Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Standardregeln är att litiumbatterier med kapacitet 100-160Wh inte är tillåtna att ha i det incheckade bagaget, men däremot får man ha dem i handbagage.
Likaså får man inte ha bränsleceller avsedda för bärbar utrustning i incheckat bagage, men det går bra att ha dem i handbagage.
Vad gäller de nya reglerna som förbjuder elektronisk utrustning över en viss storlek (ungefär mobiltelefonstorlek) i kabinen så handlar det om flygningar från 8-10 flygplatser i mellanöstern och Nordafrika till USA (och UK, om jag har förstått rätt). Det drabbar mest flygbolag som är baserade i den regionen, och mest flygbolagen från gulfstaterna. Som av en händelse är det inga eller få amerikanska flygbolag som flyger dessa rutter ...
Ja men det där kommer ju inte att hålla. Är man så naiv att man tror att eventuellt illvilliga inte skulle ha fattat att man i så fall ska åka från en annan destination än de man specialkollar.
Det finns ju andra infokällor som redan talar om att man ska strama åt flygplatskontrollerna mer generellt, så vi kan nog vänta fler restriktioner från fler destinationer än de man talar om nu.
Redan på 70-talet var det destinationer runt Medelhavet som ansågs som slappa i kontrollen lite orättvist för både flyg från Amsterdam, Frankfurt, Zurich, Wien och London blev kapade av PFLP 1970. Hela fem plan kapades mellan 6-9 sept. 1970 och flera av dem sprängdes sedan i öknen i Jordanien.
1972 gällde det slappa greker, italienare och fransmän.
1968, 1970 och 1972 var inga bra år för flygsäkerheten.
8 maj 1972 kapades ett plan till Tel-Aviv från Wien
30 maj sker massakern på Lod Airport utanför Tel Aviv
https://en.wikipedia.org/wiki/Lod_Airport_massacre
"At 10 p.m. the attackers arrived at the airport aboard an Air France flight from Rome.[9][10] Dressed conservatively and carrying slim violin cases, they attracted little attention. As they entered the waiting area, they opened up their violin cases and extracted Czech vz. 58 assault rifles with the butt stocks removed. Immediately afterward, they began to fire indiscriminately at airport staff and visitors, which included a group of pilgrims from Puerto Rico, tossing grenades as they changed magazines. "
i september sker sedan attentaten under OS i Munchen.
1972 var det uppenbarligen enklare då att gå ombord med vapen, men 26 döda och 80 skadade var till stor del ett resultat av att israelerna letade efter fel indikatorer på Lod Airport. Japanerna utförde i själva verket ett beställningsattentat år PFLP (Popular Front for the Liberation of Palestine) och japaner var inte en del av konfliktbilden då i Israel. Inte heller hade vare sig fransmännen på Air France eller italiensk flygplatspersonal garden upp ... men dagen efter trålade israelerna in varenda japan man kom över i Israel och tre av dessa var kompisar till mig som precis som jag jobbade på kibbutz Kiriat Anavim 1972 vid denna tid. Kohei Harima, Tetsau Noguchi och Nobohiro och tre andra japanska voluntärer jag inte kände hade inget som helst med detta att göra men fick alla utstå israeliska säkerhetstjänstens misstankar och förhör - det är ju så det funkar.
Det var efter detta dåd och de tidigare sprängningarna av tre kapade flygplan i Jordaniens öken som det verkligen började bli fokus på flygsäkerheten på allvar samt efter ett antal kapningar av flygplan till Miami som istället tvingads ner på Kuba.
Ett tag var det så illa med kapningar till Kuba att man kunde läsa om en passagerare på ett plan till Miami som kapade planet för att vara säker på att slippa komma till Kuba!
Även på Arlanda hände det saker. Jag jobbade då på Linjeflyg 1969-71 och hade en jobbarkompis som var palestinskt jordanier. Han skulle flyga till hem till Aman på semester men kom i sista stund på att han hade glömt något. Han rusade ut ur planet på plattan för att få tag på en telefon (fanns inga mobiler då). Säkerhetsvakterna tog honom direkt och tömde sedan planet på allt bagage och sedan körde de hans väska till en bombgrop och sköt sönder den. Så spänt var det.
Risken är ju när vi levt med detta så länge att vi till slut inte är tillräckligt alerta - för det är jobbigt att vara det. Jag tror att både vi och USA invaggar oss i en falsk säkerhet om vi tror att potentiella mördare bara kommer från ett antal utpekade länder. Den senaste London-terroristen var ju född i Storbritannien och dessutom klart överårig enligt den gängse mallen som i princip säger att man ska vara från mellanöstern, vara man mellan 20 och kanske 40 år, helst ha vildvuxet skägg och korta byxor enligt "salafistsnitt" för att klockorna ska ringa. Med den ansatsen riskerar man ju bara att göra samma misstag som israelerna gjorde 1972. Han åkte ju dessutom inte ens flygplan utan bil och det är väl den tredje som tagit sig fram på det sättet av terrorister på senare tid i Europa.
När flygsäkerheten blir tight så gör man det enklare för sig. Även en bil kan vara ett väl så effektivt "massförstörelsevapen" som bomber. Varför ta flyget överhuvudtaget??