Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilka produkter är på gång i september?

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Har hört att det surras lite om nya grejer till m4/3 skall vara på gång. Jag antar att 60 mm makrot är på gång men vad kan man mer väntar sig månntro? Är det någon som sitter inne på någon info?

Inga fakta men det ryktas om ett 25/1,8 makro och ett riktigt billigt objektiv med okänd brännvidd. Dessutom lever ryktena om ett 12-60 som är ljusstarkare/skarpare än dagens 12-50 vidare.
Panasonic lär ha ett fast tele på gång, liksom det sedan tidigare annonserade 35-100/2,8 och dessutom ryktas om en ny vidvinkelzoom – 7-28 mm har det talats om, men det är nog en felaktig uppgift.

Pekka Potka om Photokina:
"I know Olympus has promised to fullfill one of my biggest wishes. But which one? We´ll see..."

Det verkar som att många suktar efter en motsvarighet till olympus 12-60 2.8-4.0 till m 4/3. Det är nog rimligt att en sådan glugg kommer att komma förr eller senare. Det blir spännande hur den i sådan fall kommer att ligga till prismässigt i jämförelse med panasonic 12-35 2.8. Vågar man hoppas på ett priskrig. Det skulle ju inte vara så dumt. Min förhoppning är att den omtalade billiga gluggen är en hyfsat skarp 10 mm 4.0 eller liknande men det är kanske rimligare att tro att det kommer att bli en bränvidd mellan 14 -25.

Jag vill ha ett hyfsat långt ljusstarkt tele. Ett 200mm f/2.8 eller 300mm f/4 skulle passa bra.

"Olympus working on new body for top-pro lenses
Interviewed today, Akira Watenabe said that active development is under way. No other details yet. Immediate Release Olympus working on new body for top-pro lenses:
Akira Watenabe, manager of Olympus Imaging’s SLR planning department, confirmed today that the company is definitely working on a body to deliver the focusing performance expected by users of the Top Pro lens series like the ground breaking 90-250 f2 fixed aperture zoom (43rumors editor’s note: does he mean the 35-100mm f/2.0 zoom?). Watenabe has been delighted with the success of the OM-D which has pushed the boundaries of performance for system cameras but acknowledged that it did not deliver with the legacy high end lenses from the E-System. Whilst further information were not forthcoming, he was keen to emphasise that Olympus is actively developing a solution and will announce more details in due course"

Kanske inte något som visas på Photokina, men när det kommer från hästens mun är det bara en tidsfråga innan det finns ute.

Spännande att olympus fortsätter med 4/3 systemet. 15 mm 8.0 måste väl ändå vara ett toycam objektiv ? Gluggen lär vara riktigt liten men jag tycker inte att panasonics 14 2.5 avskräcker när det gäller storleken. Det skulle kännas uppfriskande med en "ny" brännvidd till m 4/3 systemet. Det finns ju några luckor att fylla både när det gäller tele och vidvinkel.

Är nyfiken på vad sigma kan tänkas presentera, 30 mm 2.8 var ju en positiv överraskning. Samyang är en annan tillverkare som väcker min nyfikenhet. De har hittills tillverkat en glugg till m 4/3 men desto fler till kameror med fullformat/aps-c sensor.

Samyang har gjort ett helt gäng objektiv för Four Thirds, varav de flesta borde gå att anpassa till Micro Four Thirds.

Fast Samyangs gluggar för 4/3 är ju väldigt stora. De är väl med säkerhet konstruerade för större format och bara försedda med fattning för 4/3. Ska de komma med något för m4/3 krävs nya konstruktioner (som deras fisheye). Och hur intresserade är vi av helmanuella objektiv egentligen?

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att investera i en helmanuell glugg om brännvidden och priset är den rätta. Tycker ibland att det kan vara en fördel i att sakta ner fotograferandet beroende på motivet förstås. Med olympus möjlighet att förstora bilden i sökaren/på skärmen så går det ganska enkelt att sätta fokusen där man vill om man har lite tid på sig.

Samyangs m4/3-fisheye fungerar bra som helmanuellt (förutom att jag gärna hade sett att objektivet hade automatisk bländare), men annars är förstås AF-objektiv att föredra.

Förstoringen av sökarbilden hjälper rätt bra för att fokusera manuellt, men ännu bättre är focus peaking som NEX har.

Med focus peaking markeras området som i fokus på något viss (beroende på tillverkare och modell). Har för mig att det ser ut lite som klippta högdagar på olympus i sonys modeller dvs området är rödmarkerat. Rätta mig gärna om jag har fel!

Så en till Panasonic zoom, 40-150 kommer nu. Varför envisas tillverkarna att producera så många hyfsade zoomar till m43 istället för att äntligen göra ett riktigt bra teleobjektiv. Nu verkar ju visserligen Panasonic 35-100 bli bra om man tror ryktena (och grymma P 12-35 ger ju hopp) men jag ser ändå nyttan av ett eller flera knallskarp(a) fasta teleobjektiv.

Håller tummarna.

Så en till Panasonic zoom, 40-150 kommer nu. Varför envisas tillverkarna att producera så många hyfsade zoomar till m43 istället för att äntligen göra ett riktigt bra teleobjektiv. Nu verkar ju visserligen Panasonic 35-100 bli bra om man tror ryktena (och grymma P 12-35 ger ju hopp) men jag ser ändå nyttan av ett eller flera knallskarp(a) fasta teleobjektiv.

Håller tummarna.

Det har sagts att det ska komma ett fast tele från Panasonic. Deras nya zoom är 45-150 mm (inte 40-150), för övrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar