ANNONS
Annons

vilka produkter är på gång i september?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra nyheter!

"So it’s done guys! Olympus and Sony will now officially
work together on the mirrorless front. Today Sony-
Olympus held a press conference in Tokyo and you can read more about it on DC.watch (translation here). In short:
- It is Sony’s interest to keep the MFT system well alive
- Sony will supply sensors to Olympus
- Olympus will share their lens and mirrorless knowledge
and technology to Sony
- Future mirrorless camera parts may be co developed by Sony and Olympus (example EVF and OLED screen)."

www.43rumors.com/olympus-and-sony-conference-in-tokyo/

Eller dåliga. Det går inte att veta så säkert i förväg.

Mindre konkurrens på marknaden är hursomhelst inte så bra.

Få saker är säkra i livet.

Jag vågar tro att detta är något positivt då jag köpt och valt Olympus och m43 som enda system. Objektiven och formatet hos m43 kombinerat med kapital och sensorer från Sony ser jag en fin mix. Svagheten hos m43 var just sensorerna och just nu är det problemet åtgärdat. Jag är inte så orolig för konkurrensen. Det finns massvis med aktörer just nu som alla har sina USPar.

Samarbetet verkar redan vara manifest i och med att OM-D har en Sony-sensor. Anses det i alla fall. Mycket hemlighetsmakeri i denna bransch!

Skälet att jag valde OM-D framför NEX-7 var främst att det finns flera fantastiskt bra m43-objektiv, medan NEX-gluggarna är rätt mediokra, och att IBIS (stabiliseringen i huset) är smart bland annat om man vill använda manuella objektiv. Men nog tycker jag att NEX-7 har en bättre sensor. Antagligen har OM-D en förminskad version av samma sensor, eller? Hur som helst så är bildkvaliten imponerande nog för att jag ska vara nöjd.

Om samarbetet leder till att nästa NEX får IBIS och att oly-objektiv anpassas till NEX känns det lite surt ändå. Men att anpassa m43-gluggar till APS är förhoppningsvis :) omöjligt, de har nog för snäv bildcirkel.

Samarbetet verkar redan vara manifest i och med att OM-D har en Sony-sensor. Anses det i alla fall. Mycket hemlighetsmakeri i denna bransch!

Skälet att jag valde OM-D framför NEX-7 var främst att det finns flera fantastiskt bra m43-objektiv, medan NEX-gluggarna är rätt mediokra, och att IBIS (stabiliseringen i huset) är smart bland annat om man vill använda manuella objektiv. Men nog tycker jag att NEX-7 har en bättre sensor. Antagligen har OM-D en förminskad version av samma sensor, eller? Hur som helst så är bildkvaliten imponerande nog för att jag ska vara nöjd.

Om samarbetet leder till att nästa NEX får IBIS och att oly-objektiv anpassas till NEX känns det lite surt ändå. Men att anpassa m43-gluggar till APS är förhoppningsvis :) omöjligt, de har nog för snäv bildcirkel.

Ja jag tror med att det är samma sensor så det är ju självklart att den får lite lägre score då den är mindre.

Jag vågar tro att detta är något positivt då jag köpt och valt Olympus och m43 som enda system. Objektiven och formatet hos m43 kombinerat med kapital och sensorer från Sony ser jag en fin mix. Svagheten hos m43 var just sensorerna och just nu är det problemet åtgärdat. Jag är inte så orolig för konkurrensen. Det finns massvis med aktörer just nu som alla har sina USPar.

Jag hoppas också på bra resultat av ett samarbete mellan Sony och Olympus. Jag har satsat rätt hårt på m4/3 (två Olympushus, ett Panasonichus, 4 Olympusobjektiv, 2 Panasonicobjektiv och ett Samyangobjektiv) så jag är mycket angelägen om att framtiden blir bra med m4/3.

Det finns väl en risk att Sony hellre köper Olympus kameraavdelning (som de gjorde med Konica-Minoltas) än har ett samarbete. Jag vet inte hur stor den risken är på lång sikt, eller om det vore bra eller dåligt, men just nu är den antagligen ganska låg med tanke på Sonys allmänt skakiga finanser.

Skälet att jag valde OM-D framför NEX-7 var främst att det finns flera fantastiskt bra m43-objektiv, medan NEX-gluggarna är rätt mediokra, och att IBIS (stabiliseringen i huset) är smart bland annat om man vill använda manuella objektiv.
Det var också mina skäl att välja m4/3 istället för något annat spegelfritt system. Efter att jag hade köpt min första m4/3-kamera kom så OM-D EM-5 och den bekräftade på ett mycket rejält sätt att jag hade satsat rätt, tycker jag. Den sensorbaserade bildstabiliseringen i den kameran är ju sanslöst bra.

Men nog tycker jag att NEX-7 har en bättre sensor. Antagligen har OM-D en förminskad version av samma sensor, eller? Hur som helst så är bildkvaliten imponerande nog för att jag ska vara nöjd.
För min del är bildkvalitet inte längre en beslutsfaktor. Alla kameror har tillräckligt bra sådan.
(Det enda som fortfarande lockar är större sensor, så det blir nog en småbildskamera så småningom, som komplement till m4/3, men det är m4/3 jag kommer att använda mest.)

En sak som jag inte hade tänkt på så mycket innan jag började använda m4/3 är hur pyttesmå objektiven är. Jag tror som du att de nuvarande m4/3-objektiven skulle vinjettera för mycket på en större sensor.

Dessa små objektiv, i kombination med de små kamerahusen, gör att man kan ta med sig ett ytterst kompetent och ganska stort system i en tämligen liten väska och med låg vikt. Det är mycket trevligt, speciellt vid resor.

Jag tror inte att Olympus kommer anpassa sina existerande objektiv (eller för den delen, framtida) till att passa sonys aps-c, utan mer att de bidrar med sin (objektiv) teknologi. Kanske eventuellt tar fram nya aps-c anpassade objektiv till sony utifrån sin filosofi.

Jag vågar tro att detta samarbete nog kan gynna båda - olympus ekonomiskt samt sensoriskt, och sony med influx av spetsteknilogin olympus gjort sig kända för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar