Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilka objektiv passar 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
hejsan!

ska troligtvis köpa en 350d i veckan och undrar därför vilka objektiv som passar kameran?

På min eos-3 (analog) har jag ett 28-130mm objektiv och skulle vilja ha det på kameran..

vad är det som passar 350d, vad ska jag kika efter?

/calle
 
Alla Canon EF-objektiv passar, men du får inte samma utsnitt som på analogkameran eftersom sensorn är mindre än filmrutan. Förstoringsfaktorn är 1,6.

Motsvarigheten till Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM är EF-S 17-85/3,5-5,6 IS USM som ger samma utsnitt och ljusstyrka.

Ett billigare och mer ljusstarkt alternativ, dock med mindre tele, är Sigmas 18-50/2,8 EX.

Sigma, Tamron och Tokina har en del andra "normalzoomar" som också skulle passa.
 
vart hittar jag sigma 18-50 billigt?

tycker ni att jag ska beställa kameran från technikdirekt.de eller köpa den i sverige?

/calle
 
enbart hus kostar 7200 i sverige och blir inte jättemkt billigare om man köper från tyskland med frakt inräknat.

technikdirekt har ca 3v leveranstid på 350d
 
Appropå vart man skall köpa...

Jag skall snart köpa mig en 350d tänkte jag. tänkte först köpa ett paket med Canon EF-S 18-55, EF 55-200 och ett BG-E3 för 11500:-
(http://www.scandinavianphoto.se/?504124)

Min fråga är då om jag kanske skall nöja mig med kittet med bara ett 18-55, eftersom jag i början av Juni skall till Kina. Man kan kanske köpa in ett bättre objektiv och batterigrepp för de pengarna där, någon som har npågon erfarenhet av det?? Hur mycket skiljer priset på objektiven?
 
Re: Appropå vart man skall köpa...

Bananafroggyboy skrev:
Min fråga är då om jag kanske skall nöja mig med kittet med bara ett 18-55, eftersom jag i början av Juni skall till Kina. Man kan kanske köpa in ett bättre objektiv och batterigrepp för de pengarna där, någon som har npågon erfarenhet av det?? Hur mycket skiljer priset på objektiven?

Kina saftar på rejält med skatt på importerad elektronik. Fönstershoppade i Beijing och Xi'an för ett par år sedan, och det var priser ganska lika de i Sverige. Däremot är Hong Kong billigt. Gissningsvis 2/3 av priset i Sverige.
 
Re: Appropå vart man skall köpa...

Bananafroggyboy skrev:
Jag skall snart köpa mig en 350d tänkte jag. tänkte först köpa ett paket med Canon EF-S 18-55, EF 55-200 och ett BG-E3 för 11500:-
(http://www.scandinavianphoto.se/?504124)

Min fråga är då om jag kanske skall nöja mig med kittet med bara ett 18-55, eftersom jag i början av Juni skall till Kina. Man kan kanske köpa in ett bättre objektiv och batterigrepp för de pengarna där, någon som har npågon erfarenhet av det?? Hur mycket skiljer priset på objektiven?


Funderar på om det där batterigreppet är det första man behöver som tillbehör?
 
Re: Re: Appropå vart man skall köpa...

RolandM skrev:
Funderar på om det där batterigreppet är det första man behöver som tillbehör?

JA!!! Det är det första man behöver, det blir en helt annan kamera att hålla i. Jag rekomenderar det skarpt!
 
Re: Appropå vart man skall köpa...

Bananafroggyboy skrev:
Min fråga är då om jag kanske skall nöja mig med kittet med bara ett 18-55, eftersom jag i början av Juni skall till Kina. Man kan kanske köpa in ett bättre objektiv och batterigrepp för de pengarna där, någon som har npågon erfarenhet av det?? Hur mycket skiljer priset på objektiven?

Jag köpte en Canon IXUS 400 med tillbehör i Bejing för några år sedan. Jag betalade 4000 kr då. Här i Sverige skulle allt kosta ca 7000 kr, så det är billigare. Hur priserna är utanför Bejing vet jag inte. Eftersom den kinesiska valutan är starkt kopplad till USD är det troligtvis ännu billigare där nu än vad det var då. Nackdelen med att köpa i Kina är att Canon inte har världsgaranti på digitalkameror. Hur billiga DSLR är i Kina vet jag inte, men det borde inte skilja så mycket från kompaktkameror.
 
Ja, det borde väl vara så. Jag får väl hoppas på det bästa, skall både till Shanghai och Bejing, tyvärr inte Hong Kong. Men man vill ju inte gå och dra på köp av objektiv och dyl. för länge där heller, man vill ju ändå använda sin gullegris när man är där... Kina är man inte i varje dag, i alla fall inte jag.

Men ni skulle alltså rekommendera ett batterigrepp då? När jag ändå frågar, vilken optik skulle ni rekommendera mig, jag är nybörjare, har bara varit "fotovilde" och fotat lite hipp som happ med min Konica minolta Dimage g500. Tänkte som sagt, köpa kittet med 18-55, men sedan vill jag ha något mer och täcker upp det mesta en nybörjare kan råka ut för, så att säga.
 
börja med kittet och se sen vad du behöver. längre tele? ljusstarkare? mer vidvinkel? makro? du kan redan nu gå igenom och kolla dina gamla bilder för att se vad du fotograferar mest.

