om man använder slutartider som inte kräver bildstabilisering när fotot tas.

Ja, det var som sagt inte så mycket som var verkliga nyheter. Men Olympus 17/1,8 måste väl betraktas som en efterlängtad sådan?

Ser mycket lovande ut. En 17/1.8, en 45/1.8 och en E-M5 bör bli en trevlig, liten och lätt kombination att ha med sig.

Enda nackdelen med 17/1.8 är väl att 17/2.8 blir svårsåld. :)

Jo ni har rätt, 17 1.8 verkar vara ett fint objektiv. Kan tänka mig att jag kommer att känna ett visst sug efter gluggen när den kommer.

Tycker att om-d har ett försprång gentemot gh3 när det gäller långa exponeringar. Mig veterligen har inte gh3 Live time och Live bulb som ju faktiskt är helt fantastiska funktioner. Tycker även att gh3 ser ganska stor ut men man kanske lurar sig av bilderna. Hursomhelst verkar det vara ett fint hus som ger ytterliggare alternativ när det gäller "proffs" hus med m4/3 bajonett.

Jo ni har rätt, 17 1.8 verkar vara ett fint objektiv. Kan tänka mig att jag kommer att känna ett visst sug efter gluggen när den kommer.

Tycker att om-d har ett försprång gentemot gh3 när det gäller långa exponeringar. Mig veterligen har inte gh3 Live time och Live bulb som ju faktiskt är helt fantastiska funktioner. Tycker även att gh3 ser ganska stor ut men man kanske lurar sig av bilderna. Hursomhelst verkar det vara ett fint hus som ger ytterliggare alternativ när det gäller "proffs" hus med m4/3 bajonett.

Jo, det stämmer att gh3 är rätt mycket större och 120 gram tyngre än OM-D E-M5.

B.I.G. 15mm f/4.5

Efter en del surande så har det i mitt tycke kommit ett superintressant objektiv till m 4/3. Det är ett tilt shift objektiv på 15 mm f 4.5 som är tillverkat av den för mig okända tillverkaren b.i.g. Ser med förväntan fram emot att få läsa recensioner om gluggen.

Hm. Ser intressant ut. Det tycks dock vara ett skiftobjektiv, och inte tilt, men det gör inte så mycket. Jag tror att det är betydligt oftare man har användning av skift än tilt med ett objektiv med den brännvidden.

Hm. Ser intressant ut. Det tycks dock vara ett skiftobjektiv, och inte tilt, men det gör inte så mycket. Jag tror att det är betydligt oftare man har användning av skift än tilt med ett objektiv med den brännvidden.

Mja, brännvidden är väl i längsta laget för arkitektur och skifteffekten går ju att åstadkomma hyfsat i Photoshop. Ett tilt-objektiv skulle jag vara mer intresserad av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar