rronnbac
Aktiv medlem
Jag har Canon APS-C med 6 gluggar. Blir aningen förvirrad av din EF-lista. Såvitt jag lärt benäms Canons FF-gluggar EF och deras plastiga APS-C för EF-S. Rätta mig om jag har fel!
Dessa plastic-fantastic funkar riktigt bra på A7 med smart adapter. AF är dock seg i svagt ljus. Byggkvaliteten kommer inte ens i närheten av äldre gluggar (ingen plast, bara glas och metall), så de är inget för barn barnen.
EF-S är endast för APS-C, medan EF funkar både till FF och APS-C. Det var därför jag tog dessa som exempel, de kommer att funka både för trådskaparens EOS M och för en Sony A7. (somliga tillverkare, t.ex. Sigma gör EF-S-objektiv som passar även för FF-husens EF-fattning, men skillnaden är i de fallen hur stor bildcirkeln blir)
Och visst har de plast i sig, men inte sämsta sorten, tvärtom helt ok. Ska man ha sönder några av dessa så ska man använda ganska avsevärda mängder våld, och plast har ju också många fördelar. EF 50mm f/1.8 hade i version två plastfattning och var otroligt plastigt i konstruktionen, men den nyare STM-versionen har metallfattning och mycket, mycket högre byggkvalitet.
Det finns f.ö. ganska högklassigt byggda EF-S också, t.ex. det utmärka EF-S 60mm f/2.8 USM Macro.
Inget ont om de/er som köper objektiv med tanke på barnbarnen, men inget har framkommit i det TS skriver som tyder på att det är en faktor av vikt för honom, och jag avråder honom inte från att köpa manuellt glas, bara säger att det finns AF-objektiv som är bra och kan hittas till klart modesta priser.