(90% av mina bilder är i vidvinkelläge (<50 mm iaf) och i befintligt ljus, så jag "behöver" inget långt tele)
 
Bananafroggyboy skrev:
Men ni skulle alltså rekommendera ett batterigrepp då?
Du får en kamera som ändå har bättre batterilivslängd och mycket mer plats att sätta händerna än du är van vid. Även om 350D är liten som systemkamera kommer den nog att kännas ganska stor för dig. Vill du då verkligen direkt göra den ännu otympligare med ett batterigrepp?

För dem som har haft större systemkameror tidigare eller om man vill imponera på omgivningen så är batterigreppet sannolikt ett bra köp men jag är inte alls så säker för någon med din kamerabakgrund. Kanske pengarna gör mer nytta i optik- eller minneskortsbudgeten? Jag fyrdubblade minnesstorleken när jag tog motsvarande steg från kompakt- till systemkamera men från att aldrig haft minnesbrist fyller jag nu ofta mitt 2GB-kort.

Om du får batterigreppet till låg kostnad i ett paket där du ändå vill ha resten är det förstås okej, då kan du sälja det och inte förlora några större pengar om du upptäcker att du inte använder det.
 
strömmen räcker riktigt långt med bara ett batteri. en kompis som har 350D laddade sitt batteri två gånger under tre veckors tid. han var på semester och fotograferandet var inte huvudsyftet utan fotade "normalt", dvs kanske 300-600 bilder.
 
Tackar för det. Låter som det blir ett grundkit för mig så länge för att upptäcka vad jag behöver sen. Det kan nog stämma bra det där med batterigreppet som Pele och Anders skrev. Avaktar med batterigreppet då. Man har bara läst så mycket om att 350d varit svår att greppa etc överallt här på sidan, men det ger sig med tiden...

Tackar för alla bra tips, mycket bra forum det här för en nybörjare!
 
du kan ju alltid gå till en affär och klämma lite på kameran (om du inte redan gjort det)-- det är ngt som alltid är bra oavsett kamera.

då kan du ju passa på att prova med vertgrepp också.
 
Köp inget batterigrepp innan du verkligen känner att du behöver det! Greppet är framtaget för att användas när man tar stående bilder, t.ex. för studiofotografer så att de inte sabbar handleden. Dessutom är det bra med dubbla batterier om man tar hundratals bilder på nån timme. Annars tar det bara en massa plats i kameraväskan och gör kameran tung.

En del snackar om att man får bättre balans då, men använd vänsterhanden för att hålla i objektivet, så behövs ingen balansering. Du kanske bestämmer dig för små fasta objektiv som väger lite, då blir det bara ännu mer onödigt med ett vertikalgrepp, om du nu inte ska fota stående porträtt hela dagarna.

Såfort nån ska köpa kamera så blir personen överöst med tips på "måste-tillbehör" som batterier, stativ, väskor, vertikalgrepp, flera olika filter, etc. Köp bara kameran med kit-objektivet så du får känna efter vad som saknas och handla därefter. Ett bra minneskort måste man ha (köp kortläsare!), 1Gbyte ultra ger mest byte/krona. (tror jag, annars 2G)

Stativ behövs ytterst sällan och det är inget som man ids bära med sig hela tiden. Som kameraväska kan du använda en gammal tjock mössa, tills du vet vilka obkjektiv du vill köpa. Annars kan du tvingas byta väska vid objektivköp och det är ju onödigt.
 
Hej. Mitt första inlägg här... Jag har precis köpt en 350D med kitobjektivet. Nu är jag ute efter ett lite längre tele, upp till 200 tror jag skulle vara lagom. Eftersom ekonomin plötsligt blev lite ansträngd så kollade jag på Blocket. Där kryllar det av EOS 300 och andra analogkameror. Oftast väldigt billigt, ibland är hela paketet billigare är bara lösa objektiv. Antagligen anser säljaren sin analogkamera i det närmaste värdelös och tänker inte på att linsen kanske är värd en del. Det är väldigt sällan som det står i annonsen exakt vad det är för linser, så min fråga är då om alla linser till t.ex. EOS300 pasar på min 350D? Och hur vet man om det är autofokus, det står ju heller aldrig. Kanske dumma frågor, men det var över 20år sen jag hade en systemkamera, och det har ju hänt en del sen dess.
 
Världsgaranti..?

Nackdelen med att köpa i Kina är att Canon inte har världsgaranti på digitalkameror. Hur billiga DSLR är i Kina vet jag inte, men det borde inte skilja så mycket från kompaktkameror. [/B]


Gäller inte garantin om man väljer Thailand istället? Tänkte köpa min 350D i Bangkok. Fast jag har inte hittat någon jättestor prisskillnad än. Kitet med Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 skiljde kostar ca 7300 mot 8700 på cybershot.
Mvh Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.