Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv till fjärilshuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag tänkte åka till fjärilshuset imorgon och undrar vilka objektiv ni rekommenderar att man ska ta med sig.

Dessa är den utrustning jag äger:

Canon EF 1.4x II extender
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon Speedlite 420EX
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EOS 30
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Är det någon som vet om fjärilarna är väldigt skygga, eller om de sitter relativt still? Räcker det med macro, eller kanske 70-200, eller kanske 70-200 med 1.4X extender (men det kanske är för dåligt ljus)?

Hur är det med luftfuktigheten om man ska byta film?

Tror ni att det är "för mycket" med 70-200?

Hur gör man när man ska byta objektiv/film med tanke på fukten?

Tele ett måste!

Jag var där för några dagar sen. 100 Macro ska du självklart ta med dig men med ett tele objektiv (Jag har 300mm f/4 L) har du bättre avtstånd att jobba med. Men en mellanring kanske 12mm skulle funka utmärkt. Du behöver inte bli orolig för fuktigheten. Du kan snabb gå till utgången till själva fjärilavdelningen när du ska byta film. Vid objektivbyte behöver du ej gå ut. Jag fotade också med 100 VS då blev det inte något problem.
Försök bara att gå dit lite tidigare kanske när de öppnar. Efter kl. 14.30 blir lite mörkare. För fjärilar är det inte stort problem för de står stilla när de äter. Passa på att fota det mesta innan kl.14.30 när ljuset mer naturligt.
Lycka till!
Hoppas att du lägger upp några bilder här på fotosidan.

Hmm... 70-200 med 1.4, blir kanske för mörkt? Det blir ju bländare 5.6 som största bländare, eller?

Tack för tipset!

Om det blir någon bra bils så åker de upp på fotosidan så småningom =)

Blixten kan du lämna hemma då man inte får använda blixt!

mvh
Patrik

Vi ses imorgon då!

Senast ändrad:
Inte 100VS till fjärilar!

Körde ett par provrullar på fjärilar med 100vs i somras. Resultatet var under all kritik. Vill du att fjärilarna ska se ut som i verkligheten, och inte bli pissgula eller rödaktiga, så använd en annnan film. (t.ex. Sensia, Provia eller (om du gillar mustiga färger) Velvia 100. Blev själv grymt besviken över mina amiral- och påfågelfjärillar i aug-sept. Har också fotat mycket fjärilar med kodachrome med bra resultat. Jag skulle absolut köra med Provia 100 (eller Sensia 100 om du tycker det kostar för mycket) pressad till 200 (för skärpedjupets skull). Funkar kalasbra och ger finkorniga bilder med bra färgtergivning. Har även pressat Velvia 100 men tycker att den sotar igen för mycket i skuggdetaljerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar