Tigerjohan
Aktiv medlem
Är ganska tråkig... Kör ofta med 24-70, vidvinkel, telezoom och fasta gluggar får ofta stanna hemma när jag åker på semester. Däremot tar jag med mig en blixt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Överflödets förbannelse, valfriheten genererar ångest
'Har man mer än 50 ägodelar är man sina ägodelars fånge' (Kinesiskt? ordspråk)
för några år sedan åkte jag omkring en hel sommar bla i danmark, svenska fjällen och norge med en Pentax K100D och ett Pentax K 24/2.8.
Vilka objektiv man vill har med är väl självklart - alla.
Något vidvinkligt, något normalt och något vädertätat känns väl mest logiskt? Kriterierna är att det inte ska ta upp plats och vikt. En superzoom är bara att glömma, då kan jag lika gärna ta med en kompaktkamera.
DA 16-45, 50mm 1,4 samt 50-200 wr eller takumar 105 2,8 känns mest troligt just nu.
Väntar mig inte regn i Grekland, men 18-55 wr VS 16-45?
Den ultimata resekombon hade väl varit DA 15, 40 och 70. Men den är tyvärr bara att glömma.
Vilka objektiv brukar ni ha med, och hur tänker ni kring brännvidder?
Missar man inte bilder när man bara har en glugg?
Jag tycker snarare tvärt om, man är inställd på den brännvidd man har och kan reagera när bilderna dyker upp. Man slipper att "välja prylar" vilket man ändå inte hinner om man gillar att ta snapshots. Men åter igen, detta beror helt på vad och hur man gillar att plåta. Vill man både plåta fåglar och gatumotiv är givetvis inte en 35:a idealisk.
Jag håller i det stora hela med, det känns som att man kanske missar några bilder när man bara har ett fast objektiv - men i gengäld känns det samtidigt som man "tjänar" några andra bilder som man missat att ta om man inte ställt in blicken efter bara ett objektiv. Jag tror mest det handlar om att man tar lite annorlunda bilder när man bara har en brännvidd med sig - man upptäcker lite otippade, oväntade bilder man annars lätt hade missat.